Pomáda v GoJa Music Hall

Historie muzikálu Pomáda
Jaro roku 1970, Chicago: Jima Jacobse po jednom mejdanu napadlo udělat muzikál, jenž by obsahoval hlavně písně z nostalgických 50. let. Podělil se o svůj nápad se svým kamarádem Warrenem Caseyem. Ten ho zcela neodmítl, ale začal rozvíjet téma. Když se přiblížilo ráno, byl námět v hrubých obrysech znám - bude to o jejich spolužácích ze školy, jejich problémech, snech a láskách.

Také název Pomáda (Grease) byl dán stylem života, vzhledem, chováním mladých lidí té doby, jejímiž symboly byly napomádované vlasy, americká dlouhá auta (Cadillacy), hamburgery a samozřejmě rock and roll. Waren napsal písničky, Jim zase nápěvy. Tak vznikal muzikál Pomáda, který se stal nejdéle hraným muzikálem na Broadwayi.

5. 2. 1971 byl poprvé uveden v zapadlém divadle v Chicagu pro 120 lidí. Hrálo zde 18 amatérských herců a ze začátku se ani nepředpokládala repríza. Ta se nakonec konala, druhé představení se hrálo již před zcela zaplněným sálem a tak to šlo stále dál. Po čase došlo i na zvětšení počtu postav a dějů. 14. 2. 1972 měl svou světovou premiéru, neboť byl uveden v divadle Eden na Broadwayi v New Yorku. Tím se odstartovala dlouholetá historie tohoto neobyčejného představení.

V roce 1978 byla Pomáda zpracována do filmové podoby, její písně se držely na prvních místech hitparád a v roce 1979 překonala rekord nejdéle uváděného představení na Broadwayi. Získala celkem 7 ocenění Tony Awards (muzikálová verze Oscarů), v hlavních rolích se zde vystřídalo několik současných hvězd - tehdy ještě neznámých. Další zajímavá fakta: muzikál zhlédlo více než 5 miliónů diváků, vydělal více jak 55 miliónů liber, v představení "hraje" 142 kostýmů, scénu nasvěcuje 465 světel, které spojuje 7,5 km elektrických kabelů.

O čem je muzikál Pomáda
Denny se v létě romanticky seznámí se Sandy. Po prázdninách vypráví kamarádům ve škole jaká byla. Shodou okolností je Sandy přijata na stejnou školu kde studuje Denny. Sandy líčí své setkání s Dennym svým novým kamarádkám. Když se oba potkávají, Denny zapírá romantický vztah a dělá "drsňáka". Sandy zdrceně odchází, Denny s partou také.Kluci se jdou věnovat hraní na kytaru a snům o rychlých autech, holky zase zvou Sandy do své skupiny Pink Lady, kde jí chtějí přijmout za členku.

Na "pyžamovém mejdanu" zatím dívky zasvěcují Sandy do svých zákonů, učí ji kouřit, poslouchají rádio a povídají si o klukách, zkrátka řádí. Sandy se snaží držet zpátky, ale rozdováděné Pink Lady ji vtahují do dění. Mezitím se pánové setkávají v garáži, kde se snaží ze starého auta udělat "žihadlo". To se jim nakonec daří a tak vyrážejí oslavovat.

Sandy se stává roztleskávačkou a spolu s Rizzou donutí Dennyho vstoupit do atletického oddílu. Ostatní kluci i holky jim chodí fandit a tak zde vznikají nové vztahy. Jane se vyznává z lásky k Rogerovi. Na škole je vyhlášena soutěž v tanci, všichni se na ní připravují a vznikají taneční páry. Přijíždí známý moderátor Vinc Fontaine a spolu s učitelkou Lynchovou vyhlašují přísná pravidla. Začíná se tančit a zpívat. Denny volá Sandy - která se kvůli lásce k němu trápí - zda by s ním nešla soutěžit. Sandy přijímá, ale když přijde na soutěž, cizí holka - přezdívaná Cha-Cha - jí Dannyho sebere a nakonec s jeho pomocí vyhrává soutěž. Než se Danny vzpamatuje, mizí i s vyhranými cenami. Sandy se cítí zrazená a zpívá svůj song "Buď můj".

Sportovec Danny se setkává se svou partou a frajeří. Frenchy je nešťastná, nevěří si a tak přichází její anděl strážný a těší ji. Denny zve Sandy do autokina a uprostřed mumraje se s ní snaží udobřit. Sandy se ale naštve a odchází, Denny zůstává sám a zpívá jí své vyznání lásky "Sandy". Pink Lady zase pořádají dívčí párty a Rizza se holkám svěřuje, že je asi "v tom". Zapírá otce, osočuje všechny a Sandy se jí snaží utěšit. Rizza odmítá a všechny vyhazuje. Sandy jde za Frenchy, aby s jejím vzhledem něco udělala. Když se potkává s celou partou v restauraci, je z ní úplně jiný člověk a Danny je z toho celý "paf". Sandy zpívá o své proměně a na závěr zpívá s Dennym svůj duet o lásce - "Jedině Ty". Přidávají se všechny ostatní páry, které se mezitím našly a vše končí šťastným tancem v moři světla.

Tuto hru v Čechách uváděla společnost Bouard od 14. 2. 2001 do 16. 11. 2001 v divadle Goja Music Hall (dříve Pyramida) v Praze.

Goja Music Hall, představení 28. 7. 2001

Pomáda byl v létě jediný muzikál v Praze, který byl v červenci uváděn. A tak jsem se ho také zúčastnil a se svolením společnosti Bouard jsem zde mohl fotografovat. A o výsledky své práce se s Vámi chci nyní podělit. Musím konstatovat, že z muzikálů, co jsem do dnešního dne viděl, je Pomáda muzikálem, kde se nejvíce tančí. Jediný, který by mohl Pomádě konkurovat, bude možná Hříšný tanec od stejné společnosti, jehož premiéra by měla být 1. 11. 2001 v rekonstruovaném kině Blaník.

6122-08 6122-09 6122-10 6122-15 6122-18
6122-21 6122-28 6122-30 6122-36 6123-03a
6123-07a 6123-12a 6123-14a 6123-19a 6123-20a
6123-22a 6123-23a 6123-25a 6123-27a 6123-30a
6123-31a 6123-34a 6123-36a 7360-08a

Goja Music Hall, představení ze zákulisí 30. 9. 2001

Jelikož jsem zvyklý přinášet neobvyklé záběry, domluvil jsem se s produkcí muzikálu Pomáda, že mohu fotografovat během představení v zákulisí. Jsou to totiž záběry, které by mnozí diváci rádi viděli, ale nemají k tomu příležitost. Tak jsme se společně rozhodli, že ty fotografie uděláme a návštěvníkům muzikálu je nabídneme na internetových stránkách a v novém programu muzikálu Pomáda. Nyní plním první část a fotografie zde vystavuji.

0137-28 0137-36 0137-37 0138-08 0138-09
0138-11 0138-22 0138-24 0139-02a 0139-05a
0139-06a 0139-09a 0139-12a 0139-14a 0139-25a
0139-31a 0139-35a 0139-36a

Poznámka: Dne 16. 11. 2001 převzala produkci muzikálu Pomáda agentura GoJa od společnosti Bouard. Jaké to bude mít praktické dopady na tento muzikál neumím v této chvíli odhadnout a lidé z muzikálové branže o tom také nechtějí hovořit. Doufejme, že nový management využije již zpracovaný a schválený materiál, který je připraven do nového programu nebo že budou moci vzniknout další fotografie tohoto muzikálu. Společnost Bouard se podle vlastních slov bude nyní plně věnovat hlavně přípravě muzikálu Hříšný tanec a k tomuto cíli budou směřovat všechny jejich aktivity.