Kolaloka přichází do Karlína

Osazenstvo Limonádového Joea se představilo novinářůmHudební divadlo Karlín připravuje již druhou premiéru v této sezóně. Po úspěšném muzikálu Producenti  přichází na řadu divadelní adaptace slavného českého filmu Jiřího Brdečky a Oldřicha Lipského Limonádový Joe aneb Koňská opera.

Film Limonádový Joe byl natočen v roce 1964, ovšem stejný titul byl již dříve zpracován pro noviny Tvůrci a divadlo. Kultovní parodie na "kaubojky" o hrdinovi popíjejícím zásadně lihuprostou limonádu Kolaloka baví diváky dnes stejně jako v době svého vzniku.

Za zmínku jistě stojí fakt, že původně se Kolaloka měla jmenovat Coca Cola a autoři chtěli získat prostředky na natáčení od výrobce této slavné limonády, ovšem to nebylo v dané době přípustné. Ve scénáři tedy figuroval název Kolakoka, z nějž při natáčení vznikla všem dobře známá Kolaloka.S Limonádovým Joe do Karlína přichází i Karel Fiala - tentokráte však v roli otce Kolaloka...

Titulní roli si na filmovém plátně zahrál Karel Fiala, který se v nové karlínské verzi objeví také, ovšem tentokrát v roli otce Kolaloka. Dalšími hvězdami byli Miloš Kopecký (Horác Badman alias Hogo Fogo), Josef Hlinomaz (Grimpo), Olga Schoberová (Winnifred Goodmanová), Rudolf Deyl ml. (Doug Badman) nebo Květa Fialová (arizonská pěnice Tornado Lou). Téměř každý si jistě pamatuje písničky zpívané Yvettou Simonovou nebo Karlem Gottem.

Film je ...a také K. Brožová a M. Hrubešová (obě Tornádo Lou), L. Rybová (Winifred) a J. Korn (Horác Hogo Fogo) výjimečný (kromě stále neutuchající popularity) velkým úspěchem u diváků i odborné veřejnosti v době svého vzniku. Z mnoha ocenění lze jmenovat Cenu československého filmového diváka na XV. Filmovém festivalu pracujících, zvláštní cenu poroty Stříbrná mušle na XII. MFF v San Sebastianu nebo ceny za režii, výpravu, filmové triky a herecký výkon Miloše Kopeckého v roli Horáce na V. MFF v Panamě.

Limonádový Joe  byl na českých jevištích inscenován již vícekrát, ovšem v HdK tvůrci nepoužili žádnou z těchto divadelních verzí. Vycházejí z filmu, ale snaží se představení zpracovat tak, Vedle herců shlédli novináři i návrh dekoracíaby nešlo o jeho kopii. Celý tým se snažil přistoupit k dílu s úctou. Režisér Antonín Procházka doufá, že divák, který má rád filmovou předlohu, nebude zklamaný. Ředitel divadla Egon Kulhánek uvedl, že přístup k přenesení příběhu z filmového plátna na jeviště je víceméně analogický tomu, jak v Karlíně postupovali při nastudování divácky velmi úspěšné Noci na Karlštejně.

Původní hudba Jana Rychlíka a Vlastimila Hály byla pro účely karlínské inscenace doplněna Dirigent a skladatel Kryštof Marek (vpravo) doplnil inscenaci o 5 zbrusu nových skladeb a Adam Novák (vlevo) je otextovalKryštofem Markem, který napsal 5 nových písní a upravil původní skladby, aby měly dostatečnou délku. Diváci se mohou těšit i na jednu písničku Horáce Hogo Fogo, která byla napsána již pro film, ale nakonec se v něm neobjevila. Texty k písničkám do filmu napsali Jiří Brdečka, Pavel Kopta, Vratislav Blažek a Jan Rychlík. Novými texty přispěl Adam Novák, jenž má zároveň na svědomí divadelní úpravu. Režisérem muzikálu je, jak jsem již zmínila, Antonín Procházka, známý autor, herec a režisér, který má na svém kontě kromě mnoha úspěšných činoher i muzikály Láska je láska, Producenti, Pokrevní bratři  nebo Miluji tě, ale. Dále se na inscenaci podílí Pavel Strouhal (choreografie), Do tradičního karlínského ansámblu přibylo pár nových tváříOta Balage (dirigent), Jan Loukotka (akrobacie), Martin Černý (scéna), Kateřina Štefková (kostýmy), Pavel Dautovský (světelná režie), Petr Košař (zvuková režie) a další.

Obsazení je z velké části "typicky karlínské", nicméně podařilo se získat i několik pro Karlín nových tváří. V sólových rolích se představí Aleš Háma a Lumír Olšovský (Limonádový Joe), Jiří Korn a Václav Vydra (Horác Hogo Fogo), Martin Sobotka a Marek Vašut (Doug Badman), Zuzana Norisová a Linda Rybová (Winnifred), Petr Kostka a Ladislav Mrkvička (Goodman), Kateřina Brožová, Tereza Duchková a Markéta Hrubešová Legendární filmový ''Joe'' Karel Fiala je stále v obležení krásných žen...(Tornado Lou), Roman Škoda a Mojmír Maděrič (Grimpo), Bohuš Matuš a Jan Urban (Banjo Kid), Václav Vostarek a Rudolf Kubík (Pancho Kid), Karel Fiala (Kolalok), Tomáš Bartůněk a Miroslav Grisa (Šerif) a Josef Oplt a Oldřich Král (Barman). Spolu s nimi diváci na scéně uvidí i dvaadvacetičlennou company a jako bonus živého koně, což se v "Koňské opeře" dalo očekávat.

Na to, jak se povedla nová verze muzikálu Limonádový Joe, se můžete přijít podívat již brzy. Premiéry jsou naplánovány na 5. a 6. dubna 2007. Kromě premiér čeká ovšem HdK i jedna derniéra. 10. května se s karlínským jevištěm rozloučí muzikál West Side Story.

Fotografie Martin J. Polák, text Alena K.