Polská krev - generálka v Karlíně

Péčí šikovné hospodyně Mariny vzkvétají i zanedbané usedlostiUprostřed sálu stojí komtesa Napolská, vidíme subretu Wandu, tamhle zas komtesu Drygalskou, tuhle je Bronio Popiel, vzadu skupinka tanečnic a tanečníků v plesových šatech a u portálu stojí Helena se svým otcem, statkářem Zarembou, též ve společenském.. . Lidé v kostýmech pomalu zaplňují jeviště. Nacházíme se v prostorách Hudebního divadla v Karlíně. Je pátek, 4. září, krátce po desáté hodině dopolední, přichází režisér Antonín Procházka...

Subreta Wanda se svou matkou Jadwigou... a probírá s herci detaily jedné scény, prozatím ještě netuším jaké. V těch plesových kostýmech působí probíhající děj, v němž se Helena s Wandou přetahují o Bola a zkoušený s klavírní korepeticí, poněkud nepatřičně. Mezitím se v divadelním orchestřišti připravuje dirigent Ota Baláž s hudebníky na generální zkoušku.

Dožínky jsou v plném proudu...Vše je vysvětleno, vyzkoušeno, scéna, technika a orchestr připraveny. Herci jsou v pohotovosti na svých místech. Opona se zatahuje. Poté režisér, který se mezitím přemístil do hlediště, vydává pokyn. Generální zkouška operety skladatele Oskara Nedbala Polská krev, jejíž premiéry proběhnou 17. a 18. září, začíná.

Bolo se právě zamiloval do HelenyPrvním prostředím, na jevišti vytvořeným pomocí kulis jednoduše působícího stylu, je plesový sál. Hrabě Boleslav Baranski (Marián Vojtko) se právě dozvídá, že prohýřil většinu svého majetku. Jedinou záchranou pro něj je sňatek z rozumu, který ale odmítá. Odmítnutím Heleny (Liana Sass), kterou ani okem nespatřil, urazil nejen jejího otce, statkáře Zarembu (Tomáš Bartůněk), ale i Helenu samotnou. A ještě ke všemu přebral svému kamarádovi Broniovi Popielovi (Václav Vostarek) jeho novou lásku, subretu Wandu Kvasinkovou (Martina Kociánová).

Helena vysvětluje, proč vystupovala jako MarinaŘízením osudu se Helena začne vydávat za správkyni statku Marinu, kterou Bronio "půjčuje" Bolovi. Pod jejíma rukama statek vzkvétá, dožínkové slavnosti jsou v plném proudu a vše spěje k zásadnímu zlomu.

Musím zmínit, že zde vynikne unikátní až 21m hluboké jeviště, které je v této operetě využito v plné míře. ZPles ve Waršavě - v tomto obraze vyniká unikátní hloubka jeviště dalších jevištních technických prostředků je využita pouze točna. V druhé půli operety bylo velmi zajímavé, ztvárnění přechodu herců z exteriérového prostředí do interiéru. Zde vyniká souhra technických prostředků a herecké akce. Aby tento přechod vypadal z pohledu diváka dobře, je potřeba dokonalého načasování a souhry.

Zaujaly mne odkazy a průpovídky, které spojují děj této operetní stálice se současným děním. Mockrát pobaví a občas i přemýšlivějšího díváka donutí k zamyšlení.

Sluha Wlastek v zajetí krásných ženTéž vynikalo choreografické zpracování taneční součásti operety. Jednotlivé choreografie odpovídaly charakteru tance a přesně zapadaly do prostředí, ve kterém se odehrávaly. Upoutala mne například rozverná hravost dožínkové veselice. Tyto pěkné tance jsou z choreografické dílny u nás nepříliš známého maďarského choreografa Ďuri Gesllera.

Ten dokonce v operetě Polská krev ve větší míře roztančil i Bola Baranskiho. Představitel této role Marián Vojtko tančil o sto šest, tudíž mě jeho výkon inspiroval k položení otázek:

Monika Kněžková zpovídá MariánaMariáne, v operetě Polská krev tančíte, jaký máte vztah k tanci?
Vztah k tanci mám docela kladný, ale s postupujícím věkem i záporný. Tančil jsem od svých přibližně deseti, jedenácti let ve folklorním souboru na Slovensku, takže jsem měl k tanci blízko, bohužel v pubertě přišly jiné zájmy, kamarádi, děvčata a i na diskotékách mi vadily po tanci zpocené šaty, čili jsem postupem času tančit přestal. Teď jen zpívám. V této operetě musím tančit a chreograf zjistil, že jsem se tanci dříve věnoval, Bolo hýří - ženy, víno, zpěv a karbanproto mi dával těžší a těžší choreografie. Je to náročné, ale jsem rád, že v tomto směru mohu ještě něco dokázat.

V kuloárech se proslýchá, že jste s přijetím této nabídky váhal. Bylo to právě kvůli tanci?
Nebylo to kvůli tanci, ale kvůli létu. Mám za sebou náročnou desetiměsíční sezónu, kdy jsem nejen hrál již hotová, ale i nastudoval další dvě premiérová představení a uvedl též sólový koncert pro milovníky mé osobní pěvecké tvorby. Toužil jsem si odpočinout, nabrat síly a navštívit své rodiče, Kumpáni a hra v karty - další z Bolových zábavkteré jsem již delší čas neviděl.

Přesvědčivý byl kamarád Pavel Polák, který mi při osobní schůzce vysvětlil, že nejen opereta Polská krev může být uměleckým přínosem pro můj profesionální růst, ale i já mohu být přínosem pro operetu Polská krev. Zkoušky probíhající v letním čase nekolidovaly s mým již v tuto chvíli nabitým programem, též proto jsem mohl nabídku přijmout.

Čardášová princezna a Polská krev. V obou případech jde o roli šlechtice, jak Vám tyto role vyhovují?
Bližší je mi šlechtic z operety Polská krev, kde jde o postavu poněkud rozvernější a bláznivější. Nastává usmířeníV Čardášové princezně hraji strohého noblesního šlechtice. Figury s barvitějším charakterem, jsou mé povaze milejší.
Děkuji.

Vraťme se k operetě. Všechny součásti tohoto představení od scény a kostýmů, přes techniku, herectví, zpěv a tanec, až po režii a dramaturgii společně tvoří tvoří dokonale harmonický celek, nabízející pobavení, oddech a nejen to. Zhlédnutí tohoto ztvárnění operety Polská krev mohu vřele doporučit.