Musicalnet.cz

  • Zvětšit velikost písma
  • Výchozí velikost písma
  • Zmenšit velikost písma
Creative Commons License
Email Tisk

Muzikálový Príbeh ulice rozhýbal pražskou Hybernii

Mia (Kristína Turjanová) a Niko (Alexander Maďar)Téměř celý první červnový týden hřměl místo nesmrtelného Draculy pražským Divadlem Hybernia trochu netradičně hip-hop. Po dvou divácky úspěšných předpremiérách se zde 4. června 2009 konala premiéra slovenského veleúspěšného muzikálu Príbeh ulice. Pokud se skalní návštěvníci Hybernie nechali odradit avízovanými alternativními hudebními žánry, jakými hip-hop, rap či breakdance u nás stále jsou, vězte, že udělali poměrně velkou chybu.

Niko (Alexander Maďar) je králem rapových večírků. Duet s rapperem ze skupiny 2H+Musím předeslat, že i já jsem příznivec úplně jiného hudebního stylu a konkrétně hip-hopu vůbec nerozumím. Skřípění běžící gramofonové desky mému uchu zrovna libě nezní a za módou silně popuštěných kalhot vidím jen a pouze nachlazené močové cesty. Po zhlédnutí dvou představení Príbehu ulice musím ale velice ráda uznat, že jde opravdu o mimořádné představení. O představení mimořádné svou dynamikou, silným příběhem, opravdovostí výpovědí a skvělými výkony herců a tanečníků.

Hip-Hopová taneční company předvedla strhující výkonyJe jasné, že hip-hop a natož rap není až tak o klenutých kantilénách a náročných melodiích. O to nosnější je složka textová. V žádném jiném hudebním stylu asi není možné vypovědět takovou spoustu někdy i šokujících pravd tak přímočaře a otevřeně. A to občasné vulgární slovo prostě už asi patří k věci a jak se zdá, koresponduje s dnešní dobou.

Tvůrci muzikálu

Mia (Kristína Turjanová) své city k Nikovi (Alexander Maďar) neskrýváBratislavská premiéra muzikálu Príbeh ulice se konala 24. října 2008. Od té doby jsou všechna představení nejen v bratislavském Divadle Aréna ale i v dalších městech, kam muzikál v rámci turné zavítá, prakticky vyprodána. Celý projekt je odvážným nápadem producenta Petera Vojtka, který stojí již za slovenskými úspěchy takových muzikálů jako byly Dracula a Pomáda. Za režii muzikálu Príbeh ulice je zodpovědný Nikita Slovák, zkušený představitel slovenské „nové vlny“, režijně i scénáristicky podepsaný pod celou řadou muzikálových, tanečních i koncertních představení například ve Slovenském národním divadle, divadle West, bratislavské Nové scéně či Divadle Andreje Bagara v Nitře.

Některé speciální kreace tanečníků skoro popíraly fyzikální zákony, první zleva je tanečník BruiseAutorem výjimečných a moderních choreografií je Milan Kereš, zakladatel mezinárodně uznávaného tanečního studia Jumbo a producent celé řady významných tanečních projektů evropského formátu. Speciálním asistentem Milana Kereše pro choreografie breakdance, looping a locking se stal famózní tanečník Bruise, vlastním jménem Miroslav Žilka. Se svou taneční skupinou Old School Brothers se Bruise Duet Nika (Alexander Maďar) a Pepeho (Majo Labuda) doprovodil DJ Luccozúčastňuje pravidelně všech hip-hopových festivalů a sklízí úspěchy na tanečních soutěžích.

Hudebním dramaturgem je známý raper Opak, člen legendární hip-hopové skupiny A.M.O. Na řadě skladeb se podíleli i Misha a Robo Papp. V kolonce scénografie muzikálu figuruje jméno scénické a kostýmové výtvarnice Miriam Struhárové, realizující scénické objekty a dekorace pro nejrůznější výstavy, reklamy a soutěže a spolupracující s celou řadou divadel v České i Slovenské republice.

Příběh

Mia (Kristína Turjanová) právě představuje Nika (Alexander Maďar) svému bohatému otci (Peter Trník)Samotný Príbeh ulice se docela dobře může odehrávat právě v této chvíli v panelákovém ghettu kteréhokoliv většího světového města. Hlavní hrdina Niko se sem vrací z dětského domova, kde žil po smrti své matky. Jako nadaný hudebník a rapper si brzy získává obdiv a respekt svých vrstevníků. Sní o vydání vlastní desky a o svobodném životě na kouzelné Jamajce. Setkává se s Miou, svou dětskou kamarádkou. Netrvá dlouho a z dávného přátelství se zrodí láska. Jejich nadšení a plány na společnou budoucnost ale nesdílí její otec, bohatý podnikatel. Niko dostane od otce jasné ultimátum, smí se pro Miu vrátit, až bude mít dostatek vlastních peněz na luxusní dárky pro jeho dceru.

Poslední okamžiky Nikova života, Viktor (Marek Majeský) se zbraní připravenou k výstřeluZoufalý Niko přijímá jedinou možnost, jak peníze získat. Podlehne naléhání Viktora, šéfa drogového gangu a zapojí se do jeho pochybných obchodů. Mia Nika varuje, prosí a jakékoliv dárky odmítá. Na večírku dojde k prudké hádce mezi Miiným otcem a Nikem, otec ve vzteku pošpiní památku Nikovi matky a zoufalý Niko mu slibuje pomstu. Viktor unese a vydírá Miina otce, Niko se mu v tom snaží zabránit. Už je ale pozdě. Niko je nepříčetným Viktorem zastřelen a umírá v Miině náručí. Příběh muzikálu je jasně inspirován velkým klasickým milostným dramatem o zmařené lásce, podobně jako třeba West Side Story. Pointa příběhu je tak sice předem snadno předvídatelná, přesto působí v kulisách současného světa a vyjádřená současným přímočarým jazykem hip-hopu strhujícím dojmem.

Scénogarfie a choreografie

Narozeninová oslava Miina otce probíhala ve velkém stylu. Funkční scéna, efektní nasvícení a špičkové choreografie umocňují výsledný dojem.Kostýmy Miriam Struhárové navržené pro muzikál Príbeh ulice plně odpovídají stylu street a hip-hop. Herci se mohou ve svých divadelních kostýmech bez problémů projít po Příkopech, aniž by budili jakoukoliv zvláštní pozornost. Scénu představení tvoří vysoké trubkové lešení v pozadí, navozující atmosféru anonymních panelových výškových domů. Na vrcholu stavby má své místo aktivní dýdžej. Jednotlivá patra stavby jsou uzavíratelná bílými stahovacími závěsy a tak je umožněno rychle a efektně přetvořit scénu. K Živé srdce z osmi lidských těl symbolicky chrání zamilovaný párrychlým přesunům do vyšších pater používají někteří účinkující přímo kovových spojek mezi jednotlivými díly trubkové konstrukce a dlužno dodat, že tyto sportovní výkony silně napomáhají dynamice celého děje.

V přední části scény jsou dvě samostatné pohyblivé U-rampy, které v průběhu představení mění své pozice a dotvářejí tak prostor jeviště. Představení je vůbec plné choreografických a scénických nápadů. Mrazivě příznačná je například procházka dominantních dam s pány uvázanými na vodítku v prvním dějství nebo ďábelský Viktor v rudém plášti ovládající své "dušičky" jako poslušné loutky na dlouhých bílých opratích. Mnohem optimističtěji pak působí obří srdce symbolicky tvořené lidskými těly opřenými či zavěšenými na trubkové konstrukci a tak rámující Nika a Miu při jejich milostném duetu v závěrečném dějství.

Premiérové obsazení

Tina (Zuzana Šebová) na večírku u Miina otceObrovskou měrou se o celkový zážitek z představení zasloužili představitelé všech hlavních rolí. Přiznám se, že až na představení tohoto muzikálu jsem si uvědomila, jaká škoda je, že běžný český divák nemá již tak přímý kontakt se současnou divadelní generací na Slovensku. Dopředu nijak o muzikálu neinformovaná myslela jsem si, že má jít vlastně o velmi kvalitní hip-hopový koncert. Po prvních sólových a činoherních pasážích představení bylo ale jasné, že i přes mládí většiny účinkujících, na jevišti stojí zkušení herci a vynikající zpěváci.

Niko (Alexander Maďar) netouží být vojákem byznysu jako Miin otecPředstavitel hlavní role Nika, temperamentní Alexander Maďar nadchl diváky spontánním a bezprostředním výkonem. Zejména v citově nabitých monolozích se projevily jeho bohaté zkušenosti z celé řady slovenských významných divadel. Alexander Maďar účinkoval také ve slovenských verzích muzikálů Dracula a Jesus Christ Superstar. Jeho výjimečný hlas zněl dokonce i v různých mozartovských operách. Postavu Mii, Nikovi osudové lásky, ztvárnila půvabná a křehká Kristína Turjanová. Podala vynikající pěvecký i herecký výkon. Role romantické leč životem nebývale zkušené a proto velmi odpovědné dívky jí sedí. Milostný duet s rapujícím Nikem z prvního dějství byl opravdový zážitek a hudební lahůdka.

Niko (Alexander Maďar) hledá finanční výpomoc u svého nejlepšího kamaráda. Pepemu (Majo Labuda ml.) sice ochota pomoci nechybí ale to nejcennější, co má v kapsách jsou jen gastráče.Humor a potřebné odlehčení vnesl do představení v roli Pepeho, Nikova trochu ušlápnutého kamaráda, dobře zapamatovatelný Majo Labuda ml. Dokázal, že po svém slavném otci nezdědil rozhodně jen podobu a komediální talent. Projevil se jako vynikající herec s citem pro sílu okamžiku a zároveň i jako velice slušný zpěvák a dokonce i jako skoro hotový breakdance tanečník. Pobavení a rozptýlení vnáší do děje postavy dvou snad až příliš jednoduchých a povrchních slečen, Cicy a Tiny. Výborně a přesvědčivě je na premiéře zahrály Miroslava Drínová a Zuzana Šebová. Jejich zasvěcené dialogy na téma starší muži a jejich drahé dárky či závažná sdělení týkající se spodního prádla spolehlivě pobavily diváky ale zároveň výborně vystihly charakter svých postav.Ďábelský vládce sídliště Viktor (Marek Majeský) se svou družkou Isis

V roli Viktora, zvrhlého šéfa podsvětí považujícího se za neomezeného vládce sídliště, se představil Marek Majeský. Ve svém příznačně krvavě rudém honosném plášti působil majestátním až démonickým dojmem. Jeho postava je tak trochu alegorií ďábla, svádějícího mladé obyvatele města na cestu zločinu.

Zprvu se zdá, že si Niko (Alexander Maďar) a Miin otec (Peter Trník) budou docela dobře rozumětPro mě osobně, patrně i z generačních důvodů, je stěžejní rolí představení postava Miina otce. Na pražské premiéře dostal příležitost Peter Trník, charismatický herec Slovenského národního divadla. Role mu sice nepředepisuje žádné hip-hopové kreace ani rapování, přesto jeho výkon je tím nejlepším, co jsem v poslední době viděla. Za vrchol celého představení považuji tu část prvního dějství, kde se otec před Nikem snaží demonstrovat svou sílu, úspěch a moc. V dlouhém zuřivém monologu sám sebe Pro otce (Peter Trník) není problém získat peníze. Po Nikovi (Alexander Maďar) žádá, aby se naučil totéž.přirovnává k vojákovi, jehož pozornost ani na chvíli neslábne, je vždy ve střehu, připraven ukrytý v zákopu svého byznysu zlikvidovat jakéhokoliv potencionálního obchodního nepřítele, jen co vystrčí hlavu na dostřel. Mimoděk tím však přiznává, že je vlastně štvanec, nešťastný a unavený neustálým strachem z možné prohry a ztráty peněz. Tímto monologem i podobně emocionální scénou v závěru představení nám Peter Trník dokázal, že cenu z mezinárodního festivalu divadel jednoho herce ve Wroclavi v roce 2006 dostal bezpochyby zaslouženě.

Závěrečná děkovačka za doprovodu nadšeného potlesku diváků - uprostřed tvůrci muzikálu, producent Peter Vojtek a režisér Nikita SlovákUvedení tohoto mimořádného a moderního slovenského muzikálu právě v Divadle Hybernia bylo skutečně výborným nápadem a příjemnou příležitostí pro diváky zaposlouchat se do krásné slovenštiny a seznámit se s kvalitami současného slovenského divadla. Snad jediné, co se dle mého názoru dá pražskému uvedení muzikálu Príbeh ulice vytknout, je malý počet repríz. Myslím, že po nadšených ohlasech by stačili na představení zajet i diváci mimopražští. Dále mne mrzí absence obvyklého tištěného programu, kde se divák dočte podrobnosti o díle, jeho tvůrcích a obsazení. V případě tohoto muzikálu by to byl jistě i velice cenný suvenýr.

Alexander Maďar mohl být se svým výkonem spokojený Kristína Turjanová a Alex Maďar po úspěšné premiéře Do zákulisí dorazily i české celebrity Kristína Turjanová, představitelka hlavní role Mii Kristína Turjanová a Alexander Maďar na závěrečné party

 

Taneční company to sluší i ve výtahu Miroslava Drínová skvěle hrála roli Cicy Tanečníci a zpěváci spolu se Zuzanou Šebovou Peter Trník ukazuje své další CD

Komentáře k článku

avatar Romča
0
 
 
A absence obsazení vyvěšeného v divadle pro ten který den. P.R.ově to moc zvládnuté nebylo, ale věřím, že v září, kdy se má Príbeh ulice vrátit do Prahy, už to bude o něčem jiném.
Pro mě je to velký zážitek této sezony a ještě větším zážitkem je tahle precizní recenze Mirky S. Musím podotknout, že tak dobrou a komplexní recenzi už jsem dlouho nikde nečetl. Když mi po premče přiznala, že bude Príbeh ulice psát pro musicalnet.cz právě ona, přišlo mi to poněkud legrační (od bezmála čtyřicátnice, Miri, promiň), ale o to víc tu teď slintám a smekám! Michale, angažování Mirky pro tento server bylo opravdu geniálním tahem! Klobouk dolů - před oběma - protože i Tvé ohlédnutí za druhým kolem konkurzů na Prášila má potřebnou šťávu a dobře se čte - člověk může tu atmošku přímo nasát... R.
* Jméno
* Mail
WWW
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
Přidat komentář
Storno
* Jméno
* Mail
WWW
Přidat komentář
Opište kód   
ChronoComments by Joomla Professional Solutions
 
Sdílej na Facebooku

Creative Commons

Creative Commons License
Photo & text by Michal Škvor & team Musicalnet.cz is licensed under a Creative Commons Attribution-Noncommercial-No Derivative Works 3.0 Unported License. Based on a work at www.musicalnet.cz

Certifikace

Tyto stránky jsou archivovány v systému Národní Knihovny v projektu

 STRÁNKY ARCHIVOVÁNY NÁRODNÍ KNIHOVNOU ČR


Musicalnet.cz

Copyright © Michal Škvor & team, 2004 - 2024 pro Musicalnet.cz. Všechna práva vyhrazena. Fotografie ani články nelze používat na jiných webech bez písemného svolení autorů.
Joomla! je svobodný software šířen pod GNU/GPL licencí.