Domeček pro buzničky v Akropoli

Všichni z Domečku pro buzničky při společné písniDomeček pro Buzničky (U matky Kapavky). Tak tato hra se zpěvy se hraje v Paláci Akropolis. Děsí Vás titul této inscenace? Také má proč! Jedná se o divadelní hru se zpěvy z prostředí Londýnské gay komunity. A vězte, že je gay prostředí na počátku 18. století a tamnější "molly house" - tedy zábavní podnik pro gay menšinu - je vylíčeno vzkutku reálně a barvitě. Do protikladu se zvyky počátku 18. století dává autor Mark Ravenhill obraz jedné konkrétní gay party v Londýně v roce 2001.

Autor Mark RavenhillMark Ravenhill je ikonou britské dramatiky, patří k nejmladším představitelům britské generace divadelních autorů. Z jeho her vynikají snad jen jeho prvotina Shopping and Fucking, Pěst (Fist) nebo hra Product, kterou mělo československé publikum možnost zhlédnout v interpretaci samotného autora v rámci mezinárodního divadelního festivalu v Nitře v roce 2006. Nejnovějším Ravenhillovým počinem je série sedmnácti krátkých her s názvem Shoot/Get Treaure/Repeat.

V inscenaci Domeček pro buzničky je dán veliký vliv výtvarné složce a Martin s Thomasem si hrají na Kačenku a Zuzankuaž muzikálovým způsobem je pracováno s hudbou, jejímž autorem je Mathew Scott. Historická fakta čerpá autor ze stejnojmené knihy Rictora Nortona z roku 1992. Vlastně i kostru příběhu v 18. století si Ravenhill vzal z této knihy.

Margaret Tullové (Eva Salzmanová) umírá manžel (Rudolf Stärz) a ona se musí sama, jen s učněm Martinem (Ondřej Novák), bez žádných větších zkušeností, postarat o celou krejčovskou dílnu. Aby udržela podnik, tak se rozhodne ho přetvořit v jeden takový "molly house" (v níž probíhaly travesti show, Princezna Serafína a Margareth Tullová po smrti manželaale nebyly vyjímkou ani imitace svateb nebo simulované porody dřevěných panenek) a stává se jeho "bordel mamá". Všichni návštěvníci jí oslovují matko. A toto pojmenování se později přemění v matku Kapavku.

Učeň Martin, po setkání s místním chlapcem, který ho předtím již párkrát potkal ve čtvrti Morfilc, známé jako bašta sodomitů, v sobě přestane zastírát, že je také gay a začne si hrát na Zuzanku, onen chlapec se změní v Kačenku a oba se milují. Martin odhaluje paní Tullové, že je gayJen Kačenka neustále Zuzanku podvádí s jinými návštěvníky Domečku pro buzničky U matky Kapavky.

Poslední zákazník, kterého ještě paní Tullová jako vedoucí své krejčovské provozovny obslouží je děvka Amy (Martina Sĺúková) v doprovodu její pasačky Amélie (Marcela Holubcová). Amy je chudé vesnické děvče, které je rozhodnuté se stát prostitutkou. Je svolná naprosto ke všemu a při zjištění, kolik jsou muži schopni zaplatit za protržení její panenské blány propadá bezmezné radosti, jak sama říká - Děvka Amy se svými novými šaty"Toto je chvíle, kdy si žena uvědomí, že má tržní hodnotu". Amy po pár zákaznících ovšem otěhotní, paní Tullová jí přemlouvá, aby si dítě nechala, ale ona i přesto dítě zabije, kvůli tomu aby měla větší cenu.

Děj v roce 2001 probíhá poněkud jinak. Dívák je uveden do obývacího pokoje neznámého bytu, v kterém se hádají Charlie (Richard Fiala) s dívkou Tinou (Martina Sĺúková). Charlie Tině neustále vyčítá, že jediné co jí zajímá jsou pearcingy. Jejich hádce přihlíží Josh (Michal Kern). Do toho přichází majitel bytu Tom Hádka Charlieho s Tinou, které přihlíží Josh(Ondřej Novák) a po chvilce i zfetovaný Will (Josef Wiesner). Dívka začne krvácet, pročež je odnesena do koupelny. Následně přichází ještě Phill (Tomáš Kobr) s postarším Edwardem (Rudolf Stärz). Všichni na scéně šňupou koks a popíjejí. Z televize je slyšet zvuk pornofilmu. Nyní již nic nebrání aby začala plánovaná gayparty. Přímo na scéně se odehrává velice realisticky provedený anální i orální sex do čehož přichází mladík a žádá o čisté ručníky, protože Tina neustále krvácí. Tom se bojí o svou čistou sedačku a postarší muž vše natáčí na kameru Edward a Tina před odchodem z partya žádá přítomné aby mu předvedli piss.

Party končí orálním sexem Toma se zfetovaným Willem. Will ovšem nevydrží řeči a nátlak Toma a ucukne. Tina již přestala krvácet a odchází se svým chlapcem pryč. Charlie Tomovi ještě stihne nabídnout další dávky koksu. Odchází i ostatní a v bytě zůstává jen majitel a Edward s kamerou.

Paní Tullová předává svůj podnikV první půlce představení se odehrává jen dějová linie z počátku 18. století, ale v půlce druhé se oba děje proplétají. K tomu celé představení provází nahý zpívající Amor. Své mužství zakrývá jen jakýmsi péřovým polštářem, jinými herci, či kulisami na scéně.

Inscenace je doprovázena živou hrou na klavír, o kterou se stará David Hlaváč. O překlad dialogů se zasloužil Daniel Špinar. Inscenovaný porod panenky v Domečku pro buzničkyBohužel jsem neměl možnost vidět ani slyšet hru v originále, ale vězte, že české dialogy slušností zrovna neoplývají.

Hru nastudoval mobilní divadelní soubor s názvem Divadlo Letí. Jedná se o soubor s vášní pro nové hry. Všechny své počiny uvádí v české nebo světové premiéře. Stejně tak i Domeček pro buzničky si svou českou premiéru odbyl 3.11. 2008

Finální píseň všech hercůDomeček pro buzničky (U matky Kapavky) určitě neni hra pro žádné puritány nebo pro lidi, kteří se zhrozí při sprostém slovu či hlasitě řečené myšlence na sex. Je to hra pro lidi s tolerantním názorem, kteří se rádi zasmějí vtipnému pohledu na lidskou sexualitu. Tato inscenace bourá divadelní mýty a herce nutí k naprosto neuvěřitelným výkonům. I písně jsou provedeny v aranžmá, za které by se nemusela stydět i kdejaká velkomuzikálová produkce.