V plzeňském divadle J. K. Tyla se roztočí Kolotoč

Muzikál Carousel - tragický příběh o obyčejných lidech

Plzeňské divadlo J. K. Tyla nedlouho po uvedení úspěšného muzikálu Chicago opět zabrousilo v amerických muzikálových vodách a rozhodlo se uvést na svém jevišti v české premiéře další broadwayskou klasiku - Carousel. Na poslední neveřejné generální zkoušce 29. února se tak pod vedením režiséra Romana Meluzína ještě dopilovávaly poslední detaily či finálovaly drobnosti a vychytávaly zbylé mušky.

Po Chicagu představil režisér Roman Meluzín plzeňskému publiku další muzikál a rovnou v české premiéře

Muzikál vznikl v polovině minulého století a autorsky jsou pod ním podepsání skladatel Richard Rodgers a libretista Oscar Hammerstein II., kteří se nechali inspirovat hrou Liliom (r.1909) maďarského dramatika Ference Molnára. Místo střední Evropy však děj posunuli do jednoho rybářského maloměstečka v Nové Anglii konce 19.století.

Kolotočář Billy Bigelo (R. Říčař) se v původní Molnárově hře jmenoval LiliomPříběh o obyčejných lidech, plný krásných valčíkových melodií a brilantních tanečních výstupů ovládl v letech 1945-47 s 890 reprízami newyorskou Broadway a po 11 letech od premiéry se dočkal i filmového zpracování v režii Henryho Kinga, s Gordonem MacRaem a Shirley Jones v hlavních rolích. Je řazen do zlatého fondu kinematografie.

Carousel je tragickým příběhem o obyčejných lidech, o jejich všedních starostech, radostech, nadšení i bolesti.

Billy Bigelo (R. Říčař) se při práci u kolotoče moc nepředře a tak si krátí čas flirtováním s místními děvčatyBilly Bigelo pracuje na pouti coby obsluha velkého kolotoče. Jednoho dne sem zavítá i pohledná dívka Julie a mezi oběma přeskočí jiskra. Billy, volnomyšlenkářský neotesaný floutek, podá u kolotoče výpověď a odchází s Julií vstříc novému životu. Z povrchního flirtu se vyvine láska, kterou ale Billy přes hrubiánskou slupku nedokáže navenek příliš projevit. Prvotní okouzlení nedlouho po svatbě vyprchává a rozdíly, jež dříve oba velkoryse přehlíželi, se začínají projevovat.

Do oka mu padne mladičká Julie Jordanová (A. Klamo), se kterou se po krátké známosti žení a odchází od kolotočůBilly si po odchodu od kolotoče novou práci nehledá a Julie zjišťuje, že je těhotná. Zahálka a touha získat peníze bez práce přivede brzy Billymu do cesty námořníka Jiggera, který ho zasvětí do plánovaného loupežného přepadení. Veden vidinou možnosti zabezpečit svého budoucího potomka Billy s plánem souhlasí. Všechno ale není tak jednoduché, jak se na první pohled zdá, a naplánovaná akce se v mžiku hroutí jako domeček z karet, jimiž si oba povedení přátelé krátí čekání na svou oběť…

Manželská idyla však netrvá dlouho a štěstí, jež by do vztahu vnesl očekávaný potomek, zhatí Billyho (R. Říčař) smrtelná nehodaAutorem českých textů je libretista a překladatel Michael Prostějovský. Po svých předchozích textařských počinech (Evita, Jesus Christ Superstar, Josef a jeho pestrobarevný plášť) se nyní pustil do projektu, jež svým vznikem předchozí díla o generaci předstihuje.

Správce hvězd (M. Stránský) dá Billymu (R. Říčař) šanci vrátit se na jeden den na zem - aby alespoň jednou udělal něco dobrého pro druhé a konečně řekl, co už dávno říci měl…Carouselská scéna z dílny Šimona Cabana je však tentokrát až moc skromná. Ve srovnání s předešlými projekty - působivými multifunkčními kulisami muzikálů Hamlet, Galileo, Golem, Angelika nebo Jack Rozparovač, působí jeviště Velkého divadla v Plzni chvílemi poněkud opuštěně. Jedinou dominantou scény je obrovská vrchní "korunka" kolotoče, permanentně zavěšená nad středem jeviště. S ohledem na probíhající výstup je pak (s výjimkou obří dekorace lodě) jen střídavě doplňována drobnějšími kulisami.

Kostýmy pochází z dílny známé návrhářky Simony RybákovéO garderóbu obyvatel rybářského městečka se postarala kostýmní návrhářka Simona Rybáková, která s Šimonem Cabanem již dříve spolupracovala na řadě muzikálových, činoherních i operních projektů.

Po hudební stránce je muzikál nabitý krásnými melodiemi, každé z hudebních čísel má za cíl vystihnout a popsat duševní rozpoložení jednotlivých postav.Píseň „You´ll never walk alone“ zazní v muzikálu hned dvakrát - po Billyho tragické smrti a při maturitě jeho dcery Luisy O dirigentskou taktovku se v Carouselu dělí Jiří Petrdlík a Pavlem Kantoříkem.

Písní - "You'll Never Walk Alone" (v češtině "Kráčíš tmou, ne však sám") se postupem času stala natolik populární, že si ji za svou hymnu zvolilo hned několik fotbalových klubů v čele s FC Liverpool nebo Celtic Glasgow. V našich končinách ji pod názvem "Lví srdce" zpívají fanoušci FC Hradec Králové.

Taneční pasáže v Carouselu jsou velmi propracované - šanci ukazát se dostala i baletní školičkaChoreografie tanečních výstupů v Carouselu je do detailu propracovaná, baletní složka plzeňského divadla na jevišti odvádí opravdu precizní práci. Původní tance choreografky Agnes de Mille převedl na české poměry Jiří Pokorný a zejména sólový taneční projev mladičké Luisy patří k vrcholům celého představení. Postava Billyho dcery Luisy (J. Dycková) je víceméně taneční rolí a její výstup patří k vrcholům představeníNa druhou stranu hlavní postavy jsou ve svých sólových výstupech po pohybové stránce až moc strnulé a statické.

Nově nastudovaný muzikál představuje divákům jak členy souboru plzeňského divadla, tak i řadu hostujících umělců.Billy v podání Romana Říčaře - neurvalý floutek i milující otec

Hlavní roli Billyho Bigela na generální zkoušce ztvárnil téměř bezchybně muzikálový herec a zpěvák Roman Říčař (alternací je člen DJKT Radek Štědronský Shejbal). Billy jako jediná z postav prochází během představení neuvěřitelným vývojem - od lamače dívčích srdcí a bohéma od kolotoče, kterému na nikom a ničem nezáleží, až po citlivého, milujícího otce a manžela, schopného pro své nejbližší obětovat i vlastní život. Roman Říčař vystihl Billyho charakter na výbornou. Mezi záchvaty zuřivosti a hrubiánství i vůči milovaným osobám, jež zřejmě pramení z jeho nelehkého dětství, vyvstává tu a tam na povrch Billyho skutečná osobnost - klidnější, zodpovědnější a citlivější já.Anna Klamo - pěvecky výtečná, herecky nepříliš přesvědčivá Julie

Jeho žena Julie Jordanová je bezesporu postavou s nemenším tvůrčím potenciálem, který bohužel v podání Anny Klamo (alternující se s plzeňskou sólistkou Michaelou Rybickou) neměl příliš možnost se projevit. Za perfektně, na hranici opery odzpívanými party potřebná herecká složka kapku pokulhávala. Poněkud monotónní projev narušil jediný výraznější výstup, který diváky jistě chytil za srdce - Juliin nářek nad ztrátou manžela.Juliina kamarádka Carrie (Z. Krištofová-Kolářová) se svým vyvoleným Evženem Snížkem (M. Klamo)

V roli Juliiny energické kamarádky Carrie Pipperidgeové pěvecky i herecky excelovala Zuzana Krištofová-Kolářová, alternující se s neméně temperamentní "domácí" Gabrielou Mikovou.

V dalších rolích se představili Michal Klamo (Carriin manžel „Našeptávač“ Jigger (P. Kukla) a Billyho bývalá mecenáška paní Mullinová (H. Spinethová)Evžen Snížek), Hana Spinethová (majitelka kolotoče pí. Mullinová), Petr Kukla (Jigger) nebo Jarmila Dycková (Luisa Bigelová).

Vedle úsměvného, ale do příběhu kupodivu logicky zapadajícího přeřeknutí se představitele hlavní role Billyho a neplánovaného "výletu" Jiggerova odhodivšího nože dolů do orchestřiště proběhla poslední zkouška bez větších zádrhelů a vad na kráse. Režisér Meluzín dolaďuje na „cvičné jízdě“ poslední detaily - od března již „Kolotoč“ pofrčí naostroV závěru zkoušení pak ještě carouselský ansámbl pod vedením režiséra Meluzína nacvičoval nástupy na děkovačku.

Carousel je bezesporu příběh s hlubokou myšlenkou, ale stejně jako v případě skutečného kolotoče, kde jedno svezení většinou člověku nestačí - ani jediné zhlédnutí toho muzikálového "Kolotoče" nestačí k jeho úplnému pochopení a zodpovězení všech otázek, které během více než 2,5 hodin představení vyvstanou.

Fotografie Michal Škvor, text Kateřina a Kristýna Klimešovy