Kleopatra v Kobylisích

Kleopatra (Martina Nováková) a Caesar (Dušan Navařík) a jejich VykutálenáMuzikál Kleopatra z autorského pera Michala Davida, ale i Zdeňka Borovce, Lou Fanánka Hagena a Lucie Stropnické, má za sebou po jihokorejském Soulu nové působiště. A to pražské Kobylisy. O nové nastudování se postarali divadelní ochotníci ze souboru Black Velvet, kteří našli útočiště právě v Salesiánském divadle v Kobylisích. Všechno ostatní - krom divadelních prken a zvukařského pultíku - už ale bylo na nich.

Choreografie (zde Alexandrie) byla velmi dobře udělaná, místy byla věrnou kopií origináluMuseli si jak postavit přenosnou scénu a dopravit vlastní kostýmy, tak zapojit a s místním systémem sladit vlastní nepříliš moderní a kvalitní porty. Jak scéna, tak kostýmy (nebo alespon většina z nich) si na dané polní podmínky zaslouží absolutorium, pochvalu lze adresovat i nadšení většiny zúčastněných a nemnoha originálním prvkům v taneční části představení. Právě nervozita daná podmínkami k práci ale sehrála své, a tak i fenomenální výkon Octaviana Vítka Bečváře, který jsme zaznamenali ve fanklubácké Kleopatře domovského Divadla Broadway, a který pro nás byl pozvánkou na Black Velvety, se 30. března u Salesiánů neopakoval. I tak ale případnou další reprízu určitě lze doporučit...

Smrťáci byli velmi přesvědčiví...Tolik stručná "recenze" pro jeden z našich celostátních deníků, no a teď si pro jeden z našich celostátních specializovaných muzikálových serverů pojďme některé výše uvedené body nepatrně rozebrat.

Převážně "kartonová" scéna je sice (logicky) jednoduchá - přesto si nepředstavujte, že by se vešla do nějakého minivanu. Základní propriety, na které jsou Kleopatří nadšenci z Divadla Broadway zvyklí, tu najdete v ještě početnějším vydání, než v případě pověstné a proslulé mostecké Kleopatry baby. Takže zákonitá absence propadel, schodů či lávky ani tady rozhodně neruší.

Kleopatra (Martina Nováková) a Had (Michaela Svobodová) a píseň Chci královnou se státKostýmy jsou sice jednodušší (třeba u Kleopatry zaznamená divák jediný převlek, navíc její první kostým působí poněkud chudě), ale až na pár momentů (jako třeba nenápaditý "slávistický" set company) to nepůsobí nijak rušivě.

Velmi sympaticky naopak působil hned v úvodu taneční bonus v podobě dvou éterických postav (další variace na kobru, resp. smrťáky á la pověstné draculovské krvinky), a to zejména z toho důvodu, že představitelky těchto tanečních variací evidentně už opravdu něco umí, takže originalita nápadu se tu kloubila s profesionální lehkostí a nápaditostí.

Kostýmy jsou někdy minimalistické, ale oko na nich spočine rádo...Je pěkné, že se Black Velveti snaží dávat prostor všem nadšencům, takže např. plnoštíhlá postava představitelky titulní role navzdory tomu, že to na rozdíl od fanklubácké Broadway Kleopatry v profesionálních podmínkách nebylo možné vždy zamaskovat, určitě nevadí (koneckonců i nejlepší operní hlasy většinou nevlastní modelky s rozměry 90-60-90)...

Kde ale tvůrci narazili, to byla jedna ještě plnoštíhlejší alternace v company, jejíž na dané podmínky bezpochyby solidní taneční výkon ovšem právě ruku v ruce s jednoduchostí některých kostýmů přece jen místy (zejméně při "Slávě" a při jinak poctivě nastudovaných přídavcích) by mohl působit poněkud rušivě.

Dušan Navařík je jako Caesar velmi přesvědčivýA výkon Kleopatry Martiny Novákové samé? Také byl ovlivněn nervozitou, stejně jako mé hodnocení možná je částečně ovlivněno tím, že coby podílník na fanklubácké Kleopatře DB nejsem zcela nestranný, přesto hlavně v prvním dějství byly slyšitelné místy až fatální nejistoty. Barva hlasu je ale bezpochyby zajímavá a s profiportem by její výkon byl dozajista jiný. To ostatně platí o většině přítomných, třeba o hlasově zajímavých představitelích Caesara Dušana Navaříka, Antonia Honzy Tenkráta a Apollodora Martina Zítky.

Vítek Bečvář v roli Octaviána je opravdu podlýZásadnější nedostatky - s výjimkou Octaviána - byly viditelné ovšem v herecké složce ochotníků, tedy tam, kde by to člověk u takové sestavy lidí čekal asi nejméně. Tady jsem absenci jisté míry suverenity a divadelního chtíče postrádal nejvíc.

Zajímavý byl v této souvislosti rozpor u dvojice bohů, kde náročnější měřítka snese hlavně Isis Klára Suchánková, zatímco Jupiter Jiří Lízner solidní intonaci zazdil většinou nepříliš oduševnělým hlasitým "hihihihi" smíchem na konci každé druhé či třetí věty. Právě u bohů chybělo více smyslu pro hrátky s Fanánkovými a Renčovými texty, až otrocké držení se předlohy příjemný hlas obou aktérů snižovalo. Na druhou stranu se velmi pozoruhodným faktem jeví kombinace Líznerova Jupitera s paralelní účastí v company...

Chybějící počítačové projekce jsou velmi dobře nahrazeny živou zadní ''projekcí''Problémy se zvukem vygradovaly při této první repríze v salesiánském prostoru nucenou pauzičkou při nenaběhnutí jedné skladby a následným "on air" commentem této situace ze strany obou zvukařů. To ale vzhledem k podmínkám zaplněné Salesiánské divadlo spíše zákonitě upřímně pobavilo.

Takže pokud bychom měli shrnout to, čeho jsme byli svědky, lze konstatovat poklonu všem zúčastněným za univerzálnost (příprava scény, kostýmů, sladění vlastních portů se zvukařským zázemím divadla i na dané podmínky většinou solidní výkony) a důstojnou propagaci výjimečného díla, jen opakuji - na to, kdo za tímto nastudováním stál - chybělo více uvolněnosti a radosti. Snad se jí dočkáme příště...

Apollodoros (Martin Zítka) a Ptolemaios (Radim Pátek) v bojové scéně ''Za to se platí''

Senát je stát...

Velmi povedená choreografie ve scéně Narození Caesariána

Teď královnou jsem já a hold mi vzdá i Řím...

Bohové nemusí být šílení...

Fulvia (Michaela Janíková) a Marcus Antonius (Jan Tenkrát) si svůj výstup užívali

Choreografické finále...

... i z trochu netradičního pohledu

Herci a realizační tým muzikálu Kleopatra ze skupiny Black Velvet

avatar Luboš
0

To, že některé věty nedávají v tomto článku smysl, můžeme prominout. Dokonce i gramatickou a češtinářskou nezkušenost autora..Ale co rozhodně nemůžeme opomenout je jistá neprofesionalita v napsání tohoto článku, protože, jak autor sám poznamenal, je ovlivněn tzv. "Kleopatrou DB"..
Sama spoluautorka tohoto muzikálu, Lucie Stropnická, která představení viděla, byla nadšena, a to právě především z bohů, které autor tak snižuje..Dalším komickým faktem je popis "ploštíhlých" osob, přičemž v "DB" sami měli Antonia, který se ani nevešel na jeviště..
avatar Dušan
0

Káč káč!
Prosimvás, pane autor, můžete do té recenze napsat něco o Rufiovi? Nebo ten kluk neščasná zas nebude spát...
Určitě přijďte příště, budem servírovat kopy radosti na stříbrných tácích (či zlatých podnosech-to se ještě uvidí)
0

Zdravím, pánové. Moc mě těší váš smysl pro sebereflexi, gratuluji - s takovouhle určitě díru do světa uděláte záhy.
Ale pojďme popořádku:
1) Smysl dávají všechny věty, byť pár z nich působí nepatrně krkolomně i na mě - někdy se prostě ale dlouhých souvětí a vložených vět nevyvarujete ani po 15leté profesní novinářské praxi a tisících a tisících napsaných článcích, reportážích, glosách a jiných textech. Možná že mé rezervy tady spočívají v tom, že nejsem profirecenzent a ani si na něj nehraju. Když jsem ale o text požádán, tak ho napíšu a snažím se přitom držet určité míry únosnosti v délce textu - z toho plynou některé delší věty, v nichž se člověk snaží pojmout vícero aspektů najednou.
2) Gramatickou? Hmm, občas se zadaří, ale tady zrovna jsem si nějak nevšim. Nj, ale máte-li pocit, že jste všestranný génius - což z Vaší reakce čtu - pak už mlčím:)
3) Ale právě to, že jsem přiznal své ovlivnění, si myslím, je znak profesionality. Upřímnost nade vše, ne? Nejsem ovlivněn jen Kleopatrou fanklubáků DB a DH, ale srovnávám i další Kleopatry - mosteckou, ale i ty profi - domácí i bratislavskou.
4) Asi uznáte, že žádný spoluautor, kterého pozvete na představení, vám neřekne, že se mu to nelíbilo. Na druhou stranu jsme evidentně neviděli stejné představení, takže je docela dobře možné, že výkon bohů byl na premiéře daleko lepší. A už vůbec si nemyslím, že bych bohy snižoval. Právě naopak. Dvě konstruktivní připomínky k jejich výkonu jistě nejsou snižováním. Pokud ale chcete slyšet jen to, že jste úžasní, geniální a bezchybní, fajn - když vám to udělá radost... Pak je ale zbytečné cokoli psát, ne? A pokud se nepletu, každá reklama je lepší než žádná.
5) Náš Antonius. Omlouvám se, že jste patrně vzhledem k mé češtinářské nezkušenosti nepochopil to, proč onu plnoštíhlost popisuji. Jde o souhru s kostýmy. Já jsem vás pochválil, že se snažíte dát příležitost každému (tak jako my), ale pak to chce si více pohrát s tím zamaskováním, ne? Pokud jsem si všiml, Honza Honig, semifinalista SuperStar a nově i student prestižní konzervatoře, tj. výjimečný zpěvák, u něhož pak logicky můžeme být shovívanější, se na jeviště rozhodně vešel - měl byste si pořídit brýle, milý Luboši.
Pěkný den. R.
PS: Problém Rufia je v nepatrnosti této role. Omlouvám se, že jsem se mu tolik při Slávě, kdy jedině má šanci vyniknout, tolik nevěnoval, neboť jsem rozebíral v tu chvíli spíš chorošku a výkony company v kombinaci s aktuálními kostýmy.
0

A omlouvám se za jednu gramatickou chybu a jeden překlep v této reakci:) R.
0

Ano, teď jsem si v původním textu jedné gramatické chyby všiml - zrovna při chválení - tedy o hlasově zajímavých představitelích Caesara (Dušanu Navaříkovi), Antonia (Honzovi Tenkrátovi) a Apollodora (Martinovi Zítkovi). Díky za upo:) R.
Panove, no tak..pravda je na obou stranach..ale Romane, ze novinar tveho formatu, ktery to dela uz x let, napise ze Michal David je autorem Kleopatry potazmo Egypta, je trosku moc i na me. Tento renonc jsem jiz rano na Michalovu zadost opravila, stejne tak jako ponekud krkolomne formulace. Vic jsem nestihla.
PS: Predem se omlouvam za jakekoli gramaticke chyby a prohresky proti materskemu jazyku, ale jsem v zamestnani.