Po roce příprav se na scéně Divadla u Hasičů objevila činoherní hra podle známého filmu Juliusze Machulského Sexmise v produkci Metropolitního divadla Praha. Hra není jen pouhým přepisem filmu, ale její dialogy a děj je přiblížen více současnosti tak, aby dnešní mladý divák mohl lépe pochopit historické reálie příběhu. Původní záměr byl vytvořit muzikál, ale tento záměr nenašel podporu u producentů, proto budou diváci o tutu složku ochuzeni.
Už začátek Sexmise, kdy je reportérka postrkována asistentkou po scéně dle pokynů režiséra z přenosového vozu vyvolává salvy smíchu, a což teprve, když na scénu vstoupí Albert (Jan Monczka, alt. Tomáš Turek) a Max (Mojmír Maděrič, alt. Roman Štolpa), dva odvážlivci k hibernaci. Jejich důvody jsou diametrálně odlišné, i přesto se setkávají na jediném místě.
Pro ty, co snad neznají kultovní film J. Machulského Sexmise tedy krátký nástin děje. Dva muži, vědec Albert a sukničkář Max se nechají na tři roky hibernovat. Probudí se však o padesát let později v matriarchální společnosti. V karanténě teprve zjišťují, že všude vládnou ženy, zatímco muži díky bombě X profesora Kuppelweisera vymřeli.
Jako první se vzpamatuje Max, a chce si užívat se ženami. Dvě strážkyně (Petra Doležalová a Simona Prasková) ho však umravní tak, že ho na další pokusy přejde chuť. Doktorka Lamia Renová (René Slováčková, alt. Michaela Dolinová) k samcům přistupuje vědecky, ale v okamžiku, kdy jí Max políbí, zažívá pocit, který neznala. Její sokyně doktorka Tekla (Eva Čížkovská, alt. Dagmar Čárová) z Genetixu se jí snaží lichotkami a intrikami samce odebrat k vlastním výzkumům.
Nejvýše postavená žena, Její Excelence (Pavel Skřípal, alt. Petr Oliva) rozhodne, že budou naturalizováni, tj. stanou se z nich ženy a z pravomoci Archea přejdou do působnosti Genetixu. Max s Albertem mezitím utečou, všechny ženy v čele s Nikitou (Dana Bartůňková) je hledají. Lamia je najde, ukáže jim zničený povrch země a vydá je nepřátelům.
Maxova dcera Vanda (Radana Herrmannová, alt. Eva Režnarová), kterou opustil, když šel do hibernace, ho má operovat. Lamia jí to překazí a pomůže oběma utéci řkouc:" Když je nemohu mít já, tak nikdo". "Samci" vystoupí na povrch země a ve skafandrech se dobrovolně vydávají jisté smrti s heslem "raději krátký život zde jako muž než dlouhý život dole jako žena".
Jak vše dopadne se přijďte podívat osobně, zážitek je to daleko osobnější než sledovat DVD (i když výborně natočené). Herecký koncert v podání M. Maděriče a J. Monczky stejně jako řevnivost Lamie a Tekly musíte slyšet, abyste ocenili vtipné narážky na zlatou minulost z pohledu padesátiletého odstupu.
Překlad a úpravy textů udělali Martin Čáp a Martin Jaroš, režie se ujal Roman Štolpa (uvidíme ho také jako Maxe), kostýmy (některé velmi sexy) navrhla Alena Šimáčková a Renata Slámková (ta se postarala také o scénu), uvádí Metropolitní divadlo Praha a Panda Agency v produkci Denisy Pražákové.
Příběh, který vypráví o totalitě, zesměšňuje touhu po moci, vyzvedává ty dobré city v nás a pranýřuje pokrytectví a "úpravy" dějin vládnoucí kastou. Je to vize bipolárního světa, kde je rovnováha mezi jednotlivými póly významně porušena a úsměvnou formou je zde nastíněna jedna z možných variant následků v historickém pohledu. Závěr příběhu však může být jistou nadějí jak pro aktéry samé, tak i pro lidstvo.
Ptáte se, proč o činoherní hře informujeme na muzikálovém serveru? Je to proto, že původně byla celá hra pojatá jako hra se zpěvy či muzikál. A také proto, že Martin Čáp byl dlouhou dobu tiskovým mluvčím muzikálu Pokrevní bratři, který byl náhle ukončen. I přesto, že písně vypadly, zůstal nadčasový příběh, který i dnes má šanci oslovit dnešního diváka.
Dalším důvodem je fakt, že jako jediní víme, že tato autorská dvojice připravuje další dílo, tentokrát muzikál, který by svým pojetím mohl šokovat českého diváka. A zabývat se bude tématem temného středověku, které ještě zpracováno nebylo!
Komentáře k článku