Romeo a Julie na slovenském sídlišti

Jedno z prvních setkání Nika a MiiI tak by se dal nazvat slovenský nejúspěšnější hip-hopový muzikál Príbeh ulice. Tato veliká show měla českou premiéru 4. 6. 2009 v pražském Divadle Hybernia. Snad všichni přítomní v téměř stoprocentně zaplněném hledišti se skvěle bavili a učinkující odměnili několikaminutovým standing ovation.

Mia přemlouvá Nika aby nechal špinavých kšeftůPrvní pohled na plakát tohoto muzikálu byl pro mě celkem šok. Hip-hopový muzikál? Rapeři v divadle? To nemůže dopadnout dobře! Ale čím více jsem se o akci zajímal, tím více jsem ji bral jako plnohodnotný kulturní zážitek. Po prokliku internetových stránek www.pribehulice.sk jsem začal tomuto projektu malinko věřit. Následně jsem si pustil úryvky písniček a volně dostupná videa na Youtube (VIDEO1 VIDEO2) a muzikálu jsem naprosto propadl. A po zhlédnutí české premiéry...Posuďte sami v následujícím článku.

O MUZIKÁLUPředstavitel Nika Alexander Maďar

Príbeh ulice je slovenský nejúspěšnější muzikál současnosti. Režisérskou taktovku nad ním drží Nikita Slovák a producentského žezla se ujal Peter Vojtek ze společnosti W-art s.r.o. Je na repertoáru Bratislavského divadla Arena. Už má za sebou turné po slovenských sportovních halách a nyní se rozhodl dobýt Prahu. Pro ty, kteří při své první návštěvě České republiky Príbeh ulice nestihli zhlédnout mám dobrou zprávu. Na podzim ho opět uvidíme v Divadle Hybernia, a to v termínech 10., 11. a 12. září.

PŘÍBĚH

Niko se rozhodl, že vydělá spousty penězMuzikál se odehrává na anonymním slovenském sídlišti, do kterého se z dětského domova vrací Niko. Nikovi umřela maminka a jediné, co v tuto chvíli má, je hudba. Je nejlepším raperem na celém sídlišti a jeho jediným snem je nahrát cédéčko v klidném prostředí Jamajky s místními legendami. Při jednom z typických večerů si Nika dokonce všimne i hudební producent a zdá se, že by se mohli domluvit.

Do toho přichází Nikova láska z mládí, Mia. Netrvá dlouho, a oběma je jasné, že ono pouto, které je kdysi drželo, je zpět. Mia se dělá krásnouMezi nimi jsou ovšem veliké rozdíly. On je chudý raper, kterého uznává jen jeho ulice a ona je dcerou bohatého tatínka, kterému v životě nejde o nic jiného než o peníze a tímto prizmatem vidí i štěstí své dcery. Otec Mii dává Nikovi jedinou šanci, jak získat jeho dceru. Musí někde sehnat peníze a své lásce koupit drahou zbytečnou věc. Tím by si otce získal a on by začal jejich vztah respektovat.

Vládce podsvětí ViktorProto se Niko dohodne na špinavých kšeftech s temným vládcem sídliště Viktorem. Mia ho stále přemlouvá, že kvůli ní nic takového dělat nemusí, ale on si chce dokázat, že je schopný peníze sehnat a zavděčit se tak jejímu otci. Niko vydělá dostatek peněz, aby koupil zlatý prstýnek. Mia ho chce vrátit, protože ví, že pochází ze špinavých peněz. Nika ovšem pozve na party, kterou pořádá její otec a doufá, že by se zde mohli usmířit. Ten je ale nedopatřením nachytá v posteli, čímž pro Nika začíná opravdové peklo...

Závěrečná děkovačkaCelý příběh vychází z reálného prostředí pouličních gangů, zbohatlických rodin a městského podsvětí, kde žádný příběh, a ten muzikálový zvlášť, happyendem opravdu nekončí.

SCÉNA

Sídlištní raper připravující se na battleCelý prostor vyřešila Mgr. art. Miriam Struhárová vskutku geniálně. Jediný pohyblivý prvek celé scény je U-rampa, jejíž jedna část je opatřena nepravidelnými schody. Tato rampa se v průběhu představení mění v pódium hostící souboj rapperů či pouhé schodiště, na kterém sedí sídlištní slečny řešící své každodenní problémy. Z rampy vyrůstá veliká monumentální třípatrová lešenářská konstrukce představující bar, panelákové byty nebo veliký dům Miina otce. Uplně dole je prostor plný zrcadel, kde má své doupě vládce podsvětí Viktor. Před celou touto stavbou je ještě dostatek prostoru pro skvěle zvládnutý tanec.Príbeh ulice je plný prvku break dance

CHOREOGRAFIE

Všechny pohyby herců i tanečníků jsou během celého představení úžasně živé, sladěné a nádherně propracované. Choreografii, o kterou se postaral Milan Kereš z taneční skupiny Jumbo se nedá vytknout snad nic. Naprosto skvěle vypadají bojové scény, kdy se herci srážejí z kulis, či do sebe kopou. V HIP-HOP muzikálu samozřejmě nesmějí chybět prvky break dance, jenž měl na starosti choreograf Miroslav Žilka známý pod pseudonymem Bruise.

Niko leze do Miina pokojeHerci a tanečníci skvěle využívají celý prostor jeviště. Velice dojemně působí duet Nika a Mii, kdy se k sobě nemohou dostat, protože jsou každý v jiném patře scény. Krásný je moment s bílými stuhami, které drží Viktor v úplně horním patře a jsou na nich chycení lidé hluboko pod ním. Davové scény z raperským soubojů jsou taktéž zvládnuté a propracované do nejmenších detailů.

HUDBA

Niko přemýšlí o svém životěO zvukový doprovod muzikálu se stará DJ Lucco z Nitry, jehož mixážní pult je umístěn vysoko nad jevištěm, v nejvyšším patře lešenářské konstrukce. Muziku složil slovenský hudební producent a raper Opak za skupiny A.M.O. Hudba dodává muzikálu veliké emoce. Při sledování show opravdu máte pocit, jako by na Vás z reproduktorů sahal strach, láska či opravdová nenávist. Tento styl muziky neni vůbec mým oblíbeným, sám dávám přednost klavíru a kytaře, ale autorovi skládám velikou poklonu, protože s hudbou pracuje opravdu s citem a přesvědčil mě, že i čistě elektronické pojetí muziky může být krásné a emotivní. Ukázku úvodní písně v podání Opaka a Mamby najdete exkluzivně pouze na našem serveru.

Sídlištní večírek obyčejné mládežeCo se zpěvu týče, zdaleka ne všechny písně, jak by se z podtitulu "hip-hopový muzikál" mohlo zdát, nejsou jen rap. V příběhu jsou i krásné a poměrně hlasově náročné skladby. Ovšem i písně čistě rapované jsou skvěle propracované a velice dobře se v nich snoubí rap, hudba i choreografie všech učinkujících.Osobní choreograf Justina Timberlakea

PRAŽSKÁ PREMIÉRA

Všem tvůrcům a hercům muzikálu se podařila úžasná věc. Do divadel chodím již déle než deset let a musím říci, že ještě nikdy jsem neviděl publikum takového složení. Príbehu ulice se podařilo dostat do divadla velké množství mladých lidí. Lidí, kteří by jinak do divadla nikdy nepříšli, lidí, kteří, jak řekl autor hudby Opak, divadlo doslova "fakují". A to si myslím, že je veliký úspěch. Protože přesně takovéto projekty pomáhají mladým lidem ukazovat, Závěrečná děkovačka před plným sálem mladých lidíže i divadlo může být fajn a že to může být hezky strávený čas.

V hledišti se objevilo i pár českých a slovenských celebrit. Za všechny jmenuji Daru Rolins, Juraje Jakubiska, či Zdeňka Podhůrského. Velikým překvapením, dokazujícím, že Príbeh ulice je muzikál světové úrovně, byla přítomnost osobního choreografa Justina Timberlakea mezi tanečníky na scéně.

Na Príbehu ulice byli diváci, kteří jinak divadlo ''fakují'' Juraj Jakubisko a Dara Rolins se přijeli podívat na premiéru do Prahy Na premiéru dorazil i Richard Hes s rodinou Peter Trník ukazuje své další CD

Tanečnice Dara Rolins volá své kamarádce ...

... se kterou se také vzápětí setkává

Láska vítězí i zde, i když pozdě