Evita přijede do Spirály

Muzikál Evita v mnoha ohledech korunuje desetiletou spolupráci skladatele Andrewa Lloyda Webbera a libretisty Tima Rice. Nejenže je zatím jejich posledním společným dílem, ale také titulem, jež od své premiéry v roce 1978 neopustil světová jeviště. Nad Evitou se sešli po úspěchu jejich předcházejícího díla, rockové opery Jesus Christ Superstar.

Na samotném začátku historie tohoto muzikálu stojí rozhlasový pořad o druhé manželce argentinského prezidenta Juana Dominga Peróna, Evy Duarte de Perón, který si Tim Rice naladil v létě roku 1973 při jízdě autem, když se večer vracel z kriketu. Stačilo několik málo minut, aby si uvědomil, že dramatický životní osud této světice argentinského lidu, ovšem rovněž značně kontroverzní osobnosti politické scény Latinské Ameriky přelomu čtyřicátých a padesátých let, se přímo nabízí pro divadelní jeviště.

Muzikál se nejdříve představil na studiovém dvojalbu (stejně jako Jesus Christ Superstar). Jeho vydání v listopadu roku 1976 předcházely dva roky práce. Evu si na nahrávce zazpívala Julie Covington, Peróna Paul Jones. Cestu k posluchačům albu proklestila ústřední píseň Don't Cry For Me Argentina, která se již v únoru následujícího roku ocitla v čele britského žebříčku. Podobně pokořila hitparády také v Austrálii, Jižní Americe či Evropě, a tak, když 21. června roku 1978 usedalo do hlediště londýnského Prince Edward Theatre premiérové publikum, mohla se Evita pochlubit Platinovou deskou a půl milionem dolarů za prodané vstupenky v předprodejích.

Na jeviště Evitu doprovodil vyhlášený režisér Harold Prince. Julie Covington neměla o jevištní podobu muzikálu zájem, a tak režisér do hlavní role obsadil tehdy neznámou Elaine Paige, dnes velkou hvězdu světového muzikálového nebe. Jejími partnery se stali rockový zpěvák David Essex jako Che a Josh Ackland coby Perón. Londýnská inscenace Evity je dnes považována za jeden z mezníků v historii moderního muzikálového divadla. Evita se ve West Endu hrála dlouhých osm let, její derniéra nese datum 8. února roku 1986.

Za oceán se muzikál dostal o rok později. Začátkem května roku 1979 se poprvé představil v Los Angeles, odkud se po devíti týdnech přestěhoval na dalších několik týdnů do San Francisca. Premiéra na newyorské Broadwayi se konala 25. září 1979. V titulní roli se objevila rovněž neznámá Patti LuPone, jejíž jméno je dnes v muzikálovém světě vyslovováno s velkou úctou a respektem.

Che ztvárnil Mandy Patinkin, prezidenta Peróna Bob Gunton. O úspěchu inscenace svědčí vysoký počet odehraných představení. Broadwayská Evita se dočkala úctyhodných 1567 repríz. Výčtem divadel, jejichž hlediště Evita během uplynulých dvaceti let plnila po strop, bychom procestovali celý svět. Muzikál byl přeložen do španělštiny, švédštiny, němčiny, norštiny, portugalštiny, hebrejštiny, francouzštiny, japonštiny… S Evitou již putovalo po světě mnoho divadelních společností, strhující muzikálový příběh Evy Perónové se často objevuje rovněž v nabídce repertoárových divadel.

O čem je muzikál Evita

Eva Duarte de Perón umírá. Do žalozpěvů celé Argentiny začíná Che vyprávět její příběh. Mladičká Eva Duarte se seznamuje se slavným zpěvákem tanga, Augustinem Magaldi, navazuje s ním vztah a žádá jej, aby ji vzal s sebou do Buenos Aires. Magaldi podléhá a odjíždí s ní. Eva se pomalu zapojuje do života v Buenos Aires a její hvězda stoupá vzhůru.

Navazuje styky mimo jiné i s vysokými důstojníky a Che nám vypráví o vojenském převratu v zemi a jeho následcích. Na jedné recepci se Eva seznamuje s Perónem. Jak se jejich vztah vyvíjí, tak začínají být patrné známky nesouhlasu určité části společnosti. Následně je Perón zatčen a uvězněn, ale obrovskou demonstrací argentinského lidu vedeným Evou je osvobozen. Peron si bere Evu za ženu, v blízkých volbách vyhrává, stává se prezidentem a jeho žena pak "první dámou".

Eva se zabydluje v prezidentském paláci a začíná podnikat cesty po světě, kde propaguje Argentinu. Začíná však pociťovat první příznaky nemoci. Hlasy jejích odpůrců pomalu sílí. Eva prožívá chvíle svého největšího triumfu, zakládá nadaci a vyhlašuje loterii. Ve snovém prostředí spolu rozprávějí Che a Eva. Ve svém posledním veřejném projevu se pod tlakem společnosti se předem vzdává funkce viceprezidenta. V této době choroba rychle spěje ke svému tragickému konci. Celá Argentina sleduje její težký boj s nemocí, které nakonec Eva Duarte de Perón podléhá. Po její smrti však tělo neznámo kam mizí na dlouhých 17 let…

Tuto hru v Čechách uváděla společnost MUSICAL od 29. 8. 1998 do 10. 6. 2000 v divadle Spirála na Výstavišti.

Divadlo Spirála, generálka 22. 8. 1998
v hlavní roli Tereza Slouková