Koločava

Městské divadlo Brno rozehrálo koncem března v pražské GoJa Music Hall příběh o legendárním zbojníkovi z Podkarpatské RusiZačátek letošního roku je v pražské GoJa Music Hall věnován představením hostujícího Městského divadla Brno. Po dvou dílech Andrew Lloyd Webbera a Tima Rice Jesus Christ Superstar a Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť  se diváci dočkali pro změnu původního českého muzikálu Koločava.

Koločava  je společným dílem ředitele Městského divadla Brno Nikola Šuhaj (R. Jícha) - pro jedny opěvovaný hrdina, pro druhé zločinec zasluhující tvrdý trestStanislava Moši (režie, scénář) a Petra Ulrycha (hudba, texty, hudební nastudování). Děj vychází ze známého románu Ivana Olbrachta Nikola Šuhaj loupežník, jenž byl coby námět využit i v dalším slavném brněnském muzikálu, pro změnu spojeném s Divadlem Husa na provázku, Balada pro banditu.Po zběhnutí z armády se Nikola vydává se svým bratrem Jurou a kumpány na dráhu zbojníka

Historie muzikálu Koločava  sahá až do roku 1974, kdy bylo vydáno album Nikola Šuhaj loupežník. Následně vzniklo i divadelní představení, které bylo uváděno v divadle Atelier. Tehdy šlo ovšem o komorní inscenaci. V roce 2001 si pak na scéně MdB odbyl premiéru muzikál Koločava  v té podobě, jakou měli nyní pražští diváci možnost zhlédnout v rámci šestidenního hostování. Autoři z Jeho loupežnické aktivity se však nelíbí ani četníkům, vedeným v lihu neustále naloženým kapitánem (E. Pardus), ani bohaté židovské komunitěčásti vyšli právě z představení Nikola Šuhaj, takže lidé, kteří kdysi dávno Nikolu Šuhaje viděli, měli šanci si příjemně zavzpomínat a porovnávat.

Jedním z kladů Koločavy  je živá doprovodná hudba. Na každé repríze je přítomna skupina Javory v Mezi přepadáváním, loupením a útěky před spravedlností se Nikola (R. Jícha) stihne oženit se svou milou Eržikou Dračovou (R. Coufalová - Vidláková) rozšířené sestavě v čele s Hanou a Petrem Ulrychovými. Hana Ulrychová se ujala role zpěvačky, zatímco Petr Ulrych je součástí doprovodné skupiny na kraji jeviště a zpívá výrazně méně.

Koločava  patří mezi nemnohé české muzikály, jejichž záznamu se dočkali televizní diváci. Navíc bylo vydáno také CD s písničkami z Brzy však oba začínají tušit, že jejich společné štěstí nebude mít dlouhého trvánípředstavení. Rozdíl mezi CD a jevištním provedením je ovšem již v obsazení. Album Koločava natočili sourozenci Ulrychovi jen se skupinou Javory a několika hostujícími muzikanty. Neuslyšíme zde tedy herce Městského divadla Brno, což dává písničkám jiný rozměr. Např. jednu z nejdojemnějších skladeb "Až jednou červánky" na scéně zpívá představitel Nikoly Šuhaje, na CD se jeho partu zhostil sám autor Petr Ulrych.

Jelikož nejslavnější skladby z repertoáru Smyčka se začíná stahovat - úřady i židovská komunita vypisují na Šuhajovu hlavu tučnou odměnu... a Jidášové se vždy najdou skupiny Javory jsou všeobecně známé, je dobré si položit otázku, jak si mezi mnoha silnými melodiemi stojí právě písničky z Koločavy. Odpovědí ovšem může být už fakt, že tři písničky ("Eržika", "Nikola" a "Až jednou červánky") byly zařazeny i na výběrové album To nejlepší s Javory a se zbytkem CD dokonale ladí. Celkově je hudba, kterou pro Koločavu Petr Ulrych napsal, velmi pestrá a nápaditá, takže nepůsobí nudně. Lze tedy očekávat, že obdivovatele Javorů muzikál jen těžko zklame. Navíc Hana Ulrychová si na scéně užije mnoho písniček, takže příznivci jejího výjimečně silného a V roli zbojníka Nikoly se představil vynikající Robert Jíchapříjemně zabarveného hlasu si přijdou na své. Není náhoda, že právě Hana Ulrychová je hlavní pěveckou hvězdou Koločavy  a nejinak tomu bylo i v GoJa Music Hall.

Komplexně výborným výkonem se Jeho milovanou Eržiku ztvárnila čerstvá držitelka ceny Thálie Radka Coufalová - Vidlákováblýsknul i představitel hlavního hrdiny Nikoly Šuhaje Robert Jícha, který patří k nejvýraznějším tvářím Městského divadla Brno. Nikolovu milou Eržiku si v GoJa Music Hall zahrála čerstvá nositelka Ceny Thálie (za roli Vypravěčky v muzikálu Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť) Radka Coufalová-Vidlák, která ovšem v Koločavě dostala prostor více v rámci hereckého a pohybového vyjádření, než ve zpěvu.

Další výraznou Četnický kapitán (E. Pardus) a hlava Chasidů Abram Beer (Z. Junák) patří mezi další skvostně zahrané postavy muzikálupostavou Koločavy  je kapitán českého četnictva v podání Erika Parduse. Jeho věčně opilý kapitán spolehlivě pobaví, ale není přehraný do trapnosti, což přispívá ke skvělému dojmu z představení jako celku.

Kromě již zmíněných účinkujících mohli pražští diváci vidět např. Zdeňka Junáka v roli Abrama Beera, za niž byl nominován na Cenu Thálie, v menších rolích pak Ivanu Vaňkovou, Soňu Jányovou, Jakuba Uličníka, Dalibora Černáka, Jána Jackuliaka, Miroslavu Kolářovou a mnoho dalších.

I když nebylo hlediště GoJa Music Hall tak plné, jak by si tento muzikál zasloužil, dočkala se Koločava mohutného potleskuPublikum ocenilo Koločavu  mohutným potleskem, a tak jedinou vadou na kráse pražského hostování tohoto muzikálu zůstává relativně nízká návštěvnost na začátku týdne, kterou si ovšem účinkující vynahradili o víkendu.

Koločava  není jediným muzikálem, pro který napsal Petr Ulrych hudbu. Na svém kontě má i představení Máj, Legenda a Radúz a Mahulena. Již za pár týdnů se brněnskému publiku představí jeho zatím poslední počin Markéta Lazarová.

Fotografie Michal Škvor, text Alena K.