Muzikál Chicago – vražda jako show

Billy Flin (Ladislav Špiner) v zajetí ženPremiéry muzikálu Chicago proběhly ve Východočeském divadle v Pardubicích 24. a 25. ledna 2009. Já jsem představení viděla koncem února.

O autorech a ději jsme vás informovali již dříve v článku Vražedkyně z Chicaga v Pardubicích, a proto se teď zaměřím rovnou na samotné představení.

Svůdná a roztančená Roxie (Martina Sikorová)Hned na začátek chci vyzvednout jeden z velkých plusů tohoto muzikálu. Hraje v něm živá hudba. Hostuje zde skupina Blue Star pod vedením Václava Marka a lze ji jen chválit. Opět se také potvrdilo, že pardubičtí herci muzikál umí. Režisér Petr Novotný měl při obsazení hlavních rolí opravdu šťastnou ruku. Petra Janečková (Velmy Kelly) má šarm i nezbytnou dávku drzosti a povýšenosti. Hraje hvězdu a na jevišti jí opravu je. Martina Sikorová (Roxie Hart) podle mého názoru získala konečně velkou roli, která jí opravdu sedí. Její postava má vývoj a divák jí lehce uvěří posun od ženy poněkud hloupoučké k všeho schopné intrikánce.

Právnická gesta Billy Flinna (Ladislav Špiner)Velmi překvapil Ladislav Špiner (Billy Flynn). Většina z nás si jako prohnaného advokáta představí muže v tzv. nejlepších letech. I já jsem proto předpokládala, že se v této roli objeví někdo starší. Byla jsem proto velmi zvědavá, jak se této role Ladislav Špiner zhostí. Jeho právník je však náležitě sebevědomý, cynický a k tomu ještě dobře tančí a zpívá.

V roli Mámy Morton by se mohl objevit těžko někdo jiný, než Dagmar Novotná, která opět potvrdila své herecké i pěvecké kvality. Velma Kelly (Petra Janečková) ukazuje své čísloÁmose Harta si zahrál sám ředitel divadla Petr Dohnal a jeho ušlápnutý manžel neměl chybu. V rolích vražedkyň se objevily: Ludmila Mecerodová, Lída Vlášková, Stanislava Lavrovičová, Jindra Janoušková, Klára Sochorová, Kristína Šimegová (alternace Bára Dipoldová). Všechny se pak objevují v dalších drobných, a to i mužských, rolích.

Nejvíc určitě vyniká Jindra Janoušková, jejíž postava Freda, Roxina zavražděného milence, je nepřehlédnutelná. Soudní síň, aneb jak se dělá divadloJako bulvární novinářka Mary Sunshine se představil Jan Berko, neboť přímo autoři muzikálu předepsali tuto ženskou roli pro muže. Zde bych měla malou výtku ke zvuku. Role je psána pro kontratenor a, bohužel, ve výškách byl občas vyšroubován až na hranici snesitelnosti. Tradičně kvalitní výkon předvedli tanečníci: Petra Hofingerová, Kateřina Jirásková, Hana Kubinová, Martina Mejzlíková, Michaela Novotná, Jiří Bělohlávek, Petr Červený, Petr Jirsa, Michal Lavrovič a Jakub Semerád.

Petr Novotný režíroval Chicago před několika lety v Hudebním divadle Karlín a inscenace to byla velmi povedená. Co si asi tak vězenkyně domlouvají?Pardubická verze se jí v mnohém podobá, přesto jsem si myslela, že představení bude mít větší šťávu. Stále jsem čekala, kdy přijde něco..., ale to něco se zkrátka nedostavilo. Všechno fungovalo, jak mělo, herci byli výborní, jenže domů jsem odcházela s pocitem, že jsem viděla sice kvalitní představení, za srdce mě však nechytilo. Určitě za to může i choreografie Vlastimila Červa, která nebyla zdaleka tak zajímavá, jak jsem čekala. V hlavních rolích jsou herečky, které se pohybu nebojí a tančit beze sporu umí. Zcela jistě bych jim připravila náročnější choreografii Že by opět další soud?a neměla bych strach, že ji nezvládnou.

Funkční a v podstatě i jednoduchá scéna Ivo Žídka je tvořena klecemi - celami. Mají několik pater a v nich se odehrávají jednotlivé výstupy. Kostýmy Romana Šolce bych řadila ke standardním. Povedený je kontrast šedivých vězeňských mundůrů a sexy oblečků pro divadelní výstupy. Za samostatnou zmínku pak určitě stojí tanečníci, kteří se na jevišti objevují v rolích miminek. Společné závěrečné čísloMají na sobě obrovské plenkové kalhotky, na hlavě čepeček a jsou opravdu k popukání.

Ve Východočeském divadle mají muzikály úspěch. Patří většinou k nejnavštěvovanějším inscenacím v sezóně a sbírají divácká ocenění. Sama jsem zvědavá, jak si povede ten nejnovější - Chicago.