Jack Rozparovač vraždil v Kalichu a stal se legendou

Koncem února Jack Rozparovač premiérově vraždil...a byl za to nadšeným publikem obdarován květinami27. února odstartoval nový muzikál autorů Vašo Patejdla (hudba), Eduarda Krečmara (texty písní) a Ivana Hejny (libreto) Jack Rozparovač. K tomu, aby představení vzniklo, přispěli Petr Novotný režií, choreografii učil Pavel Strouhal, kostýmy Simony Rybákové se pohybují po scéně Šimona Cabana ve světlech Pavla Dautovského.

Tvůrčí tým nového muzikálu Jack Rozparovač se na premiéru hodil celý do galaV úvodu představení se diváci ocitají v současnosti, v londýnském muzeu Madame Toussaud, kam si na návštěvu až z pražské Perlové ulice zašly dvě české turistky. Fascinované voskovou sochou legendárního Jacka Vždy usměvavá Ivana Jirešová je Jackovou první obětí PollyRozparovače (zajímá je, zda je velký všude) ctějí z muzea odejít, ale už je zamčeno. Po zavírací době však ze svého piedestalu odchází též onen exponát...

Další děj muzikálu se již odehrává v londýnské čtvrti Whitechapel na konci 19. století, kde mají pánové za pár pencí Choreograf a tanečník Ján Ďurovčík se přišel do Kalicha podívat na práci kolegy Pavla Strouhala možnost v náručí Polly, Mary-Anne, Kathrin nebo Jane na chvilku zapomenout na starosti všedních dní. Ne však zakomplexovaný, pro svou "neschopnost" ženami ponižovaný a k sebevraždě odhodlaný student medicíny Jack. V zoufalství uzavře dohodu s Ďáblem - za získání potence zaplatí krví, respektive životem postupně pěti londýnských padlých žen.

První český muzikál Vaša Patejdla navštívil i Václav NeckářVyšetřováním série vražd je pověřen mladý inspektor Robert Andeson, který však místo vraha nachází osudovou lásku u počestné Glorie, sestry první oběti. Stesk nad smrtí milované sestry a snaha pomoci milovanému muži vede Glorii do Whitechapelu jako "volavku". Nyní již sebevědomý Jack "Rozparovač" seMezi premiérovými hosty byli i ředitel Divadla Broadway Petr Dodal s manželkou... chytí a policejní smyčka se začíná stahovat. Před trestem však první masový vrah historie na poslední chvíli uniká do temných uliček londýnských. Když už ho pronásledovatelé skoro mají, mizí jim skokem do Temže...

...stejně jako Štefan Margita a Alexej PyškoZemřel, nezemřel? Kdo ví...

Jeho legenda však přežívá už přes jedno století a dodnes se přesně neví, kdo byl Jack Rozparovač. Byl to maniak, sériový vrah nebo sadistický lékař? Když není známá skutečnost, pak ke slovu přichází lidová tvořivost, každý něco přidá a tak vzniká legenda. Že by Ivan Hejna s Jitkou Zelenkovou už vymýšleli další nový kalichovský projekt...?A jedna tato legenda se nyní uvádí v Divadle Kalich.

Jelikož nebylo možno pořídit fotografie ani při generálkách, ani na premiéře tohoto muzikálu (tedy samozřejmě kromě děkovačky), Viktor Dyk dorazil na premiéru hned se dvěma pugetybudu se tedy spíše věnovat hostům, kteří v pořadí druhou premiéru zhlédli. Samozřejmě kromě celé sestavy autorského týmu nového muzikálu. A bylo jich hodně.

Ivan Hejna diskutoval o námětu s Petrou Zelenkovou, Viktor Dyk přinesl květiny jako tajný ctitel, Ján Ďurovčík zase sledoval, zda Pavlova choreografie není v něčem lepší než ty jeho (pokud ano, musí prý rychle něco vymyslet), Petr Dodal s ženou zase hledali nové talenty (a místo rautu), Na popremiérové akci v nedaleké restauraci se o hudební produkci postaral sám jackovský Ďábel Zdeněk Podhůrský se svou kapelouŠtefan Margita již podruhé držel všechny palce své ženě Haně Zagorové alias Elizabeth, paní Grófová, manažerka Daniely Šinkorové domlouvala další projekt pro Danielu Šinkorovou s režisérem Jurajem Deákem.

Následné společenské setkání v restauraci Aventin poblíž divadla bylo velkolepou tečkou za premiérou. TMarkéta Muzikařová okouzlovala ladnými tóny houslí i svými neméně ladnými křivkamiady je potřeba produkci pochválit, neboť se nejednalo o jeden větší prostor, ale komplex pěti různých sálů, kam se vešli všichni pozvaní návštěvníci včetně umělců a fotografů, a neopakovala se tak situace z křtu CD.

Každá místnost měla jiné určení - dole byla pivnice a restaurace a také bar, v patře velká místnost pro rautování, šatna a také sál, kde nás hudbou bavil ďábelský Zdeněk Podhůrský se svou kapelou. Půvaby nešetřily ani na party již civilní lehké děvy Kathrin (V. Veselá) a Mary-Anne (K. Nováková)S tou také jako host vystoupila Markéta Muzikářová, hrající na elektrické housle, tento večer však žena s nejkrásnějším výstřihem.

Mezi těmito prostory se lidé stále pohybovali lidé, kteří spojovali několik požitků: třeba dobré pití a poslech hudby, nebo dobré jídlo a pokec se Konstábl Jan Urban alespoň na chvíli zapomněl na chytání Jacka a věnoval se raději rautu a veselé společnostisvými kamarády a kolegy. Navazovaly se tady i nové vztahy, jak pracovního rázu, tak i mnohem soukromější.

Dorazil inspektor Anderson Roman Vojtek, padlé ženy Kateřina Nováková, Veronika Veselá, Jana Vaculíková, Kateřina Šildová, pasák těchto padlých žen Hynek Svrček, konstábl Jan Urban, který už nepronásledoval Jacka, Jana Vaculíková a Richard Tesařík a vínoRichard Tesařík zasvěcoval Janu Vaculíkovu do tajů a praktik znalců vína Rozparovače Romana Říčaře. Roman Štolpa zase okouzloval krásné ženy, Richard Tesařík učil Janu Vaculíkovou pít víno, Mojmíra Maděriče bylo všude plno.

Někteří umělci sem však nedorazili - například Míša Kuklová hned Míša Kuklová se, stejně jako i jiní umělci, popremiérového večírku nezúčastnila po představení musela odejít i s rodinou domů, Štefan Margita s Hankou Zagorovou také zmizeli, stejně jako Ivana Jirešová. Ostatní se bavili do ranních hodin.

Když jsem po půlnoci odcházel, zábava byla v plném proudu a vypadalo to, že ještě dlouho bude. Muzikál Jack Rozparovač důstojně vešel do sychravého pražského počasí února 2007 a lze jen popřát, aby se mu zde dařilo alespoň tak, jako v Londýně.