Skandály, které doprovázely muzikál Obraz Doriana Graye

Obraz Dorina Graye doprovázelo mnoho skandálůO muzikálu Obraz Doriana Graye se hodně psalo ještě dávno před jeho premiérou, v době, kdy ani nebylo jasné, jaké bude jeho konečné obsazení. Objevily se totiž spekulace o obsazení Vladka Dobrovodského, vítěze televizní reality show Vyvolení. Petr Kratochvíl mu nabídl účast v konkurzu na jednu z vedlejších rolí, neboť se domníval, že by jí typově odpovídal. Navíc by jeho popularita mohla do divadla přitáhnout další okruh diváků. Tiskem však proběhlo hned několik variant, jak to vše bylo, a rozvířila se bouřlivá debata na téma obsazování "televizních rychlokvašek".

Bára Basiková jako ještěrkaNapříklad zpěvačka Bára Basiková odmítla s Vladkem Dobrovodským hrát. Sám Vladko Dobrovodský ale účinkování nakonec odmítl. Čekal by ho stejně jako ostatní herce tvrdý konkurz a na ten, jak on sám uvedl, by neměl dostatek zkušeností a ani odvahy.

Najdete Davida Krause?Svoje stanovisko k této kauze mi poskytla i PR managerka divadla Magda Marešová a v podstatě vysvětlila, jak k celé věci došlo. "Báře Basikové přišel ten nápad s obsazením člověka, jako je vítěz jakési reality show, jako neadekvátní. Dělaly se tady velice tvrdé konkurzy a ona pochybovala, že by je někdo takový mohl zvládnout. Samozřejmě Bára Basiková byla i ta, která od začátku říkala, že reality show ji nepřitahuje. Ve chvíli, kdy se rozkřikla zpráva, že její vítěz bude asi v divadle v angažmá, volala jí obrovská spousta novinářů a ptali se, co tomu říká. Tam někde vznikl celý problém, i když svým způsobem to bylo spíše nedorozumění."

Závěrečná děkovačkaDalším skandálem muzikálu byly drogy, které se při premiéře údajně objevily v jedné scéně u Daniela Hůlky a posléze na závěrečné děkovačce. K celé kauze se vyjádřil výkonný ředitel divadla Julius Hirsch. "Celá kauza vznikla tak, že čtyři lidé, kteří byli na premiéře, odešli z divadla na policii. Podali trestní oznámení, ve kterém udali, že se během představení a při závěrečné děkovačce kouřila marihuana. Shodou okolností byl na premiéře i ministr spravedlnosti a další političtí činitelé, kteří garantovali, že se nic nepatřičného nedělo. Přesto se policie pustila do vyšetřování. Vyšetřovatelé se chovali korektně, vyslechli herce, ohledali místo a nic, co by naznačovalo porušení zákona nezjistili."

V muzikálu je plátno, na které jsou promítány obrazyZpočátku se spekulovalo o tom, že se ze strany divadla jedná o reklamní tah, který má k muzikálu přitáhnout větší pozornost. Bohužel reklamní tah to nebyl. Premiéra proběhla v pořádku, nicméně je pravda, že v inscenaci jsou scény, které předepisují vytvářet iluzi kouření marihuany. To, že se to hercům podařilo předvést opravdu sugestivně, jim sice slouží ke cti, avšak na druhou stranu tím dokázali přesvědčit některé diváky o tom, že se nejedná pouze o divadelní stylizaci.

Muzikál je plný zajímavých efektůVedení divadla bralo celou věc hodně osobně, neboť jde o záležitost z pohledu divadla velmi zvláštní. Kriminální policie se pokoušela několikrát tento případ odložit, protože nic protizákonného nenašla. Bylo však zarážející, že se musela dvakrát vrátit a ve vyšetřování pokračovat. Hrozilo dokonce zastavení uvádění inscenace, a to je věc, která může divadlo zlikvidovat. Naštěstí k tomu nedošlo a muzikál se hraje dál. Několik představení těsně po premiéře bylo sice zrušeno, ale jednalo se spíše o preventivní opatření ze strany divadla. Chtělo předejít dalším případným komplikacím než se situace alespoň trochu uklidní a vyjasní. Po zbytek sezóny byla inscenace běžně uváděna a pro velký divácký zájem se přidalo několik představení nad původní plán.

Václav Noid Bárta v muzikálu také hrajeRomán Oscara Wilda je i o drogách, a proto se samozřejmě ve stylizované podobě objevují v muzikálu. Vzhledem k tomu, že u nás existuje svoboda uměleckého projevu, nikoho v divadle ani nenapadlo, že by mohl nastat jakýkoli problém. Navíc Obraz Doriana Graye není jediná inscenace na českých jevištích, kde se s drogami můžeme setkat. Podobnými tématy se zabýval muzikál Hair, uváděný nejdříve v Praze v Pyramidě, nedávno také v Brně na nové Hudební scéně. Nebo třeba hra Marka Ravenhilla Shopping and Fucking, kterou uvádělo Činoherní studio z Ústi nad Labem.

Fotografie Michal Škvor, text Petra Gregorová