Leona Černá v Bídnících jako Eponina přesvědčila

Premiérově v polovině dubna umírala Leona Černá na barikádě jako nešťastně zamilovaná Eponina v muzikálu BídníciMuzikál Les Misérables – Bídníci  vstoupil do své další série s novou alternací Eponiny Leonou Černou. Naopak alespoň dočasně opustila Bídníky  Magda Malá, která tuto roli hrála již od premiéry v roce 2003.  V současnosti tedy můžete coby „Epi“ vidět výše zmíněnou Leonu Černou, a dále Leonu Machálkovou či Martinu Placrovou.

Na jevišti GoJa Music Hall stanula Leona po boku ostříleného bídníkovského ansámblu Leonina veřejná premiéra připadla na 14. dubna odpoledne. Spolu s Leonou se v dalších rolích představili např. Jan Ježek (Jean Valjean), Josef Štágr (Javert), Šárka Marková (Fantine), Pavel Vítek (Marius), Lucie Černíková (Cosette),  Libor Žídek (Thénardier), Hanka Křížková (Mme Thénardier) nebo Robert Jícha (Enjolras).

Eponina (L. Černá), dcera hospodských Thénardiérových, potkává v ulicích Paříže studenty Maria (P. Vítek) a Enjolrase (R. Jícha), jež plánují revoluci Stejně jako mnozí další, i já jsem byla plna očekávání, jak se Leoně její první profesionální muzikálové představení v životě povede.  V její prospěch hovořily poměrně vyrovnané a kvalitní výkony v soutěži Česko hledá SuperStar, která ji proslavila. Naopak handicapem se zdála být neuvěřitelně krátká doba na nazkoušení, Marius (P. Vítek) je k Eponině (L. Černá) milý, lásku svého života v ní však nespatřuje...minimum společných zkoušek se všemi spoluúčinkujícími i absence větších hereckých zkušeností. Navíc Leona nabídku na roli přijala, ač sama nikdy dříve představení Les Misérables  neviděla.

Nová Eponine je ovšem kromě hlasových kvalit zjevně obdařena i velkou pílí, díky níž jsme měli možnost vidět na premiéru nad očekávání podařené představení, I přesto mu Eponina (L. Černá) pomáhá - za svou obětavost však zaplatí a umírá na barikádě v náručí svého vysněného prince Maria (P. Vítek) alespoň z Leoniny strany.

Pokud jde o zpěv, „poprala“ se Leona s rolí Eponine výtečně a za hlavní písničku „Samotářka“ sklidila zasloužený potlesk. Na hereckém projevu sice byla patrná nervozita, ale s tou se na premiérách potýkají i mnozí zkušení muzikáloví zpěváci.

Pokud bychom chtěli hledat nedostatky, jistě by se našly. Jednalo se však vesměs o problémy s načasováním, které se snadno dají v reprízách odstranit. Zaskočení nenadálou a zbytečnou smrtí se revoltující studenti vrhají do předem prohraného boje s armádou...Např. ve chvíli, kdy se Eponine má protáhnout mříží, tuto mříž jeden z techniků teprve stavěl, takže Leona prošla jakoby nic.  Také na začátku „Byl déšť a kytky můžou kvést“ vyzněla podivně Eponinina slova „…jen se tě zachytím“, když již v té chvíli poměrně dlouho ležela v náručí Maria Pavla Vítka. ...a jejich snaha, nadšení a ideály na barikádě záhy končí (Enjolras R. Jícha)Nicméně, jak jsem již řekla, jsou to jen detaily a vzhledem k podmínkám, za nichž Leona svou vůbec první roli zkoušela, je téměř zázrak, že toto byly nejvýraznější chyby.

Z mého pohledu i dle reakcí diváků, kteří již měli tu čest novou alternaci Eponine vidět,  se tedy dá říci, že Leonin vstup do muzikálu je rozhodně nad očekávání úspěšný. Otázkou ovšem zůstává, kolikrát bude mít ještě Leona příležitost si svou roli užít. Jean Valjean umírá ve společnosti svých nejbliššíchV GoJa Music Hall zbývají Bídníkům  již jen čtyři květnové reprízy, po nichž má následovat více než půlroční pauza. Pokud nedojde ke změně hracího plánu, v prosinci by se mělo konat deset posledních pražských představení. S ohledem na minimální počet zbývajících repríz také produkce prozatím nepočítá s dalšími nováčky, ač v rámci reklamní kampaně byly slibovány dokonce již na duben nové tváře, nikoli jedna nová tvář.

Dosud však docházelo v obsazení ke změnám spíše v company ''Blízko vás chcem zítra stát, až budou léta zlá ta tam, až pravda zvítězí a svoboda přijde k vám!'' ...velké finále velkého muzikálunebo se jednalo o snížení počtu alternací jako v případě Enjolrase (roli opustil Tomáš Trapl) nebo Cosette (tu již ke konci nealternovala Tereza Mátlová). Ovšem Les Misérables  se mají do budoucna přesunout na Slovensko a je teoreticky možné, že se i v GoJa Music Hall objeví nějací nováčci, kteří budou zkoušet roli víceméně již pro slovenskou verzi. Nezbývá nám, nežli se nechat překvapit.