Jak se z Backwards stali Brouci

Historie muzikálu Brouci
Skupinu The Beatles není třeba šířeji představovat. I dnes, v dobách techna a rapu jsou stále známi, ať už na CD nebo vinylové klasice. Bylo tedy otázkou času, kdy se někdo pokusí tyto krásné a jímavé písně převést na muzikálová prkna. A taky se tak stalo.

Na projektu Brouci - evangelium podle Beatles se sešli režisér Ján Zeman a choreograf Petr Beran, aby na scéně Jána Zavarského, v kostýmech Ireny Greifové a podle scénáře Alexe Koenigsmarka postavili nový příběh této známé skupiny. A nebyl to úkol jednoduchý. Beatles jsou tak známí, že najít nový, neotřelý pohled je velmi obtížné. Ale nakonec se vše zdařilo. Během necelého půl roku vznikl projekt, ketrý má ambice stát se druhým Draculou. Obsahuje 17 nejznámějších písní a snaží se ukázat ty nejdůležitější okamžiky celé skupiny. Stejně jako dříve Evita, i v tomto muzikálu se příběh odehrává retrospektivně, má svého průvodce a komentátora a hraje se ve stejném prostoru.

O čem je muzikál Brouci
Příběh začíná dlouho po Lennonově smrti, v Praze socialistické éry, u jeho zdi na Kampě. Zde se Lucka seznamuje z jedním člověkem, který umí hrát písně od Beatles. Začne s ním zpívat a záhy již slyší celou skupinu. Pak přicházejí opravdoví Beatles v podání herců, aby uvedly věci na pravou míru. John Lennon je již po smrti a v retrospektivě se zde odvíjí jejich příběh.

Od vraždy Johna Lennona, přes jejich vnitřní neshody, vrácení zapůjčeného titulu britské královně, natáčení alba Abbey Road, postelové tiskové konference J. Lennona, jeho seznámení s Yoko Ono, indické dobrodružství, experimentování s drogami, jejich koncert v Americe, při kterém se celých 10 minut nikde nekradlo, setkání s Britskou královnou, zapůjčení čestných titulů, setkání s Elvisem Presleym, účinkování v hamburských klubech, seznámení se svým dlouholetým manažerem Brianem Epsteinem, až k jejich prvnímu společnému vystoupení.

Po celou dobu zde v roli zpívajících Beatles účinkují členové košické skupiny The Backwards, kteří vyhráli v New Yorku v roce 1998 první místo ve světové soutěži revivalových skupin, napodobujících slavné Beatles. Jsou patřičně okostýmováni, jak se k jednotlivým etapám sluší a patří.

Zajímavou postavou, která nás celým příběhem provází, je Snowwhite (čili "Sněhurka"), symbolizující smrt či život po životě, která v této retrospektivě spolu s Johnem provází diváka všemi zvraty, úskalími a také úspěchy, které tato skupina zažila. Sama tak trochu komentuje jejich úspěchy i prohry, kotrmelce i úsměvné klopýtnutí. Nakonec vášnivým polibkem odvádí Johna Lennona "na druhou stranu". A to už divák ví, že je konec - ale jenom jednoho představení, jejich písně a sláva zůstávají i nadále.

Tuto hudební show uvádí společnost Cavern Club od 6. 9. 2001 na pražském Výstavišti v divadle Spirála.

Divadlo Spirála, předpremiéra pro novináře 4. 9. 2001

9718-33 9718-35 9718-36 9719-01a 9719-04a