Čekání na Evitu (I.) Její vznik a triumf

Původní logo muzikálu - silueta Evity na pozadí jakoby argentinské vlajkyZa měsíc se v Městském divadle Brno odehraje premiéra druhého českého nastudování muzikálu Evita Lorda Andrewa Lloyda Webbera a Sira Tima Rice. Čekání si zkraťme připomenutím více i méně známého, co provázelo vznik muzikálu a jeho vítězné tažení po světových jevištích i plátnech kin.

Jesus... A co dál?

Po úspěších muzikálů Joseph and the Amazing Technicolor Dreamcoat (1. verze v roce 1968, celovečerní podoba 1972) a Jesus Christ Superstar (premiéra 1971) vyvstala před tvůrčím tandemem skladatel Andrew Lloyd Webber - libretista Tim Rice otázka, jaké téma vybrat po starozákonním a novozákonním.Tim Rice a Andrew Lloyd Webber se zlatou a platinovou deskou za album Jesus Christ Superstar

V roce 1973 Tima Rice při cestě automobilem upoutal rozhlasový dokument o argentinské národní hrdince Evě Duarte de Perón. Krátký, ale o to intenzivnější příběh chudé dívky, která se díky své ctižádosti vyšvihla v rekordně krátké době na vrchol popularity, stala se ve svých 26 letech manželkou prezidenta, aby za pouhých sedm let zaplatila daň v podobě onemocnění, kterému podlehla, však Lloyda Webbera nenadchl. Poznamenal, že nehodlá komponovat další dílo o někom, kdo zemřel v 33 letech. Ano, to není symbol, Evita skutečně zemřela ve stejném věku jako Ježíš.

Vznik muzikálu

TIma Rice však téma nepustilo, dokonce se vydal do Buenos Aires a postava Evity mu učarovala tak silně, že po ní pojmenoval i svoji první dceru. Lloyd Webber mezitím zkusil napsat své jediné dílo, Jeeves, které formou odpovídá klasickému muzikálu, v němž jsou zpěv i činohra zastoupeny rovnoměrně. Jeeves však u diváků propadl a když se po pouhých 38 reprízách rozloučil, Evitě už nic v cestě nestálo.

Obal původní studiové nahrávky s Julií Covington jako Evitou

Když navíc Rice načrtnul Evitin příběh formou nekrologu, nakazil svým nadšením i Lloyda Webbera a oba se pustili do práce. Přestože s námětem přišel jako první Rice, muzikál vznikal podle stejného schématu jako Ježíš i Josef - nejprve Lloyd Webber zkomponoval hudbu, na níž Rice napsal text. Během jednoho roku byl muzikál hotov. Stejná jako u Jesus Christ Superstar byla i cesta Evity k publiku - nejprve vyšla studiová nahrávka (listopad 1976). Titulní píseň "Don't Cry for Me Argentina" v podání Julie Covington se během tří měsíců vyhoupnula do čela britské hitparády.

Dobytí West Endu

Elaine Paige jako Evita v roce 1978 (britské nastudování)Divadelní premiéra se však uskutečnila až 21. 6. 1978 v londýnském Divadle Prince Edwarda. Inscenace v režii Harolda Prince, který původně civilní roli vypravěče Che dal podobu revolucionáře Che Guevary, získala mnohá ocenění. Kromě titulu nejlepší muzikál roku na West Endu obdržela představitelka titulní role Elaine Paige cenu za nejlepší muzikálový výkon. Toto první nastudování se s publikem rozloučilo až po osmi letech, kdy mělo na kontě 2913 repríz. Režisér Harold Prince proslul též výrokem, kterým zdůvodnil, proč nabídku režírovat Evitu přijal. Prohlásil, že žádná opera začínající pohřbem nemůže být úplně špatná.

Patti LuPone jako Evita v roce 1979 (americké nastudování)

Dobytí Broadwaye

Americká premiéra se uskutečnila v květnu 1979 v Los Angeles, poté Evitu obdivovali diváci v San Franciscu a broadwayská premiéra se konala 25. 9. 1979. I newyorská inscenace posbírala řadu ocenění. Od kritiků sedm cen Tony: nejlepší muzikál, hudba, libreto, režie, světla, herečka (Evita-Patti LuPone) a herec (Che - Mandy Patinkin); od diváků 1567 repríz, čímž více než dvojnásobně překonala newyorské nastudování Jesus Christ Superstar a stala se nejúspěšnějším společným dílem Lloyd Webbera a Rice.

Evita v Čechách a na Moravě

Česká Evita Radka Fišarová

Vítezné tažení Evity pokračovalo po celém světě. Na česká divadelní prkna Evita poprvé zavítala naskok již v roce 1989, když do Vinohradského divadla přijelo hostovat budapešťské Divadlo operety s maďarským nastudováním Evity. Česká verze  přišla na řadu až v roce 1998 a během dvou let se v Divadle Spirála odehrálo 331 představení. V hlavní roli se představily Radka Fišarová a Tereza Slouková. Nyní čekáme na nastudování brněnské, do nějž zbývá ještě měsíc. Premiéra je naplánována na 28. 3. 2009, bude se tedy krýt s udělováním cen Thálie. Městské divadlo Brno jakožto repertoárové divadlo na takto vysoký počet repríz nejspíše nedosáhne, vždyť v březnu bude uvedena šestkrát (včetně veřejné generálky a předpremiéry), v následujícím měsíci jen dvakrát (první a poslední dubnový den). Přejme tedy Evitě nejen co nejdelší, ale i co častější uvádění.

Filmová Evita Madonna

Film

Za zmínku stojí i filmové zpracování muzikálu z roku 1996 v režii Alana Parkera s Madonnou v hlavní roli. O úspěchu a kvalitě svědčí mimo jiné tři Zlaté Glóby a Oscar za nejlepší filmovou píseň "You Must Love Me", kterou Lloyd Webber s Ricem dopsali speciálně pro film. Tato píseň byla i součástí nového londýnského nastudování, které se hrálo v letech 2006-7 v hlavní roli s argentinskou herečkou Elenou Roger.

Text Antonín Krása, fotografie Michal Škvor (R. Fišarová), logo muzikálu, obal původní studiové nahrávky, obal soundtracku k filmu, Virginia media, Imageexchange, The Stage

Seriál o Evitě:

I. Její vznik a triumf