Seriál o Johance – I. Johanka jako historická osobnost

Archivní foto z dvouletého výročí Johanky v TaFantasticePo vzoru svého kolegy Antonína Krásy jsem se rozhodla přinést vám sérii článků o muzikálu Johanka z Arku. Já sama jsem tento muzikál viděla poprvé a naposledy ve svých 14 letech, v roce 2001 v Ta Fantastice. Bára Basiková ve mně jako Johanka zanechala hluboký zážitek, na který vzpomínám dodnes.

V „seriálu" o Johance bych ráda našim čtenářům přiblížila Johanku jako historickou osobnost, provedla vás různými zpracováními mýtu a přinesla informace o nastudování v Ta Fantastice těm, kteří neměli možnost toto představní tenkrát vidět.

Obraz doby

Johanka nebo Jana z Arku (f. Jeanne d'Arc) se narodila kolem ro16585064ku 1412 ve vesnici Domrémy v Lotrinsku, oblasti Francie blízko německých hranic. Dnes má tato vesnička kolem dvou set obyvatel a byla přejmenována na Domrémy-la-Pucelle na počest Johanky (la pucelle - f. panna). Přepokládá se, že pocházela ze zámožné selské rodiny. Johanka se narodila v době, kdy ve Francii zuřila „Stoletá" válka mezi Francií a Anglií. Válka se vedla o nadvládu nad oblastí Flander (část dnešní Belgie) a anglické državy ve Francii, které se rozkládaly v oblasti severní Normandie a na hranici s Flandrami. Krátce po Johančině narození započala tzv. třetí etapa Stoleté války. V roce 1415 se nový anglický Král Jindřich V. vylodil se svými vojsky v Normandii. V tomto roce také vyhrál nad mnohočetnou přesilou v bitvě u Azancourtu. Vzhledem k tomu, že se neválčilo nepřetžiztě, ale v určitých etapách, vyrůstala Johanka v době, kdy francouzská území ovládali Angličané a Francouzi se jim marně bránili.

Král vs. Dauphin

Neschopnost Francouzů se bránit nástupu Angličanů mohlo být způsobeno i nejednotným vedením státu. Angličané se totiž domluvili s burgundským vévodou, že Jindřich V. dostane za manželku dceru Karla VI. Jeho syn, Dauphin Karel VII, měl být z 504953nástupnictví vyloučen. Jindřich ale nečekaně zemřel a tak z dohody sešlo. Na jih od Loiry vládl nekorunovaný dauphin Karel VII. Po vítězství v Orléansu byl Karel VII. korunován a tak měla Francie určitou dobu dva krále.

Hlasy a bitvy

Johanka údajně již od svých dětských let (někde se píše, že od 12ti let, někde od 14 let) slýchala hlasy světců a andělů. Johanka se k nim modlila, aby ji ochraňovali před vojsky, která drancovala její rodný kraj. V soudním procesu pak Johanka uvedla, že se jí zjevil archanděl Michael, sv. Markéta a sv. Kateřina. Moderní lékaři si Johančiny vize vysvětlují buď jako příznak schizofrenie nebo častěji jako epileptický záchvat, protože hlasy přicházely nepravidelně a Johanka je nemohla nijak přivolat. Johanka však přesvědčila skupinu vesničanů k tomu, aby se s ní vydali k Dauphinovi Karlovi do města Chinon. Karel ji poskytl malou armádu, se kterou táhla na městojeannedarc Orleáns. Johanka na své korouhvi měla vyšité lilie jako známku své neposkvrněnosti a slova Jesus Maria. Po vítězství u Orleánsu v roce 1429, kdy Johance bylo sedmnáct let, se jí začalo říkat Panna Orleánská.

Tragický konec

Její tažení do Remeše umožnilo Karlovu korunovaci v remešské katedrále. Johančin hlavní cíl bylo vyhnání Angličanů z její domoviny, což ovšem nebylo příliš pochuti králi. Pro lid totiž byla Johanka hrdinkou, která alespoň něco dělala proti nenáviděným Angličanům. Chtěla hlavně dobít hlavní město Paříž, která byla v té době pod mocí Angličanů. Při bitvě u Compiegne v roce 1430 byla Johanka zajata burgundským vévodou, který spolupracoval s Angličany. Ti se pochopitelně Johanky chtěli zbavit a tak ji od burgunďanů vykoupili. Následně ji v Rouenu postavili před církevní soud, kde měla přiznat, že její hlasy jsou vlastně spolčení s ďáblem. V procesu byla následně odsouzena jako čarodějnice a kacířka. 30. května 1431 pak byla na rouenském náměstíčku Vieux Marché upálena. Bylo jí pouhých 19 let.

janazarku_328Světice

Johanka se již ve své době stala hrdinkou pro celý národ, ale uznání katolické církve, jejíž víru hlásala, se dočkala až o několik století po své smrti. V roce 1909 byla blahořečena a za svatou byla oficiálně prohlášena až v roce 1920 v Římě. Dodnes je Johanka jednou z kultovních postav francouzských dějin a do její rodné vesnice se jezdí dívat turisté. O tom, že Johanka z Arku byla výjimečná osobnost svědčí jistě i několik filmů, které o ní byly natočeny. V České republice se točil film s Millou Jovovich v hlavní roli, Johanku si v americkém dokumentárním snímku „Johanka z Arku, dítě války, voják Boží" zahrála i Lucka Vondráčková. A muzikál Johanka z Arku není třeba čtenářům musicalnet.cz připomínat.

Detailní a velmi zajímavé informace o Johance se můžete dozvědět i na webové stránce www.johankazarku.wz.cz