Bídníci se z Prahy přestěhovali do Brna

Příští den...Světoznámý muzikál Les Misérables – Bídníci se po dvojitém pražském uvádění přesunul z Goja Music Hall na Hudební scénu Městského divadla v Brně. Brněnskou premiéru měli Bídníci ve dvou dnech, 13. a 14. února. Na druhé premiéře jsme se byli podívat i my.

Tam se utrh vůz...Příběh inspirovaný románem Victora Huga Bídníci není třeba dlouze představovat. Muzikál Claude – Michel Schönberga a Alaina Boublila, s českými texty Zděnka Borovce, jsme mohli vidět v roce 1992 v Divadle Na Vinohradech a následně od roku 2003 nepravidelně po více než tři roky v divadle Goja Music Hall.

Revoluce v ABC CaféInscenace v řežii Stanislava Moši již od počátku překvapí mnohem rozmanitějším návrhem scény, než jsme z Mošových inscenací zvyklí. Galeje jsou tedy opravdu galeje a početná company na scéně kope a pracuje. Návrh scény výjimečně nepochází Co jsem to zač? (Jan Ježek)z „vlastních“ brněnských zdrojů, ale má je na svědomí německý návrhář Christoph Weyers, který se podílel mj. na Tanz der Vampire. Historické kostýmy vytvořila stálá opora MdB, Andrea Kučerová.

Mezi fanoušky Bídníků se ihned po oznámení, že se budou hrát v Brně, rozhořely diskuse o obsazení. Zarytým příznivcům pražské verze tak jistě udělalo radost obsazení Jana Ježka opět do role Jeana Valejana, který byl obsazen jako jediný mimo okruh stálých či Fantina smrthostujících herců Městského divadla. Svou roli z Prahy si take zopakuje Robert Jícha jako Enjolras a Markéta Sedláčková se z role Eponiny z pražského uvádění přesunula na roli Fantine, kterou v Praze hrála dnes již bývalá členka MdB Jitka Čvančarová. Roli dostal i člen pražské company, který se do paměti vryl jako Bamatois/Grantaire – Michal Šebek.

Valjean a spící Marius na barikáděHodnotit výkon Jana Ježka je mimo veškeré kategorie. Ať už Valjeanova samomluva nebo Otčenáš, téměř každý jeho výstup byl provázen ohlušujícím potleskem a bylo stále za co tleskat. Valjean je Ježkovou životní muzikálovou rolí a jeho obsazení bylo sázkou Javert je neúprosný (Petr Štěpán)na jistotu. Jen málokdo by asi zvládl výborně zpívat s „chlapem na zádech“ jak to dokáže on, když nese Maria kanály.

V roli Valjeanova arcinepřítele a pronásledovatele komisaře Javerta se představil Petr Štěpán. Ačkoli je vynikajícím činohercem (např. vynikající inscenace MdB Znamení kříže) a má velice silné charisma, role Javerta je pěvecky na jeho síly.

Fantine v továrně (Lenka Janíková)V roli Fantine jsme měli možnost vidět Lenku Janíkovou, která doposud hrála většinou v company. S rolí Fantine se dobře vypořádala.  Sice mi slzy do očí během "Knížky snů" nevehnala, ale i tak je jedním z velkých překvapení.

Thenárdierovi (Zuzana Mauréry a Tomáš Sagher)V rolích manželů Thenárdierových se představili Tomáš Sagher a Zuzana Maurery. Velice mě překvapil Tomáš Sagher jako Thénardier. Zřejmě se nevyhne srovnávání s Jiřím Kornem, ale i tak byl ve své roli velice výrazný a rozhodně si neudělal ostudu. U Zuzany Maurery, která je bezesporu vynikající vokalistkou (o čemž svědčí mj. její obsazení do vídeňské inscenace Romeo a Julie v roli Chůvy / Lady Montekové), Hlava mazaná, to je kapitálmi vadil nepatrný slovenský přízvuk. Je ale škoda, že vokalistka jejího formátu nedostala větší prostor v nějaké jiné roli.

Company v "Hlavě mazané" nebyla tak „divoká“ jak jsme byli z Prahy zvyklí, ale díky výjimečně kvalitnímu zvuku bylo všem naprosto skvěle rozumět, ať už v "Když je u konce den", "Hlavě mazané" nebo na barikádách. Možná se company při "Hlavě mazané" Eponina a Marius (Johana Gazdíková a Jakub Uličník)krotila právě proto, že scénografické pojetí hospody mělo nízký strop.

Největším překvapením pro mě ovšem byl Jakub Uličník jako Marius. I když pěvecky chvílemi pokulhával, je rozhodně velmi uvěřitelný jako mladý student. V MdB byl již do velké hlavní role obsazen jako Josef v inscenaci Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť, ale věřím, že když na sobě bude Velitel Paříže varuje váspracovat, má před sebou velkou budoucnost.

Robert Jícha jako Enjloras je další jistotou a stálicí ve své roli. Je jen škoda, že nové scénické pojetí barikády nenechá vyniknout tak emotivně Enjolrasovu smrt jako tomu bylo v pražském provedení. Posel velitele Paříže také není na jevišti přítomen, Valjean a Javert (Jan Ježek a Petr Štěpán)ale vidíme pouze jeho zvětšený obrys.

V Brně se nevyhnuli úpravám textu, a tak vypadla scéna, kdy si Valjean vede Cosette k Thénardierovým, v žertu zvaná „Opočenský v lese“. Pozměněn byl i text "Konfrontace", kde ale dojde i na Já samotářka (Johana Gazdíková)skutečný souboj, protože Jan Ježek židli vedle Fantinina lože de facto rozmlátí. V Brně se také v ABC café nepije na štěstí, ale na zdraví.

V roli Eponiny se představila Johana Gazdíková, která mi svým pojetím hodně připomněla Leonu Machálkovou. Nejen tím, že je blondýna, ale svou živelností na jevišti nebo „dolézáním“ za Mariem. Její podání "Samotářky" mě ale vůbec neoslovilo a Eponinina smrt pak vinou nízké barikády Cosette Marta Prokopovávůbec nevyzněla emotivně a do slz jsem měla daleko.

Jako Cosette se představila Marta Prokopová, pro kterou je role Fanintiny dcery Cosette další sólovou rolí na prknech MdB. S rolí mladé naivky se vypořádala dobře, i když se v jejím zpěvu našly určité chybičky, leč s Jakubem Uličníkem jí to slušelo.

Už vás dávno známBrněnská inscenace Bídníků je samozřejmě výjimečná a svébytná. Dozajista se nevyhne srovnávání s pražskou verzí, ale realizační tým přinesl nápady, které se daly díky vybavení scénickými pohyblivými režijními stoly realizovat. Ať je to velmi rozmanitá hospoda nebo scény chudinské Paříže nebo skutečný most nad Seinou. Hojně se také využívá velmi kvalitní zadní projekce, Na barikáděkterá vhodně a nápaditě dokresluje děj.

Osobně velmi oceňuji to, že představení nemuselo být „replica“ originálních verzí a inscenační tým dostal prostor na určité změny. A tak nutně nemusela být Fantine a Cosetta blondýna, leč byly obě tmavovlásky a Eponina byla pro změnu blondýna. Závěrečná dlouhá a zasloužená děkovačkaTrochu mi vadila paruka na Janu Ježkovi, která se mi i ze 17. řady zdála nepřirozená.

Městské divadlo Brno si inscenací Bíníků rozhodně neutrhlo ostudu, tvůrci dokázali, že muzikál lze obsadit i z více-méně brněnských herců. Živý orchestr, nápaditá scéna, dobové kostýmy, vynikají hudba a kvalitní výkony, řadí Bídníky v Brně do řady úspěšných počinů.