Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Rozhovor - Hanka Křížková

IN MEDIAS RES, přímo k věci,
aneb rozhovor s Hankou Křížkovou

Hanka KřížkováJak jsi se dostala k muzikálovým rolím?
Přes konkurz. Ani jsem nevěděla, jestli mě to bude bavit nebo ne. Původně jsem chtěla hrát už v Bídníkách, ale to mi překazil úraz, chodila jsem pak nějaký čas o berlích, takže můj muzikálový “boom” začal až s muzikálem Dracula.

Šla jsem na konkurz a režiséra Bednárika jsem zaujala natolik, že mě okamžitě přijal do role ohnivé nymfy. Ty nymfy byly tři, původně měly být vážnější, šlechtičny, bývalé manželky hraběte Draculy. Nakonec se z nich však staly komické figurky okořeňující celý příběh. To se mi docela líbilo.

Kdy tě poprvé napadlo, že se budeš věnovat divadlu?
Nejspíš už v mateřské školce! Opravdu, odmala jsem chtěla být herečkou, bohužel jsem se nedostala na DAMU, takže je ze mě zpěvačka (smích).

Celá naše rodina je potrefená kumštem. Tatínek hrál na spoustu hudebních nástrojů, maminka hrála ochotnicky divadlo a hodně zpívala, moji sourozenci - dva bratři a sestra - jsou taky muzikální… Bohužel tatínek umřel, když jsem byla ještě malá, jinak bych určitě byla mnohem dál, než jsem teď, protože by mě vedl a směroval a dával by mi určitě spoustu cenných rad. maminka mě podporuje stále a dodává potřebnou kuráž.

Ovlivnili tě nějak lidé, se kterými jsi spolupracovala?
Jistě. Mám štěstí na lidi kolem sebe, každý s kým jsem spolupracovala, byl osobnost. To já potřebuju, protože já sama jsem značně autoritativní, vždyť jsem narozena ve znamení Lva, ale jakmile vedle sebe cítím skutečnou osobnost, naslouchám všemi póry a snažím se leccos odkoukat a naučit.

Největším učitelem byli samozřejmě rodiče, kteří nás vedli k muzikálnosti a ke kumštýřskému vnímání světa. Dalším velkým učitelem pro mě byl dirigent příbramského big-bandu Pavel Eliáš, ten mi otevřel dveře do jazzu, bohužel už se na mě s tatínkem dívají z nějakýho nebeskýho bandu…

Další velká osobnost, s níž jsem se setkala po svém příchodu do Prahy, byl Pavel Cmíral, který se stal mým dobrým přítelem a přímo “dvorním” textařem. Při každém mém projektu za mnou stojí a já jsem mu za to moc vděčná, protože vím, že já nejsem zrovna ten, kdo by mu vydělával moc peněz, protože nedělám komerční muziku.

Baví tě muzikál?
Hrozně moc, baví mě na tom to spojení zpěvu, pohybu a herectví. Navíc jsem se muzikálu setkala s režisérem Jozefem Bednárikem, což je naprosto úžasný člověk, našli jsme spolu i společnou linku humoru a ve všech rolích, které jsme spolu dělali, podpořil mou vrozenou komediálnost.

Je na tvých muzikálových rolích něco, co je spojuje?
Dá se říct, že všechny role kromě té, kterou jsem měla v Krysaři, byly komediální. Role Nymfy v Draculovi byla mým prvním setkáním s muzikálem. Roli v Krysaři mi napsal Dan Landa přímo “na tělo”, byla to taková trochu “Anna Proletářka”, poctivá ženská, která to všechno myslí dobře… Pak jsem dostala nabídku na muzikál Jeptišky, lehkou, odvázanou, nic neřešící crazy komedii. Dlouho jsem přemýšlela, jestli to vzít, nebo ne, jednalo se o pět interpretek, které táhly celý muzikál. Hned mě však chytil závěrečný gospel, ten byl prostě nádhernej. Je sice dost hrozný říct, že jsem vzala muzikál jenom kvůli závěrečnýmu gospelu, ale je to tak.

Ten muzikál se ale moc dlouho v porovnání s ostatními, ve kterých jsi účinkovala, neudržel…[ačkoli, hrál se víc než 160x – pozn. red.]
To ne a je to škoda, protože jsem si ho hrozně zamilovala. Jenže to byl dost prodělečný projekt - byla tam živá kapela, což je věc, která už se dnes nevidí ani u velkých muzikálů, divadlo mělo kapacitu asi tak 400 lidí a navíc pro paní produkční to byl první pokus v této oblasti a bohužel se v tom příliš nenašla, kvůli tomu všemu ten muzikál skončil zbytečně moc brzo. Je to škoda, protože lidi z něj odcházeli ubrečený smíchy.

Ale tenhle muzikál režíroval Jindra Šimek, což je další osobnost, která mě hodně ovlivnila, a ten mi pak nabídl roli v muzikálu na ledě, což pro mě byla zcela ojedinělá zkušenost.

Máš na mysli Mrazíka?
Ano, to byl zcela jedinečný projekt, protože po světě sice existují různé ty lední revue, ale to není muzikál. Jindra to byl schopen vymyslet a dát celé dohromady a mně nabídl roli Marfuši, kterou jsem velmi ráda přijala [tuto roli Hanka alternovala s Věrou Špinarovou – pozn. red.].

Seznámila jsem se díky tomu i s osobnostmi ze sportu - trojnásobnými mistry světa Radkou Kovaříkovou a Rendou Novotným a zjistila jsem, jak jsou tihle lidé hrozně pokorní a skromní, jak dřou, aby něco dokázali, myslím že leckterý umělec by si z nich mohl vzít příklad.

Měl Mrazík u diváků úspěch?
Byl to moc úspěšný muzikál, už jen co se týče návštěvnosti, protože do těch obrovských hal se vejde strašná spousta lidí a my jsme ve velkých městech hráli i třikrát denně, což bylo šíleně náročný, ale nám se to všem hrozně líbilo a navíc, když jsme viděli “naše” sportovce, jak jsou vitální a nabušení, tak jsme to vydrželi. Mám ten muzikál moc ráda, hrozně se mi na něm líbí, že je to muzikál pro celou rodinu, svoje si tam najdou děti i dospělí.

Mrazíkovi je ale už konec, nebo ne?
Ano, v českých zemích se mu udělal konec, protože to viděly už statisíce lidí, teď bychom s ním chtěli vyjet ven. A chystá se nový muzikál na ledě, Romeo a Julie a na ten se moc těším, protože to už bude něco par exellence, budou v tom angažováni mistři v krasobruslení nejen čeští, ale i z Ruska a z Francie, texty bude dělat Jarek Nohavica… zkoušet by se mělo začít v létě a jak říkám, moc se na to těším

Co tvé současné angažmá v muzikálu Monte Cristovi?
Dostala jsem tam roli hostinské, což byla původně dost malá rolička, která měla všehovšudy dva duety a já jsem si řekla - sakra, je mi už čtyřiačtyřicet, tak bych měla dostat taky trošku větší roli… a tak jsme si s režisérem Bednárikem sedli a udělali jsme z té role to, co z ní je teď - docela velká role, která je na jevišti od začátku do konce a prochází celým příběhem. Má tam své opodstatnění, okořeňuje ten dramatický příběh humorem, čímž je, myslím, atraktivní i pro diváky.

Režisér Bednárik mi dal docela volnou ruku, nechal mě, abych tzv. “nabízela” a pak si z toho vybíral co nechat a co vyhodit. Myslím, že každý správný režisér očekává, že herec něco nabídne skutečně sám ze sebe, to je pak totiž na tom celkovém výkonu hrozně znát.

Muzikály samy o sobě a muzikál na ledě obzvlášť jsou fyzicky dost náročné. Udržuješ se nějak v kondici?
Ne, sportovala jsem jako hodně mladá a díky tomu mám už jedno koleno po operaci (smích).

Občas si zajdu do posilovny, trochu zvednout fyzičku, ale nemám to moc ráda, protože tvrdím, že já nemám cvičební endorfiny. Nicméně, odmalička jsem velice vitální, pohyb mám ráda, ráda plavu, chodím do přírody, do lesa na houby… mám ráda hlavně léto, na zimě se mi líbí jenom Vánoce, bez nich bych zimu snad přežít ani nemohla.

Muzikály ale nejsou tvým hlavním směřováním…
Ano, mojí nejvlastnější parketou je swingová muzika. Spolupracovala jsem s Karlem Černochem, Petrem Kotvaldem, Příbramským big bandem, zpívala jsem ve všech předních pražských jazzových klubech. Teď jsem se zabydlela v Divadle Na zábradlí, což je pro mě velmi prestižní scéna, kde mám jednou do měsíce svůj recitál, kam si zvu své hosty a zpívám tu swing, blues a šansony.

A na 29. září chystám velký koncert ve Vinohradském divadle, kde budu mít také zajímavé hosty. Koho, to je zatím ještě tajemství a bude to zároveň oslava 20 let mého zpívání, spojená se křtem desky.

Dobrá, zapisuji si, to bychom měli být u toho. Děkuji za rozhovor.

ptala se Jarka Čiháková, zpracoval Roman Peterka

Komentáře k článku

* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.