Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Noc plná čarodějnic v Divadle Milenium

Zasněná Hraběnka Sisa SklovskáSymbolické datum 30.4. si vybrali v Divadle Milenium pro uvedení nového muzikálu Kladivo na čarodějnice. Muzikálové téma jedná o inkvizičních procesech ve Velkých Losinách a v Šumperku na konci 17. století. Je to první projekt po znovuotevření tohoto divadla v březnu 2009. Už z názvu muzikálu je jasné, nebo se předpokládá, že se nebude jednat o komedii, ale o příběh plný tajemna, krutosti, víry a možná i lásky.

Měšťané mají opravdu krásné kostýmyPokud vám je název muzikálu povědomý, nemýlíte se. Buď jste viděli stejnojmenný film režiséra Otakara Vávry z roku 1969, nebo četli knihu Václava Kaplického, která byla jeho literární předlohou. Muzikál však vychází přímo z faktických historických dokumentů a proto se, jak od filmu tak i od knihy, poněkud liší. Ačkoli se jedná o historický příběh, má co říci i k dnešku. Ukazuje totiž, jaké zrůdnosti jsou lidé schopni dělat pro moc a peníze a zároveň, jak se kvůli strachu nedokáží těmto krutostem vzepřít. Hraběnka Sisa Sklovská má překrásný kostýmPodrobnější děj muzikálu si můžete přečíst v článku Kladivo na čarodějnice udeřilo.

Určit v Kladivu na čarodějnice jedinou hlavní roli je prakticky nemožné. U jiných muzikálů, jako je třeba Dracula, nebo Kleopatra, je už z názvu jasné, kdo je ten hlavní a nejdůležitější. Zde je však hned několik postav, které mají téměř stejný prostor a důležitost. Děkan Lautner se ZuzanouV premiérovém představení se objevila Sisa Sklovská jako Hraběnka. Role jí vyloženě sedí. Kostým nosila s grácií, zpěv byl výborný, jen v hereckém výrazu se zřejmě projevila premiérová nervozita, protože místy působila poněkud afektovaně.

Příjemným překvapením byly výkony Oldřicha Kříže (děkan Lautner) a Markéty Zehrerové (Zuzana), kteří sice nejsou na muzikálové scéně nováčky, ale dosud nedostali výraznější příležitost. Oba ukázali, že jsou kvalitní zpěváci a jejich výrazu například při mučení nebo zoufalství musel uvěřit každý. Lukáš Vaculík jako Boblig působil nekompromisně a krutě. Role Kata (Lešek Semelka) není moc velká, ale má krásnou píseň.Svého 100% záporáka si náležitě vychutnal. Je vidět, že je to herec a se zpěvem nemá zkušenosti. Neméně důležitý je jeho věrný sluha Hrbáč. V podání Vladimíra Marka je to herecký koncert. Dokáže se do role dokonale položit a podle mě předvedl nejlepší výkon večera.

Vladimír Hron jako Glorie Fricová jako SmrtFarář Schmidt ukázal, že je nejen dobrý zpěvák, ale dokázal být přesvědčivý i jako fanatický kněz. Kat Leška Semelky působí spíš jako milý pán než jako vykonavatel krutých rozkazů. Role nemá moc velký rozsah, zpívá však zřejmě druhou nejsilnější píseň muzikálu, "Kdy se brání kat". Jako Lízl se objevila Alena Knoflíčková. Typově se na roli hodí a její hlas je příjemný. Módním hitem muzikálů je jedna výrazná taneční role. Dobrý výkon odvedla Markéta Zehrerová v roli ZuzanyAť už to byl Had v Kleopatře, nebo Smrt v Moně Lise. I tady je role Smrt. Tanec s trochu thajského nádechu předvedla Glorie Fricová. Ta nejen tančí, ale má i krásné výrazné oči, které celou roli dokreslují.

Hudba Pavla Holého a Milana Levého je obzvlášť v první polovině dost ponurá a občas i uspávající. Ve druhé části je o dost svižnější a má daleko větší náboj. Asi největším "hitem" muzikálu by mohla být píseň "Kdo ví, kdo je ďábel", kterou zpívá Hraběnka a Měšťané. Zuzana a Lízl v písni SkřivánekLibreto napsal Marek Kožušník, texty Jan Krůta. Řekla bych, že drsné a ironické mu vyšly daleko lépe, než něžné a romantické. Například v písni "Skřivánek", kterou zpívají Zuzana a Lízl zazní "Skřivánku křídly víc zatřepej" a o několik slok dál "Kukačko sčítej mi roky mé, sčítej". Kdo rozhodne o tom, co se stane dál?Škoda jen, že v některých okamžicích hudební podklad přehlušil živý zpěv a proto nebylo dobře rozumět textům.

O choreografii a režii se postaral Ladislav Beran. Protože ho většina z nás zná jako výborného tanečníka a choreografa, skoro každý čekal, že Kladivo bude muzikál hlavně o tanci. V představení se ale zase tolik netančí, což je podle mě docela škoda. Taneční výstupy totiž patří k tomu nejlepšímu, co lze na jevišti vidět. Schmidt, hraběnka a Boblig - který z nich je hlavní postavou příběhu?Například scéna, kdy ožijí Petrovy kameny je dokonalá. Pochvalu si však zasluhuje nejen nápaditá choreografie, ale i samotná company. Nutno podotknout, že tanečníci, na rozdíl od jiných produkcí, vědí, co mají dělat a jsou synchronní.

Představení je doplněno projekcemiBohužel z režijního pojetí už tak nadšená nejsem. První polovina je zdlouhavá a poměrně monotónní. Určitě by se dalo pár dějových linek uspíšit. Také změny scény jsou velmi dlouhé. Dalším negativem je i to, že jednotliví účinkující buď stojí, nebo chodí od jednoho konce jeviště k druhému. Tím veškerá jejich akce končí. Působí tak strnule a bezradně. Obzvlášť patrné je to tehdy, když na scéně chybí company. V některých okamžicích zase není přes herce vidět, co se děje na jevišti. Například místo upálení jsem viděla záda Vladimíra Hrona.

Taneční scény patří k tomu nejlepšímuSpecifický prostor divadla je v případě Kladiva velmi dobře využit. Prostředí a jeho technické možnosti muzikálu prospívají. Velkou výhodou je třeba práce s jevištěm, které je možné různě uzavírat a otevírat. To se využívalo už při muzikálu Cats a nyní je to ještě zdokonaleno. Nejlepší výkon ze sebe vydal Vladimír Marek v roli HrbáčeV jednu chvíli se dokonce celé jeviště zvedne. Působí to opravdu tajemně a magicky. V muzikálu se téměř nepoužívají klasické kulisy. Ty z větší části nahrazují filmové dotáčky, které jsou promítány na třech plátnech. Scénu, scénickou projekci a light design má na starosti Petr Čepický.

Dobové kostýmy navrhl Roman Šolc, V muzikálu se objeví i scény, ze kterých běhá mráz po zádechkterý ukázal, že umí navrhnout nejen ty vznešené a zdobné, ale i chudé a otrhané. Za zvlášť povedené pak považuji ty pro tanečníky - démony.
V muzikálech obvykle nebývá až tak důležité líčení, ale zde bych ho vyzdvihla. Je provedené až do detailů. Například krvavé a odřené zápěstí od pout opravdu vypadá jako z nějakého akčního filmu.Důležitou součástí muzikálu jsou i světelné efekty

Co se mi na muzikálu líbilo nejvíc, je jednoznačně program. Je hodně podobný programům amerických produkcí. Kdo muzikál navštíví, neměl by bez něj odejít. Má menší formát, než je u nás běžné, a je podstatně obsáhlejší. Najdete v něm celý příběh, scénosled, texty písní, fotografie a kupodivu velmi málo reklamy. JZasloužená děkovačkaeho součástí je i zajímavá záložka, takový malý dárek pro diváka, což u nás nebývá zvykem.

Kladivo na čarodějnice si jistě své diváky najde. Pokud bych měla k jeho hodnocení použít matematiku, dala bych mu 50%. Hlavně kvůli jeho délce (více než 3 hodiny) a hodně rozvláčné první polovině.

 

Ladislav Beran: "Česká republika je více a více konzumní."Ladislav Beran v akci

Jak jste prožíval premiéru? Byl jste v zákulisí nebo v hledišti?
Při premiéře jsem byl v hledišti. V zákulisí bych to nevydržel. Ovšem popravdě, víc jsem si to užil na generálkách.

A jaké máte z premiéry pocity?
Jak říká Jozef Bednárik - premiéra nikdy není hotové představení. Takže teď si musíme sednout, vzít co máme, a ještě doladit detaily. Například prolínačky muziky, světel, takzvaný timing. Je potřeba, aby vše do sebe krásně zapadalo, aby představení, jak se říká, klouzalo. Ladislav Beran při rozhovoru s Petrou GregorovouMyslím, že už teď vypadalo slušně, ale může to být ještě lepší a lepší.

Vy jste hlavně choreograf. Jaký je rozdíl mezi prací choreografa a režiséra?
On je veliký rozdíl v režii muzikálu a v režii činohry. Tohle představení je specifické tím, že, ač je to muzikál, polovinu tvoří mluvené slovo, tedy činohra. Pro mě byla veliká výzva režírovat právě tu činohru. To mě také bavilo daleko víc. Byla to výzva i pro účinkující, že si mohli, kromě zpěvu, vyzkoušet i mluvené slovo. Je to takové koření, že tam nejsou jen písničky. Mně model na rozhraní muzikálu a operetky nikdy moc nebavil. Ladislav Beran dokazuje, že není jen choreograf, ale i režisérJá má radši modernější věci a tím Kladivo na čarodějnice určitě je.

Kdo vybíral obsazení na premiéru?
Obsazení vybírají vždy dvě složky. Management divadla a režie. To znamená, že režisér si řekne, jaké obsazení je pro něj to nejlepší, protože na premiéře by měli být ti nejlepší. Svou představu má i vedení divadla a producent pak musí zvolit nějaký kompromis. Bohužel je to tak, a s tím mám trošku problém, že Česká republika je víc a víc konzumní. Lidé tomu podléhají a chybí tady pro mě možnost volby. Uvolněná atmosféra po premiéře - Ladislav Beran se Sisou SklovskouTady jde o to, že pokud bude po republice víc divadel s takovou dramaturgií, jako má Milenium, nebudeme se upírat jen na to, kdo je mediálně známý. A proto stále říkám - Pojďme vrátit ten model, aby lidé chodili na dobrá představení a ne na lidi z televize, kteří vlastně častokrát nic neumí.

Sledujete produkci ostatních divadel?
Chodím do divadel. Závěrečná scéna Kladiva na čarodějniceAlespoň tak často, abych měl možnost srovnání toho, co se děje na pražském muzikálovém trhu. Viděl jsem třeba Monu Lisu, Draculu.

Bylo něco, co se vám líbilo?
Řeknu to takhle. Nebyl jsem na produkci v Praze, u které bych si řekl, škoda, že to nedělám já.

Richard Hes uvede v Hybernii Šachmat a Nikitu. Jako bývalý člen skupiny UNO se půjdete podívat?
Půjdu, ale... Richard mě naučil hodně. V UNU jsem byl od roku 1990. (zamyslí se) Mně se to trochu rozchází. Viděl jsem Draculu v Hybernii, ale vůbec se mě to netklo. Jak se říká, dvakrát do téže řeky nevstoupíš. Muzika Karla Svobody je skvělá, ta zůstala, ale jinak mě to ničím neoslovilo.

 

Sisa Sklovská: „ Kladivo na čarodějnice je mi souzeno“

Ještě na jevišti Sisu Sklovskou vyzpovídala Petra GregorováZnala jste literární nebo filmovou předlohu Kladiva na čarodějnice?
Samozřejmě. Film jsem viděla několikrát a moc mě zaujal. Dívala jsem na něj už jako malé dítě. Když teď přišla nabídka na tento muzikál, říkala jsem si, že to nemůže být náhoda, že to tak mělo být. Byla jsem velice nadšená, že se někdo rozhodl zhudebnit toto úžasné dílo.

Sisa Sklovská s kolegou Oldřichem KřížemDnes je noc, kdy se pálí čarodějnice. Jste pověrčivá?
Ne, nejsem pověrčivá. Neměla jste přece jen trošku strach, jestli se něco při premiéře nepokazí? Ne. Já nemyslím na zlé. Domnívám se, že se opravdu nevyplácí představovat si co všechno špatného se může stát.

Bude se natáčet CD Kladiva na čarodějnice?
To nezáleží na mně, ale myslím, že určitě bude.

Sisa Sklovská v maskérněVy jste nedávno vydala své nové CD. Můžete o něm říct něco víc?
Je to velice zvláštní dílo. Jmenuje se Kouzlem spoutaná. Je ve stylu crossover a prolínají se v něm různé hudební žánry: pop, gospel, muzikál, jazz, rock, opera. Jsou tam velice překvapivé skladby.

Kostým, který by chtěla zkusit každá ženaMáte některý hudební žánr výrazněji raději než ostatní?
Ne. Já nemám nic vyhraněného. Zpívám ráda všechny žánry.

Hodně vystupujete v Čechách. Hlavní roli máte například v operetě Čardášová princezna, budete hrát v Polské krvi. Teď přibyla Hraběnka v Kladivu na čarodějnice. Můžeme vás vidět také v nějakém muzikálu na Slovensku?
Ano právě teď hraji na nové scéně ve hře Neberte nám princeznu. Je to muzikál, ve kterém původně hráli třeba Marika Gombitová, Miro Žbirka, Marie Rottrová. Je to velice unikátní projekt. Závěrečná děkovačkaA právě jsem, bohužel, musela odmítnout slovenské původní muzikálové dílo František z Assisi, protože se to absolutně nedalo stíhat.

Máte v nejbližší budoucnosti v plánu nějaký sólový koncert?

Nedávno jsem měla koncert na Žofíně a na Slovensku budu mít veliký jarní koncert. V nejbližší době budu také společně s kubánskou kapelou vystupovat na charitativní Show bez cukru.

Komentáře k článku

avatar Romča
0
 
 
No to mě pos.. - takhle poctivě napsaná recenze a ani jeden komentář?! Neměl bys Michale skutečně dávat čerstvě napsané materiály úplně nahoru a ne je zařazovat dost nelogicky podle data premiéry/viděného představení?! Takhle Petřina opravdu povedená práce zapadne.
Petra udělala recenzi relativně stručnou, jasnou a vlastně v ní vystihla všechno. Já bych tedy více vyzdvihl to, co se v muzikálu povedlo (tady převažují spíš negativa), ale jestli to vidí na 50 %, pak je to v normě. Já dávám Kladivu 85 %, no a pak tudíž samozřejmě lkám nad tím, že se více nerozebere to, co se opravdu povedlo. Nicméně napsané je to fakt přehledně a autorce děkuju. Takhle nějak si představuju diváckou recenzi s odbornými prvky - což je podle mě optimální výsledek.
R.
PS: Je velmi dobře, že tu padl i rozbor programu (jen škoda, že tam chybí označení paperbacková knížečka - protože o tom program Kladiva je), program je opravdu zdařilý (zejména obsahově), ale i nápaditý a i když prvotní info o tom, že stojí 130 Kč, mě trochu zarazilo, musím přiznat, že po jeho prostudování shledávám cenu za plně adekvátní! A co se týče těch málo sponzorů, no to je bohužel právě ten problém. I na tom Kladivo asi brzo pohoří. Kéž by těch sponzorů bylo víc, protože to by umožnilo delší trvání tohoto vskutku povedeného díla.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.