Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Opereta mezi Budapeští a Prahou zazněla v HDK

Členové Budapesti Operettszínház na prknech pražského HDKV rámci dlouhodobé kulturní spolupráce maďarského hlavního města Budapešti s Prahou uvedlo pražské Hudební divadlo Karlín 25. a 26. května představení s výmluvným názvem Opereta mezi Budapeští a Prahou.

Slavnostního zahájení večera se spolu s ředitelem HdK Egonem Kulhánkem Primátoři Pavel Bém a Gábor Demszky podpořili společný projekt, jehož druhou část jsme viděli v Prazea tvůrci zúčastnili i primátoři obou zainteresovaných měst Pavel Bém a Gábor Demszky. Pražský primátor Pavel Bém při této příležitosti připomenul pomoc Budapešti Praze v čase povodní v roce 2002.

Hlavními hvězdami večera byli členové Budapesti Operettszínház neboli Zsuzsa Kalocsai a Zsolt Vadász zpívají árii v Čardášové princezněBudapešťské operety: sopranistky Zsuzsa Kalocsai a Mónika Fischl, tenoristé Zsolt Vadász a Attila Dolhai a zástupci spíše komických rolí Dávid Szabó, Károly Peller, Szilvi Szendi a Marika Oszvald. Jako hosté pak v několika skladbách vystoupili i čeští a slovenští zpěváci známí mimo jiné z prken hostitelského Hudebního divadla Karlín v čele s Pavlou Břínkovou a Janem Ježkem, kteří diváky celým večerem provedli coby konferenciéři.

Marika Oszvald a Szilvi Szendy spolu s budapeštským sborem v kankánu z operety Veselá vdova v bloku árií Zamilovaná PařížZhruba tříhodinová show se skládala ze šesti tématických bloků a celkem v ní zaznělo přes třicet skladeb zpívaných převážně v maďarštině. Největší prostor dostala tvorba Franze Lehára, Johanna Strausse a Emmericha Kálmána, ale zazněly i melodie Jacquese Offenbacha, Zoltána Kodályho a Jenő Huszky.

Pavla Břínková a taneční sbor HDK v árii ''Život je krátký'' operety Čardášová princezna v bloku Elegantní VídeňNejvětší radost měli jistě milovníci Kálmánovy Čardášové princezny, k níž se maďarští i „čeští“ účinkující vraceli v průběhu celého večera. Téměř třetina všech písní pocházela právě z této operety, již má také HdK aktuálně na repertoáru v nastudování režiséra Miklóse Gábora Kerényiho alias KERO ®, který režíroval i show Opereta mezi Budapeští a Prahou.

Edwin (M. Vojtko) a Sylva (I. Dufková) v duetu z Čardášové princeznyPrvní blok nazvaný „Elegantní Vídeň“ se nesl převážně v duchu Čardášové princezny, v níž se coby hosté představili i Iveta Dufková, Marián Vojtko, Roman Škoda a Pavla Břínková. Diváci si mohli užít i ukázky z Netopýra či Vídeňské krve Johanna Strausse.

Ukázka z operety E. Kálmána Bajadér z bloku Tajemný Orient v podání budapešťského operetního souboruDruhou sérii „Kouzelná Budapešť“ zahájilo taneční vystoupení na hudbu v Maďarsku známého (u nás výrazně méně) autora Jenő Huszky pod názvem „Palotás“. Zbytek již patřil tvorbě Emmericha Kálmána. Kromě Čardášové princezny - zde se představila Sisa Sklovská v roli Sylvy Varescu - došlo i na Hraběnku Maricu. Jeden z duetů z Čardášové princezny zazpívali i Iveta Dufková a Marián Vojtko.

Zsuzsa Kalocsai v árii ''Píseň vigilie'' z Veselé vdovy v Zamilované PařížiTřetí blok „Zamilovaná Paříž“ uvedla Pavla Břínková slovy, že opereta je přece jenom o lásce. Zazněly zde  převážně skladby z Lehárovy Veselé vdovy, jedna z nich i v podání Jana Ježka. Jedinou ukázkou se mezi ně pak vmísil Jacques Offenbach se svými Zásnubami při světle lampy.

Opereta Bajadér z bloku Tajemný Orient v podání Móniky Fischl a Attily DolhaiDruhou část večera zahájila série nazvaná „Tajuplný orient“, složená z operet Bajadér Emmericha Kálmána a Země úsměvů Franze Lehára. Následovala krátká „Zasněžená Moskva“  a celou show uzavřelo pásmo „Maďarská zábava“ opět z pera Emmericha Kálmána a Jenő Huszky. V závěrečné skladbě „Hej páni muzikanti“ se pak představili všichni sólisté i tanečníci společně.

Károly Peller zpívá árii ''Husarský tanec'' z operety Čardášová princeznaOpereta patří k žánrům, které oslovují zejména starší generaci. Tuto skutečnost jen potvrzoval pohled do publika. Zástupců mladších ročníků bylo v sále k vidění naprosté minimum. Ovšem bylo patrné, že zejména maďarští umělci okamžitě získali diváky na svou stranu. Největších ovací se dočkala sopranistka A opět Čardášová princezna - tentokrát setkání Boniho (Dávid Szabó) a Stasi (Szilvi Szendy) a jejich akrobatické kousky v režii KeraMónika Fischl a tenorista Zsolt Vadász, kteří byli co do zpěvu  i pro mne jasnými favority.

Bohužel nemohu nezmínit, že „čeští“ hosté působili ve srovnání se svými maďarskými kolegy trošku jako „chudí příbuzní“. Už přechod z maďarštiny do češtiny atmosféru spíše nabourával, ale i na výkonech bylo velmi znát, že v Budapešti ohromně dbají na všestrannost a suverénní projev svých interpretů. Taneční kreace subrety Szilvi Szendi a „komiků“ Károlyho Pellera a Dávida Szabó byly opravdovou podívanou, V bloku Elegantní Vídeň zazněla i opereta Vídeňská krev, kde se v duetu Pepi a Josefa v podání Mariky Oszvald a Károly Pelleraaniž by ovšem dotyční ztráceli body ve zpěvu. Kapitolou sama pro sebe byla pak subreta Marika Oszvald, jež dokázala předvést vzhledem ke svým proporcím naprosto neuvěřitelný fyzický výkon.Sólo pro Jana Ježka z operety Franze lehára Veselá vdova

Na „českých“ interpretech byla zato mnohdy patrná nervozita. Přiznám se, že osobně bych asi na místě tvůrců programu dala větší prostor maďarským účinkujícím a pozvala jediného domácího zástupce Jana Ježka, neboť právě on zvládl jak konferování tak svůj pěvecký part s grácií a česky hovořící moderátor byl nezbytný.

Zasloužená děkovačka pro maďarský i český divadelní soubor - vlevo dirigent László Makláry, v bílém obleku děkuje souboru režisér Kero®Nicméně, jak jsem již zmínila, opereta se v našich divadlech nehraje kvůli divákům mého věku a rozhodně tento žánr není šálkem mého čaje, takže můj pocit v tomto může být velmi zkreslený a opravdové operetní publikum mohlo být zcela jiného názoru.

Pro všechny, kdo jsou na tom s láskou k operetě výrazně lépe nežli já, jen připomínám, že na podzim se mohou v HdK těšit na premiéru Polské krve Oskara Nedbala.   

Komentáře k článku

avatar pavla.vorac
0
 
 
Chtěla bych moc poděkovat za tento článek. Nepatřím snad k "nejstarší" generaci, přesto operetu beru jako svou srdcovou záležitost, protože patřila neodmyslitelně k mému dětství i mládí. Jsem ráda, že někdo objektivně posoudil účast českých interpretů a naprosto se ztotožňuji s názorem autorky. Byla jsem naprosto očarována maďarskými interprety a byla jsem naprosto ROZčarována českými vstupy. Myslím, že si to i sami zpěváci v čele s Mariánem Vojtkem uvědomovali a bylo to znát i při děkovačce z jejich výrazu obličeje. Nicméně, kéž by si vzali tuto spolupráci jako poučení.
Takže díky ještě jednou autorce za velmi pěkný článek a přiblížení atmosféry, která byla opravdu úžasná.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
avatar Jan Šnajdr
0
 
 
Děkuji za názor na toto představení, kterého jsem se bohužel nemohl zúčastnit. Přestože patřím k mladé generaci, tak operetní představení navštěvuji pravidelně, především ta uváděná v HDK. Vždy jsem byl s kvalitou tamní produkce jak operet, tak muzikálů spokojen, tak se divím, že se karlínští sólisté nechali svými maďarskými kolegy zastínit.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.