Čardášová princezna v premiéře již za sedm dní

Asistent režie Martin Novotný a Iveta Dufková jako Sylva si s režisérem Kerényiem upřesňují poslední detaily před zkouškouPouhých sedm dní zbývá do oficiálního premiérového uvedení operety Čardášová princezna. Tímto dílem se tato nepochybně klasická opereta navrací na karlínská prkna, kde ji diváci hledali v dobách nedávno minulých. Divadlo se tak vrací ke svým hudebním kořenům. Zajímavostí této inscenace je nepochybně přítomnost maďarského režiséra Kerényie.

Na tiskové konferenci bylo novinářům poskytnuto množství informací ...Na tiskové konferenci, konané týden před premiérou, se přítomní novináři z úst režiséra dozvěděli více o původních záměrech realizačního týmu. Ty se samozřejmě po konfrontaci s českým prostředím museli přizpůsobit, takže se nakonec vždy sahalo ke kompromisům. Ta dnešní se mohla pyšnit titulem "první TK, kde zasahovala policie". Vyvolali to "novináři", kteří ač nebyli pozváni, dožadovali se vehementně vstupu. Ten jim nebyl umožněn, a tak přivolali policii, která je nakonec po podání vysvětlení vykázala z prostor divadla. Pak již nic nebránilo tvůrcům, Své řekl k pojetí inscenace i režisér Kerényi... aby představili nejen svou vizi, ale i kostýmy.

Režisér Kerényi sdělil, že si váží spolupráce s českými herci, že se s nimi spolupracuje dobře, a je rád, že mohl tuto hru uvést právě v legendárním Karlínském divadle. Marián Vojtko (Edwin) neodolal křivkám Ivety Dufkové (Sylva), Aleš Briscein to raději neviděl Že se snažil, aby hra kopírovala původní temnou atmosféru Světové války (jak se v té době označovala), zároveň však byla blízká naturelu dnešního diváka. Že tam je mnoho emocí, které jsou velké, protože jsou čisté, ale zároveň mnoho povrchnosti, která je všude kolem.  Na závěr režisér pozval všechny na premiéru, aby na ní posoudili, zda se dílo povedlo.

V dnešní době, kdy se muzikál stal fenoménem doby (stejně jako dříve se z opery stala komická opera a z divadla divadlo se zpěvy) je velkým počinem uvést operetku. Zatímco herci mají pauzu, realizační tým zase poraduI když se jedná o léty prověřený titul, který byl přeložen do dvaceti jazyků a je s úspěchem uváděn v mnoha světových městech,  je přeci jen mentalita Čechů jiná, než okolních národů.

To mi potvrdil i Adam Novák, autor českého překladu: "Režisér Kerényi nám na začátku řekl, že chce do tohoto díla vnést vzruch a emoce. Účinkující operetky Čardášová princeznaMíváme občas problém mu vysvětlit, že mentalita českého diváka a jeho vnímání emocí na scéně je jiné, než diváků v Maďarsku nebo jinde." A tak nezbývá než doufat, že hravost Kalmánovy hudby, libreto Adama Nováka a řízení režiséra Kerényie vytvoří zážitek,  který nadchne českého diváka.

Po zdokumentování kostýmů a potřebných rozhovorech s účinkujícími i tvůrci operetky novináři odešli,Tereza Zelinková má velké... ehm... přednosti, které uplatní i jako oficiální alternace Ully v Producentech ne tak já. Díky svolení režiséra jsem mohl zůstat  na následující zkoušce a zachytit tak pro vás průběh prvního dějství,  a to s účinkujícími v překrásných kostýmech.

Kostýmy jsou dílem A. Barthy a musím konstatovat, že se povedly. Tak zde uvidíme vojáky, holky lehčích mravů, bonvivány, světáky... ale hlavně hvězdu budapešťského Orphea Sylvu Varescu. Ta doslova září, ať se objeví kdekoliv na scéně v jednom z mnoha kostýmů. Ve všech však vypadá tak svůdně a sexy, že lehce uvěříte Edwinovi, že pro ni ztratil svou hlavu. A budete chtít být na jeho místě...Smyslná Sylva svým vystoupením poplete hlavy mnoha mužům

Fakt, že se jedná o operetu a nikoliv muzikál, vyžaduje i daleko větší nasazení herců. Jejich zpěv i dialogy musí být hlasité a musí výborně artikulovat, neboť mikroporty slouží spíše k dozvučení míst v divadle, kde by jinak diváci hůře slyšeli. Opereta je zkrátka postavena na přímém hlasovém projevu do publika, kdy herec musí plný sál lidí "uzpívat". Boni (Karel Škarka) a jeho jediná láska... neboť umí milovat i více devčat najednou Totéž platí pro orchestr. Jak mi sdělil Petr Košař, mistr zvuku,  právě toto dílo prověří hlasivky a techniku zpěvu jednotlivých účinkujících a odhalí tak,  kdo si příliš navykl spoléhat na elektronické zařízení.

Krátce jsem o zvuku hovořil i s ředitelem divadla Egonem Kulhánkem, který mi sdělil, že architekt více upřednostnil vizuální stránku interiérů a proto ta zvuková není tak dobráIveta Dufková našla sílu po vyčerpávající zkoušce ještě ''řádit v zákulisí'', jak by mohla být. To je jeden z důvodů, proč se chystají změny v umístění jednotlivých zvukových zdrojů - aby divák byl ten,  který bude mít krásný divadelní i hudební zážitek.

Tři týdny uplynuly od zkoušky (článek najdete zde) v pracovním osvětlení a bez kostýmů. Tři týdny a člověk vidí zcela jiný tvar, ve kterém lesk a pozlátko září, herci již většinou netápají v prostoru a i režisér vypadá spokojeně, jen občas zastaví, Sylva (I. Dufková) s Bonim (K. Škarka) na scéně, kdy byla režijní pauza aby dirigentovi, technice a hercům vysvětlil,  jaká je správná návaznost dění na jevišti a mimo něj.

Zkouška dospěla ke svému konci, režisér několikrát zvolal "Bravóó!", účinkující šli na zaslouženou pauzu, realizační tým měl poradu u režiséra a pro mně nastal pomalu čas odchodu. A tak nezbývá nic jiného, než tvůrcům a hercům popřát klidný poslední týden na zkoušení, divadlu hodně spokojených diváků a divákům, aby se jim podařilo sehnat lístek.

Sylva (I. Dufková) a Edwin (A. Briscein) pózují pro čtenáře Musicalnetu Dámská company odpočívá... Režisér Kerényi on stage (se svým překladatelem a M. Noskovou) Sexy Sylva Varescu (Iveta Dufková)