Premiérová Čardášová princezna

Opera Čardášová princezna vypráví o kabaretní zpěvačce Sylvě Varescu (S. Sklovská)…Ona je kabaretní zpěvačka a miluje ho, on je šlechtic a miluje ji, ale je zasnoubený s jinou. Ona se naoko provdá za jiného, ale ten se zamiluje do té druhé. A začíná bláznivý kolotoč milostných zápletek, který navíc odhalí i jedno staré rodinné tajemství… Tak by se ve stručnosti dal shrnout příběh slavné operety Emmericha Kálmána Čardášová princezna.

tn_MS07C-041054Loňskou divadelní sezónu odstartovalo Hudební divadlo Karlín se světově úspěšným muzikálem Producenti, s novou sezónou se ředitel HdK Egon Kulhánek rozhodl vrátit do Karlína i to, co kdysi bývalo tolik úspěšné - a to operetu. Byla to sázka do loterie, od které ho mnozí odrazovali. tn_MS07C-041377V konkurenci řady muzikálových produkcí se tento dříve velmi populární žánr zdál být "přežitkem".

V hledáčku karlínských se však ocitla právě Čardášová princezna, jedna ze světově nejznámějších operet. Na základě spolupráce s Budapešťským operetním divadlem tak do Prahy přijel maďarský realizační tým a v jeho čele režisér Miklos Gábor Kerényi, známý jako KERO®. Za asistence tlumočníka si účinkující pod jeho vedením mnohdy sáhli až na dno svých sil, ale důkladnost a píle se vyplatily. Za měsíc zkoušení společně vytvořili dílo, které se do dějin karlínského hudebního divadla výrazným písmem určitě zapíše.Čardášová princezna je kouzelná operetka, ve které není nouze o vroucí vyznání lásky…

Libreto operety od autorského tria Von Leo Stein - Béla Jenbach - István Kállai do češtiny vtipně převedl textař a dramaturg Adam Novák, jež na premiéře svého již čtvrtého karlínského textařského počinu nemohl chybět.

Kálmánovo dílo o třech jednáních je zasazeno do 3 různých prostředí - d… dramatické momenty…o kabaretu Orpheum, do sídla šlechtické rodiny Lippert-Weylersheimů a nakonec do foyer hotelu Adlon Wien. Scéna od Ágnes Gyarmathy je kulisově řešena velmi jednoduše, přesto má každý z interiérů svou zvláštní atmosféru - karmínově rudý kabaret evokuje ono bonvivánství, uvolněnější mravy a bezstarostný život mladých šlechticů, šlechtické sídlo je strohé a decentně temně modré a hotelové foyer prosvětlené, honosně zlato - zelené.

… ale hlavně má divák hned jasno, kdo ke komu patříČardášová princezna je kouzelně hravá a veselá opereta, i když se její děj odehrává v ne příliš radostné době začátku první světové války. Tuto skutečnost divákům připomíná jen vojín Schulteis, jež je na začátku děje raněn, ošetřen a vyznamenán a průběžně se v příběhu objevuje ve snaze vylíčit přítomným, co na frontě zažil.

Kabaretní diva Sylva Varescu (S. Sklovská) a Edwin, kníže Lippert-Weylersheim (M. Vojtko) jsou stvořeni jeden pro druhého…Premiérovou kabaretní divou Sylvou Varescu se stala Sisa Sklovská a jejím milovaným Edwinem, knížetem Lippert-Weylersheimem, Marián Vojtko. Oba podali znamenité pěvecké výkony a předvedli publiku své operně školené hlasy. Sisa svým podmanivým mezzosopránem dokázala, že roli šansonety Sylvy nemusí odzpívat jen sopránová subreta, ač je tento part původně psán pro ni.

I po herecké stránce se svých rolí oba zhostili na výbornou - Sylva odmítavá, milující i zrazená a odhodlaná k pomstě, … ale jejich vytoužená cesta k oltáři je plná překážekEdwin kouzelně neohrabaný, když ji žádá o ruku i roztomile žárlivý, když si myslí, že ji ztrácí. Se svými postavami se oba protagonisté doslova sžili a jejich příběh odehráli skutečně přesvědčivě. Je zábavné sledovat, jak na své cestě k vysněnému společnému životu překonávají Edwin a Sylva nástrahy a překážky a jak dokazují, že ani odloučení a nepřízeň osudu či spíše šlechtické rodiny neubírá nic na hloubce citu, jež mezi nimi je.

I Edwinův přítel Boni,hrabě Kautschiano (J. Urban), zarytý odpůrce monogamie, již zdá se našel tu pravou…(komtesa Anastázie D. Hořínková)V roli Edwinova přítele Boniho, mladého hraběte Kautschiana, na premiéře exceloval Jan Urban. Po pěvecké a taneční stránce podal vynikající výkon, nemluvě o té herecké. Jeho Boni je komediant, ale není směšný. Je to přelétavý rošťák s averzí k manželství, kterému věrnost moc neříká, ale člověk ho přesto nemůže nemít rád. Postava hraběte Kautschiana je natolik herecky a tanečně rozmanitá, až se v některých momentech zdá, že má možná na scéně větší prostor než sám kníže Edwin.Edwinova matka Anhilte (P. Břínková) má zálibu v šampaňském, zpěvu a tanci

Stasi, Edwinovu sestřenici a snoubenku v jedné osobě výtečně zahrála, zazpívala a zatančila Dita Hořínková. Bylo úžasné sledovat s jakou lehkostí a elegancí předvedla tato zkušená muzikálová a činoherní herečka roli naivní mladé komtesy Anastázie. S Čardášovou princeznou se na prkna Karlína vrátili i Pavla Břínková a Jan JežekJejí taneční výstup s Bonim patřil k výrazným prvkům inscenace.

Další senzací bylo obsazení Pavly Břínkové do role Anhilte, matky Edwina. Tato královna české operety podala jedinečný pěvecký, ale i herecký a taneční výkon a právem sklidila jedny z největších ovací premiérového večera. V Čardášové princezně se tato dáma objevila potřetí, na svém kontě má již role Stasi i samotné Sylvy Varescu.

… a sklidili zasloužený úspěchDo karlínského divadla se také po letech vrátil držitel ceny Thálie za operetu a muzikál Jan Ježek. Na premiéře se představil v roli Feri Bacsiho, každodenního hosta kabaretu Orpheum a předvedl divákům zase jinou pěveckou a hlavně pohybovou polohu, než v jaké ho znají coby Jeana Valjeana z muzikálu Les Misérables - Bídníci.

V dalších rolích se na scéně objevili Roman Škoda (Miška/Alfons ), Oldřich Král (otec Edwina), Na tanečních číslech si dal choreograf Győrgy Gesler záležetVáclav Vostárek (vojín Schulteis), Jiří Schoenbauer (generál Rhonsdorf) nebo Josef Oplt (notář Kisch).

Taneční a pohybové zpracování Čardášky bylo pro diváky určitě milým překvapením. Maďarský choreograf Győrgy Gesler odvedl vynikající práci. Čardášové variace, kankánové "lajny" nebo valčíkové pasáže patří v podání perfektně sladěné company mezi skvosty představení. Tanečních výkonů nejsou ušetřeni ani hlavní představitelé a nutno dodat, že valčík se zde řadil mezi ty jednodušší kreace.Dirigent Kryštof Marek odvedl na premiéře s orchestrem vynikající práci a za svůj výkon byl oceněn ''tekutým'' zlatem…

O hudební doprovod se jako obvykle postaral početný karlínský orchestr a dirigentskou taktovku vzal na premiéře do ruky Kryštof Marek. Stejně jako tomu bývá v případě muzikálů, jsou i u této operety používány mikroporty, ale jen v omezené míře. A tak musel každý z umělců ukázat, co v něm opravdu je. Uzpívat prostor karlínského divadla jen s minimální podporou techniky Kostýmy dámské části company jsou vskutku nepřehlédnutelnénení snadné, ale operně školené hlasy obou slovenských protagonistů hlavních rolí (a nejen jejich) si s tím poradily. A to, že nespoléhá jen na techniku dokázal Marián Vojtko hned ve druhém jednání, kdy se mu právě onen zmiňovaný mikroport uvolnil.

Pod kostýmy pro Čardášovou princeznu  je podepsána scénografka a kostýmní návrhářka Standing ovation na premiéře v Praze nebývá tak často, ale publikum bylo z Kálmánovy operety velmi nadšeno…Andrea Bartha a vskutku je na co se dívat. Barevné a bohatě zdobené odvážné úbory tanečnic kontrastují se slušivými černými fraky pánů ve vyhlášeném Orpheu či střídmými uniformami rakouských důstojníků na plese u Edwinových rodičů. Sama kabaretní diva Sylva Varescu má velice pestrý šatník, její svůdné zlaté či rudé róby lahodí nejednomu pánskému oku.

… a zahrnulo účinkující množstvím pugetůPremiéry mívají zvláštní atmosféru a premiérové publikum plné rodinných příslušníků, přátel, kolegů a novinářů se od toho "běžného" obecenstva přeci jen notně liší. Ne však v případě Čardášové princezny. Podmanivá hudba a svižné tempo Kálmánova díla roztleskávala diváky v pravidelných intervalech již brzy po začátku děje. Je otázkou, nakolik to způsobila početná temperamentní maďarská delegace v hledišti - Maďarský režisér KERO® ve společnosti ''čardášových šlechtičen''pravdou ale je, že se Čardášová princezna v den své premiéry dočkala ovací ve stoje.

Za doznívajícího potlesku obecenstva propuklo poté na jevišti za již spuštěnou oponou česko-maďarské veselí. Předávaly se kytice, dárky, rozdávaly se gratulace, polibky a objetí. Nervozita z prvního uvádění i obavy z reakcí publika na comeback operetního žánru z tvůrců i aktérů spadly spolu s poslední oponou.

Hamletovské slovenské duo - královna Gertruda Sisa Sklovská a král Claudius Andrej HrycSlavnostní večer pak zakončil slavnostní raut, na kterém i účinkující konečně dopřáli svým nervozitou a možná i trémou sevřeným útrobám trochy lahodného občerstvení.

Mezi premiérovými hosty bylo možné spatřit i další členy HdK - Romana Vojtka, Lumíra Olšovského, Kateřinu Brožovou, Míšu Noskovou nebo Aleše Brisceina. První uvedení slavné maďarské operety si v Karlíně nenechali ujít také herec Jan Přeučil s manželkou Evou Hruškovou, honorární konzul Seychelské republiky a hamletovský král Claudius Andrej Hryc, kostýmní návrhářka Lucie Loosová, mezzosopranistka Andrea Michal Prostějovský v zasvěcené debatě s PR managerem HdK Tomášem MatějovskýmKalivodová, tanečník a choreograf Vlastimil Harapes, ředitel pražské ZOO Petr Fejk, televizní reportér Jan Tuna s manželkou či textař a odborník na hudební divadlo Michael Prostějovský.

Již nějaký čas před slavnostní premiérou byly vstupenky na všechna další avizovaná představení téměř vyprodané a tak se HdK pro velký divácký zájem rozhodlo pár termínů přidat. Čardášová princezna tak dokázala, že opereta není mrtvý žánr, že si v dnešní době dokáže získat své místo na slunci a že se v záplavě muzikálů v Praze rozhodně neztratí.

Marián Vojtko a kolegyně od fochu - mezzosporanistka Andrea Kalivodová Sisu Sklovskou přišel na premiéru podpořit přítel Hubert Komtesa Stasi (D. Hořínková) v náručí svého ''skutečného'' Boniho…

Fotografie Michal Škvor, text Kateřina Klimešová