Suverénní pěvecké výkony v pražské MAMMA MIA!

Donna, Rosie a Tanya v akci

Konečně! Přesně to jsem si řekla, když jsem se dozvěděla, že v Praze bude hostovat muzikálová show celosvětového formátu MAMMA MIA! Muzikálů se po světě hraje opravdu mnoho. Jen v Londýně, odkud k nám přišla i MAMMA MIA!, můžete namátkou vidět The Lion King (Lví král), Les Miserábles, Mary Poppins, The Phantom of the Opera, Chorus Line… Nyní se usmálo štěstí i na Českou republiku a všichni ti, kteří až dosud neměli možnost zhlédnout žádnou světovou produkci, mohli zavítat do Sazka Areny.

Potěšení pro dámské oko - pánská část souboruZákladní informace o muzikálu MAMMA MIA! jsme vám poskytli v nedávném článku a proto bych se teď chtěla věnovat hlavně inscenaci samotné. Představení jsem měla možnost vidět 11.10. V první řadě je třeba říct, že MAMMA MIA! nemá se skupinou ABBA jako takovou nic společného. Zazní tam "jen" jejich písničky.

Děj je opravdu nenáročný a troufnu si říct, že by ho vymyslel skoro každý. Nejedná se o žádnou romantiku, jako je třeba "naše" Angelika, aDonna ve své taverněle spíše o bláznivou komedii. Muzikál se hraje v originálním znění, čili v angličtině. Kdo má alespoň základy v tomto jazyce, tak ději bude rozumět. Pro ty, kteří tímto jazykem nevládnou, jsou zde dobře čitelné české titulky. Ty jsou umístěny na čtecích zařízeních po obou stranách podia.

Příběh se odehrává na řeckém ostrově. Majitelka taverny Donna druhý den vdává svoji dceru Sophii za mladíka Skye. Donna žije se Sophií sama a nikdy jí neřekla, kdo je její otec. Sophie tři měsíce před svatbou náhodou objeví matčin deník, kde píše o svých třech osudových mužích. Bývalá dívčí skupina opět spoluSophie je přesvědčená, že jeden z nich je její otec, a rozhodne se jim potají poslat dopis s pozvánkou na svoji svatbu. Den před ní všichni tři dorazí do městečka. Každý z nich je úplně jiný. Harry je neúspěšný britský bankéř. Bill je nudný australský cestovatel a poslední Sam je americký architekt. Donna pozvala na svatbu své dvě přítelkyně a zároveň členky pěvecké skupiny, kterou v mládí společně tvořily. Tanya je třikrát rozvedená a díky bývalým manželům i velmi bohatá, naopak ztřeštěná a vtipná Rosie je svobodná a toho pravého stále hledá.Roztančené jeviště

Sophie věří, že její otec je Bill, protože se dozví, že jeho teta se jmenovala Sophie. Donna jí kdysi prozradila, že je pojmenovaná po příbuzné Sophii a že tavernu postavila za peníze, které dostala z dědictví po ní. Sophie proto požádá Billa, aby ji odvedl k oltáři. Netrvá dlouho a Sophie se sblíží s dalšími potencionálními otci a ti jí sami navrhnou, že ji k oltáři dovedou. Situace se tak značně zkomplikuje. Po rozhovoru s matkou se Sophie rozhodne, že k oltáři ji dovede právě ona. Mezi tím se Donna postupně setkává s Harrym, Billem a Samem, aby si vyříkali svoji minulost.Mamma mia! dokáže být i romantická… V den svatby se Sophie se Skyem rozhodnou, že ji zruší. Mají se rádi, ale pochopí, že se neznají natolik, aby udělali tak zásadní životní krok. Velké přípravy a nakonec žádná svatba. Nebo snad přece jen ano? A zjistí Sophie, kdo je vlastně její otec? To bych už ale prozradila moc…

Pro každý muzikál je zásadní hudba a zde to platí dvojnásob. Písničky skupiny ABBA jsou krásné a není snad jediná, která by se nestala hitem. Všechny jsou dnes už nedílnou součástí historie světové populární hudby.Sophie a company Všech 22 písní do děje zapadá, jako by mu byly ušité na míru. Člověk by neřekl, že byly napsány několik desítek let před tím, než byly použity do tohoto muzikálu. Kladem inscenace je určitě živý orchestr a výborné ozvučení.  Hudba je dostatečně hlasitá a přesto nepřebíjí zpěv. Nápadité je i aranžmá Martina Kocha.

Kostýmy Marka Thompsona jsou velmi barevné a na člověka působí optimisticky. Jsou adekvátní k ději a jejich nositelům. Vidět můžete zvonové kalhoty, plavky, obleky, potápěčské výstroje nebo noční košile. Scéna, kterou také Thompson navrhoval je velice jednoduchá. Tvoří ji dva posuvné panely, které představují řecký dům s typickou barevnou kombinací bílá-modrá. Píseň Money-Money-MoneyDůležitou roli hrají v představení světla, o která se postaral Howard Harrison. Ty dokreslují scénu a děj. Hlavně v hudebních číslech se dost mění jejich barevnost, což jim dodá na efektu. Choreografie Anthonyho van Laasta není zase až tak náročná, jako třeba v některých tuzemských muzikálech. V mnoha případech je hodně jednoduchá, například v písni Money-Money-Money, ale i tak je efektní. Pro choreografa navíc jistě nebylo jednoduché vystavět čísla tak, aby je účinkující současně nejen uzpívali a utancovali, ale aby je také zvládli představitelé různých generací. Je třeba podotknout, Mamma Mia! to jsou barvy a světla že při tanci se na jevišti věkové rozdíly opravdu nedaly poznat. Na můj vkus by však tanečních čísel mohlo být podstatně víc.

Režie se zhostila Phyllida Lloyd. Své představitele jasně vede a charaktery rolí jsou jasně dané a čitelné. Inscenace má kompaktní tvar a nechybí ji spád. Přesto bych si dovolila podotknout, že ani ona se nevyhnula tomu, co často kritizujeme i u tuzemských muzikálů, a to určité statičnosti. Při mnoha písních totiž jejich interpret stojí sám uprostřed podia nebo občas bezradně přejde sem a tam. Píseň Dancing QueenZde však těmto scénám hodně pomohla světla. Ještě bych zmínila několik detailů. Hodně povedená se mi zdála scéna tančících a zpívajících potápěčů a pak také připomínka prvního hitu skupiny ABBA Waterloo. Ten zazní až jako přídavek, ale během celé inscenace vidíme na scéně rybářský člun s jeho jménem.

V muzikálu se objeví 26 účinkujících, z toho 8 v sólových rolích. Z nich bych především vyzdvihla představitelky Donny a Sophie. Katie Brayben jako Sophie se na roli mladé zamilované dívky typově výborně hodí. Velmi mile mě překvapila svým zpěvem. Netlačila na hlasivky, zpívala opravdu jemně, ale přitom jasně a srozumitelně. Z těchto dam energie přímo sršíExcelentní výkon však podala hlavně Carolanne Weidle jako Donna Sheridan. Měla naprosto suverénní a velmi příjemný hlas, bezchybný byl její čistý pěvecký projev a jistá byla i v hereckých a tanečních pasážích. Já sama ji považuji za to nejlepší, co celá show přinesla.

Kdybych měla shrnout svůj pocit z představení, tak Angličané předvedli show, kterou bych mohla vidět i vícekrát. Hlavně kvůli vskutku nesmrtelné hudbě, ale i díky výborným pěveckým výkonům. Gesto, které jako by symbolizovalo ''Milý diváci, rozdáme se vám''Celkový dojem byl velmi dobrý a předvedení skutečně profesionální. Na konci došlo i na několik přídavků. S jejich prvními tóny následovalo standing ovation. Diváci tleskali, někteří i tančili. Prostě krásně zakončený a strávený večer.

Pro ty, kteří byli muzikálem uneseni se chystá filmová podoba. Jednoho z potencionálních otců si zahraje Pierce Brosnan a Donnu, matku Sophie skvělá herečka Meryl Streep. Producentem filmového projektu bude Tom Hanks.