Mušketýrský comeback

''Jeden za všechny a všichni za jednoho...'' opětovně zní v PrazeUběhlo celých 620 dnů od poslední opony na jevišti divadla Broadway a Tři Mušketýři  jsou zpět v Praze. Po ohromném úspěchu a vyprodaných představeních na bratislavské Nové Scéně obsadili s vylepšenou scénou, "čerstvou" krví a upravenou choreografií na nějaký čas prostornější Divadlo Hybernia. Ve čtvrtek 28. února 2008 zde proběhla slavnostní premiéra.

Na větší scéně divadla Hybernie více vyniknou zejména taneční pasáže a hry světelPro mnohé fanoušky bylo otázkou, jak se muzikálová verze Dumasova příběhu vyrovná s přechodem z jevištně menšího Divadla Broadway do ohromných prostor Hybernie. Změna působiště slibovala navíc mimo jiné i vylepšené vizuální efekty a obohacení stávajícího ansámblu.

Královský palác v Hybernii dostal mramorové schodiště a obrovské vitráže Z pohledu scény znamenalo stěhovaní výzvu vyrovnat se s 12 metry výšky a téměř 185 m2 plochy, jež hybernské jeviště nabízí. Autor scény Marek Hollý se s tím vypořádal vcelku dobře, ponechal základní koncept broadwayské scény a uzpůsobil jej na nové poměry.

Zvětšený prostor umožnil více rozvinout scénu do šíře a podobně jakoAni v nových Mušketýrech nechybí známá ''kardinálská loutkohra'' v původním uvedení používat multifunkční kulisy. Dobře známé dřevěné stěny jsou v případě potřeby rychle otáčeny a vyměňovány za bílé podloubí se závěsy, vitráže na "kamenných" zdech po stranách jeviště se sklopením mění v promítací plochy. Důstojnější rozměr získalo zvláště prostředí královského paláce a královniných komnat, jimž vévodí masivní mramorové schodiště, sochy a obrovské barevné vitráže.

Obnovení Mušketýři  se z valné části odehrávají pouze na jevišti. Využívání kovového točitého schodiště a krajních lóží, známé z divadla Broadway, zde V obnovených Mušketýrech se jevištních propadel užívá velmi poskrovnu - ve scéně popravy Mylady ale chybět nesmí...odpadlo a představení se posunulo dál od diváků. Jedinou výjimkou je výstup sluhy Plancheta, který stejně jako golemovský student Jakob přichází na scénu z levé strany hlediště podél diváků. Změnou oproti dřívější broadwayské verzi je minimalizace používání propadel. Mnozí diváci tento fakt možná ocení, skalní fanoušky to určitě zamrzí. Faktem je, že kupříkladu v d´Artagnanově písni "Jediná" vysunuté propadlo vyloženě schází a rozvrzaný dřevěný stolek coby piedestal je chabou náhradou.

Mylady de Winter (M. Absolonová) - v nové sólové písni odhaluje svou pohnutou minulostZměn doznala nejen scéna a díky ní i choreografie, ale i samotná skladba písní v muzikálu. K radosti příznivců Mylady de Winter přibyla kardinálově "pravé ruce" jedna sólová píseň "Volba má", na druhou stranu tvůrci z repertoáru vyškrtli variaci na Planchetova "Povaleče" i s celou scénou, kdy jsou mušketýři pozvaní na večeři k jeptiškám.Bavičské duo Planchet-Bonacieux přišlo do Hybernie bohatší o několik nových replik a scén

V současném nastudování muzikálu došlo i na rozšíření "činoherní" složky. Jedná se o dvě přidané scény, kdy spolu sluha Planchet a hospodský Bonacieux rozvíjejí své filozofické úvahy. Stejně jako v případě bavičského dua v Angelice tu hodně záleží na kombinaci alternací.

Jednou z avizovaných novinek druhého uvádění muzikálu byly i nové trikové projekce. V případě těchto triků však platí ono okřídlené, že "méně je někdy více". Doprovodné promítání Slibovaná velká company se oproti původnímu uvádění moc nerozrostlav podstatě neutrálně nasnímaných hlavních postav dříve lehce dokreslovalo právě probíhající děj. Nejnovější efekt poletujících květin a srdíček jej však bohužel posouvá kamsi do oblasti kreslených komiksů či přeslazených jihoamerických telenovel.

Autoři muzikálu dostáli svým plakátovým slibům a obohatili prvotní mušketýrský ansámbl o další, ovšem ne neznámé tváře. Původní broadwayský kolektiv doplnili několika hybernskými a zároveň promíchali k radosti i nevoli fanoušků alternace u většiny postav.Premiéra obnovených Mušketýřů = pro Zbyňka Frice změna role, pro Standu Hložka debut na muzikálovém poli

Co se samotné slavnostní obnovené premiéry týče, dostala prostor jak "čerstvá" krev, tak i staří známí, ovšem na nových postech.

Z Ilony Csákové v roli francouzské královny na jevišti vyzařuje aristokratická vznešenostV roli královny Anny Rakouské se představila Ilona Csáková. Po golemovské hospodské Rozině znovu předstoupila před publikum jako vládkyně mocné země - tentokrát s krásnějšími a honosnějšími kostýmy, avšak s mnohem menším prostorem projevit se. Přesto podala zajímavý pěvecký výkon a na jevišti z ní opravdu vyzařovala ona elegance a vznešenost zamilované, ale konvencemi svázané šlechtičny.

Druhým debutantem večera byl Tomáš Savka. Do té doby představitel jen kladných hrdinů neodolal lákadlům "temné" strany a ve svém v pořadí již šestém muzikálovém angažmá se Kardinálův poskok hrabě Rochefort je první zápornou rolí Tomáše Savkypustil do první záporné role - hraběte Rocheforta. A nutno říci, že se s ní popral vskutku statečně. Pěvecky i herecky vyrovnaným výkonem překvapil nejednoho diváka a je velmi pravděpodobné, že v budoucnu rozšíří svůj herecký repertoár právě tímto směrem.

Mladého mušketýrského adepta d´Artagnana si v obnovené premiéře střihl Zbyněk Fric. Zkušený muzikálový matador, dřívější vévoda Milovanou Constance Bonacieux (Z. Norisová) svíral na premiéře v náručí nový d´Artagnan Zbyněk FricBuckingham i hrabě Rochefort, ve svém podání horlivého Gaskoňce dokázal, že ne jen srdce anglického šlechtice dokáže vroucně vzplanout pro milovanou (leč již zadanou) dámu a že umí stejně dobře proti kardinálovi bojovat, jako mu oddaně sloužit. Po právu odvedl jeden z nejlepších pěveckých i hereckých výkonů večera.

Úděl bývalého hraběte de la Fair, mušketýra Athose na sebe vzal Josef Premiérový hybernský Athos - Josef Vojtek"Pepa" Vojtek. Po herecké stránce předvedl v roli melancholického a milovanou ženou oklamaného někdejšího šlechtice solidní výkon. Škoda jen, že při zpěvu zejména Athosova dojemného vyznání "Láska" znovu sklouzával do rockové polohy, zvláště, když v roli Vojty (Golem) i Peyraca (Angelika) dokázal, že se v jeho hlasovém rejstříku najdou i čistší a uhlazenější tóny.

Premiérovou Mylady de Winter byla Monika Absolonová. Své party odehrála a odzpívala Mylady de Winter (M. Absolonová) zápasila při prvním obnoveném uvádění Mušketýrů s rozepnutým kostýmem...tradičně na výbornou. Z konceptu jí nevyvedl ani neposlušný zip na jeptiškovské tunice, který nešel zapnout a odhaloval tak z Mylady víc, než předepisoval scénář.

Do kardinálského purpuru se protentokrát oblékl Bohouš Josef, zbylé mušketýrské peleríny si rozdělili Standa Hložek coby víno, ženy a zpěv milující Porthos a Petr Poláček jako ženami neméně obletovaný "skoro" kněz Aramis. Právě přeobsazení P. Poláčka z hlavní role d´Artagnana mnoho fanoušků (či spíše fanynek) rozladilo. Jiní příznivci Mušketýrů  to naopak uvítali, neb pro ně coby mladý Gaskoněc nebyl dostatečně přesvědčivý. V roli rozvážného, Výstupy pánů Plancheta (R. Genzer) a Bonacieux (M. Suchánek) mají své příznivce i odpůrceduchovně založeného a vzhledem k vlastnímu věku výrazně staršího mušketýra Aramise však působil velmi přirozeně.

Bavičským duem Planchet - Bonacieux se stala dvojice Michal Suchánek - Richard Genzer. V případě výstupů těchto postav se premiérové publikum rozdělilo na dva tábory - příznivci estrádní televizní zábavy nadšeně kvitovali každou narážku komiků, druhá část hlediště rozmrzele sledovala hodinky a počítala, o kolik minut se díky těmto Nové posily mušketýrské gardy - Porthos Standa Hložek a Aramis Petr Poláčekzdánlivě vtipným výstupům představení protáhne.

V dalších rolí se ještě publiku představili Pavel Vítek (král Ludvík XIII.), Zuzana Norisová (Constance) a Martin Maxa (Buckingham).Francouzský král Ludvík XIII. opětovně s tváří Pavla Vítka

Režisér a autor choreografie Libor Vaculík nastudoval pro hybernskou verzi s mušketýrským osazenstvem i zbrusu nové efektní provedení přídavků. Zatímco na vnitřní statické točně ústřední čtveřice mušketýrů odzpívává přídavkovou píseň, na vnější pohybující se točnu přicházejí postupně z obou stran jeviště ostatní sólové postavy muzikálu.

Premiérová nervozita si vyžádala svou daň jak na straně účinkujících, tak realizačního týmu. Drobná přeřeknutí či výpadky mikrofonu však diváci při prvním oficiálním představení odpustili.Režisér Libor Vaculík na premiérové děkovačce poděkoval všem zúčastněným...

Po závěrečném potlesku a předání darů účinkujícím se slova ujalo duo moderátorů Genzer a Suchánek. Pronesli pár vtípků, poděkovali sponzorům a po jednom zvali na jeviště všechny, kteří se na muzikálu podíleli - autora hudby M. Davida, producenty O. Lichtenberga a J. Kováčika, režiséra L. Vaculíka, textaře L. F. Hagena, autora scény M. Hollého a kostýmů R. Šolce, hlasového poradce E. Klezlu i šermířského mága V. Lukse a samozřejmě taky mistry zvuku, ...producent Oldřich Lichtenberg zase v závěru své děkovné řeči popíchl pražský magistrátsvětel či inspicienty.

Čtyři prvně jmenovaní tvůrci pak dostali příležitost pronést v rámci premiéry v krátkosti pár slov, poděkovat. Producent O. Lichtenberg této možnosti využil vskutku kuriózně a po jeho prohlášení "...a grantová komise ať nám políbí prdel! " to roztleskaným divadlem jen zašumělo.

Nehrající d´Artagnan Alan Bastien doprovodil na premiéru svou manželku KristinuNásledující okamžiky pak už patřily jen slavnostnímu rautu, na kterém se vedle tvůrců, premiérového obsazení a dalších alternací objevila i řada známých osobností z divadelního, hudebního i sportovního světa.

Přesunem do jiných prostor získal muzikál Michala Davida jiný rozměr a určitě stojí za to zajít se na něj podívat. Ti, kteří jej dosud neviděli budou překvapeni - ti, kteří jej znají z divadla Broadwaye nebo z DVD mohou srovnávat.

Rozhovor - Petr Poláček

Petr Poláček se po premiéře podělil o dojmy ze své nové roleMám tady na pár slov dnešního Aramise - Petra Poláčka, dřívějšího broadwayského d´Artagnana. Jaký je v těchto dvou rolích rozdíl?
Docela velký - nemám tam tolik zpívání, ani toho pohybu není tolik jako má d´Artagnan. Ten je na scéně pořád. Ale myslím si, že charakterově v nich rozdíl není - pořád jsem ten hodný. Pořád jsem mušketýr.

Jak zvládáš šerm - toho je zase o něco více.
To si nemyslím, je ho tam naopak méně. Ale šermy byly vždycky v pohodě - mě to baví. Někdy je to dokonce i nebezpečné, ale to je adrenalin a to mám rád.

Gaskoněc d´Artagnan je mladý, horkokrevný - naproti tomu Aramis je rozvážný, ví kdy bodnout.
Která z těch poloh je ti bližší?Opět v mušketýrském, stále po boku krále - ovšem nyní v roli Aramise
Tak já jsem pořád ještě takové to "mladé ucho", takže ten d´Artagnan.

Zcela jinak, stranou muzikálové branže. Nyní probíhá soutěž X faktor - sleduješ ji?
Občas ano, když to stihnu, protože mívám trénink s basketbalem. Pokud to stihnu, podívám se.

Když bys měl srovnat soutěže X faktor a Superstar, z které jsi vzešel - nacházíš tam rozdílyZ lehkovážného horkokrevného mladíka rozvážným a přemýšlivým mužem - Petr Poláček je ve své nové roli velmi přirozený?
Zásadní rozdíl je v té věkové hranici, na kterou se již neklade takový důraz. Soutěž Superstar byla věkově omezená, do nějakých 26 let myslím a teď je to neomezené, takže se tam mohou přihlásit i starší lidi, což je super.

Plánuješ další muzikálové projekty?
Zatím nevím. Něco se připravuje, uvidíme, pokud dostanu nabídku, určitě ji přijmu.

Děkuji za rozhovor.

Rozhovor - Zbyněk Fric

Jaký je rozdíl mezi Buckinghamem, Rochefortem a d´Artagnanem?
Mušketýrský ''chameleon'' Zbyněk Fric - dříve anglický šlechtic či kardinálův poskok, nyní mladý impulsivní mušketýrský adept Samozřejmě je to v hereckém prostoru, který tam člověk má a ten prostor dává možnost trošku tu roli rozvést. Rochefort - to je takový nešika, co všechno zkazí a ať dělá co dělá, bude vždycky nesympatický. Pro mě to nebyla role, kterou bych měl moc rád, protože se v ní člověk hrozně nadře, ale víceméně nenese žádné ovoce - ani herecky, ani výrazově, prostorově. Je to prostě taková nešťastná role. Buckinham - tam je příjemné, že člověk vlastně nemá moc práce. Zazpívá písničku, odehraje si tři výstupy a je to vyřešené. A d´Artagnana si člověk aspoň užije - je tam prostor.

Horkokrevný Gaskoněc d´Artagnan je role s velkým hereckým prostoremVyhovuje ti spíše role kladného nebo záporného hrdiny?
Já si užívám obojí. Samozřejmě, když člověk hraje pořád kladné role, tak si časem říká: "Proboha, jak mám toho klaďase hrát ještě víc kladněji?" a když hraje záporáky, může si na jevišti dovolit úplně všechno a vždycky si to obhájí. Tedy pokud to má v hlavě srovnané. Takže mě baví obojí a naštěstí se mi to střídá. Teď třeba v muzikálu Čachtická paní  hraji zápornou roli, hodně zápornou ... řekl bych až odpornou.

Když se ti tolik Zbyněk Fric se nyní coby d´Artagnan postavil po bok Mušketýrů, nicméně temná strana ho láká stále...líbí záporné role, nechtěl by sis zkusit zahrát i kardinála?
To bych chtěl zkusit. Já si počkám na další uvádění. Ta role by mě hodně bavila, určitě bych ji chtěl zkusit.

Myslíš si, že i v životě má výhodu ten, kdo hraje zápornou roli oproti těm kladným?
To si nemyslím. Já si myslím, že v životě by se neměly hrát žádné role. Ať je každý sám za sebe - já se v životě nesnažím hrát role. Ať to bere každý jak chce, ale myslím si, že se nedá říct, že kdo hraje zápornou roli, že je na tom lépe...

Děkuji za rozhovor.

Rozhovor - Standa Hložek

Muzikálový debutant Standa HložekVy, známý to popový zpěvák a první muzikál - jaké jsou zážitky po premiéře?
On to není můj první muzikál. Já jsem předtím byl ve dvou menších muzikálcích Kráska a zvíře a Sněhová královna v Divadle u Grossmana. To bylo takové menší. Tohle je prostě nádherná záležitost. Já jsem strašně rád, že jsem tady v tomto "manšaftu". Pomalinku se s tím sžívám, protože jsem nic takového ještě neabsolvoval.

Na Mušketýry si S. Hložek hrával už jako malý kluk...Jaké to je být jedním ze čtyř nejslavnějších hrdinů? Kdy jeden za všechny a všichni za jednoho.
Já si samozřejmě už jako malý kluk na mušketýry hrál a když tahle nabídka přišla, byl jsem strašně rád, protože si myslím, že role Porthose by mi mohla sedět. Bylo to velice narychlo, ale myslím si, že to nebude špatné.

Jak se Vám líbilo na zkouškách při přípravě na tu svoji velkou premiéru?
Zkoušky byly kruté, protože jsme tady byli denně od rána do večera a ten tlak vlastně lehce ...a tak byl z nabídky zahrát si Porthose velmi nadšenspadl včera - to jsme si říkali, že už máme dozkoušeno. Já osobně jsem zkoušel od 9.ledna prakticky denně a ta premiéra byla samozřejmě trošku nervóznější. Ale myslím, že už to pomalinku sedá. Tenhle muzikál je bezvadný - je skvělý, má nádhernou scénu, krásné divadlo a nádherné obsazení - prostě má obrovskou perspektivu stát se tady špičkou.

Jak se Vám učilo něco, co jste pravděpodobně ještě v životě nedělal - to znamená šermy?
Šermy jsem dělal už kdysi dávno, když jsme točili s Hankou Zagorovou a Petrem Kotvaldem písničku z Dluhů Hanky. A Vašek Luks mě tady po x letech učil šermovat znovu. Naštěstí role Porthose není moc o šermování, protože je to takový hrom do police. Mě to docela sedí.Jako správný mušketýr prošel i S. Hložek náročným výcvikem šermu pod vedením šermířského mistra Václava Lukse

Takže už byste uměl zlého soka vyzvat na souboj?
Ale to jsem uměl vždycky...

Plánujete zúčastňovat se dalších muzikálových produkcí?
Přiznám se, že dneska o tom vůbec neuvažuji. Byl bych rád, kdybych byl dobrý v té roli, ve které jsem.

Děkuji za rozhovor.

Rozhovor - Tomáš Savka

Novopečený ''záporák'' Tomáš Savka

Tomáši do dneška si hrál samé kladné postavy, nyní první záporná - jaké máš z toho pocity?
Mám z toho dobré pocity. Ještě bych to potřeboval tak týden zkoušet ... nebo ne zkoušet, ale prostě týden hrát a pak řeknu, že jsem úplně v klidu, spokojený. Ale i tak z toho mám dobrý pocit. Hrát hajzlíka je prostě vždycky lehčí, jak hrát klaďase.

Když se to tak vezme, tak třeba v Saigonu Chris nebyl jenom kladný typ...
Chris? Chris Roli hraběte Rocheforta zahrál velmi přesvědčivě a vymanil se tak ze škatulky kladných hrdinů...byl kladný typ. Jen byl v těžké životní situaci, ale rozhodně nebyl zlý chlap.

Nicméně tady ve Třech mušketýrech hraješ Rocheforta, který vlastně pomáhá kardinálovi s jeho pletichami - jak ti vyhovuje tahleta pozice?