Divadlo Hybernia získává od září nový rozměr. Divákům nabídne mysteriózní multimediální projekt Já, secese, který se odehrává na pozadí života a díla světoznámého malíře, grafika, designéra, šperkaře a vizionáře Alfonse Muchy. Show nechá prostřednictvím tajemného příběhu a nejmodernějších vizuálních technologií oživnout Muchovo dílo a nabídne divákům nový pohled na představení. Návštěvníky doslova vtáhne do oživlých obrazů, zaujme je tanečníky v originálních kostýmech a nechá vznášet umělce vysoko nad jevištěm za zvuků originální dynamické hudby spoluautora a režiséra projektu, hudebníka Michala Dvořáka.
Přípravy projektu trvaly víc než čtyři roky, pracovalo na něm přes tři sta lidí a jedna kreslířka. Příběh je vyprávěn zcela novým způsobem – komiksem. Alice Slavíček tak ručně nakreslila zhruba 300 obrázků komiksu. Ten autoři volí nejen díky popularitě mezi mladými, ale také proto, že byl sám Mucha velkou inspirací pro mnohé umělce tohoto formátu. Proto název Já, Secese je holdem právě zakladateli tohoto výrazného směru. Premiéra show Já, secese se uskuteční ve čtvrtek 12. září 2024 v 19 hodin.
Mladý kreslíř komiksů z New Yorku prožívá neobyčejný příběh. Zaujme ho dívka Michelle, která jako by vypadla z Muchova plakátu. Zároveň získává super schopnost vstupovat do obrazů a pohybovat se v jejich světě. Začíná jeho tajemná cesta za ní a za mužem z minulosti, který hledá pomocníka v nelehké době. Tím mužem je Alfons Mucha. Autoři původní dílo posunuli dál a využívají pro něj nově vybrané technologie a světelné show tak, aby nešlo jen o 3D pocit, ale divák se ocitne přímo v příběhu, jak jsme se sami mohli přesvědčit ve třech ukázkách.
„Já, secese je prostě audiovizuální multimediální show v plné parádě vyprávěná prostřednictvím komiksu. Měl jsem Alfonse Muchu rád od malička, vedli mě k tomu rodiče. Jsem přesvědčen, že je nedoceněný umělec. Výraznou měrou se zasloužil o vznik Československé republiky, říká se dokonce, že nebýt Masaryka, Štefánika a Muchy, Československo by nikdy nevzniklo. Jako nejvyšší představitel české zednářské lóže lobboval v Americe za vznik samostatného státu už na přelomu století,“ říká Michal Dvořák, hudebník, skladatel a tvůrce show a dodává: „V díle Já, secese se zaměřujeme na pozitivní aspekty života, vyprávíme o dynamice tvorby, o té nádheře, když člověk propadne vášni a je schopen se jí věnovat třeba šestnáct hodin denně, což pro Muchu bylo malování. Chceme lidi inspirovat, připomenout jim, že člověk drží svůj osud pevně ve svých rukách a že pakliže si umane, docílí v životě čehokoli,“ upřesňuje.
Já, secese jsou krásky z Muchových plakátů, jeho návrhy šperků i impozantní obří plátna Slovanské epopeje. Show navazuje na původní projekt, ale přináší zcela nové efekty, kostýmy, scénografické prvky, choreografii a dynamičtější hudbu. „Zároveň používáme velice sofistikované techniky, které díla Alfonse Muchy převádějí do 3D formátu, dostávají pohyb a některá dokonce mluví – evokují tak až filmový příběh,“ zmiňuje Michal Dvořák. „Divákovi odhalujeme skutečnosti ze života Alfonse Muchy, které možná vůbec neví. Tímto počinem chceme vzdát hold jednomu z největších českých umělců s celosvětovým přesahem, který byl zároveň velkým vlastencem, státotvůrcem, prvním českým fotografem aktů, filozofem a také milovníkem moderních technologií,“ dodává.
Podle scénáristy a spoluautora projektu Tomáše Belka mluví Já, secese současnou hovorovou češtinou a bere se víc s humorem a nadhledem, než v předchozí verzi: „Pracujeme s komiksem, takže jsme chtěli, aby to celé bylo veselejší a mluvilo mladším jazykem. Předchozí verze byla víc seriózní, teď má mnohem větší švih. Přidali jsme některé scény a některé naopak ubrali, a samozřejmě se každý rok posouvají také technologie, což nám umožnilo jít zase o krok dál. Je to celé mladší a svěžejší,“ upřesňuje.
Pro show Já, secese v Divadle Hybernia vznikla řada nových kostýmů a rekvizit, které tvůrci připravili jako překvapení pro diváky. Mezi nimi doslova září speciálně vytvořený oblek Superhrdiny. Podle designérky Ivany Kaňovské se při práci na něm unikátně propojily staré techniky s moderními technologiemi, a právě to byla velká výzva. „Cílem bylo vytvořit kostým superhrdiny jako z komiksu, ale v hlavní roli měl být secesní ornament. Základem je osvalené tělo, které podporuje dynamiku super hrdinství. Použili jsme 3D technologie, laser do látky a nalepovali jsme 3D reliéf, svítící aplikace a celek doplnili světelnými tužkami. To vše v kombinaci s ručním vyšíváním, což nebylo jednoduché,“ upřesňuje autorka kostýmů.
Hlasy postavám namluvili herec Marek Lambora, herečka a zpěvačka Ines Ben Ahmed, a také herec Jiří Dvořák. Během show vystoupí špičkoví čeští hudebníci, mimo jiné houslista Ivan Ivanov, nebo houslistka Martina Bačová a další. Fascinující taneční a akrobatická čísla ztvární umělci, kteří vystupují po celém světě, jako například sólisté baletu Národního divadla a z dalších významných projektů. „Já, secese je show, která využívá nejmodernější technologie a nabízí divákům světový zážitek s 3D projekcemi propojenými s živým vystoupením. Tento inovativní směr je přesně to, co si pro Hybernii a její diváky přejeme, a díky Michalovi Dvořákovi jim můžeme nabídnout špičkovou podívanou,“ upřesňuje Eva Homindová, ředitelka Divadla Hybernia.
Michal Dvořák: „Mucha byl také velice talentovaný hudebník“
Kdy a jak přišel nápad na superhrdinu „Drawmana“?
Napadlo mě to, když jsem telefonoval s celoživotním kolegou a kamarádem textařem a libretistou Tomášem Belkem ze Soulu. Měl jsem obrovský jetlag a už asi pátý den jsem nemohl spát, časový posun oproti Praze je devět hodin. Vůbec mi to nesedlo, bloumal jsem trochu v mrákotách po Soulu, který v podstatě vypadá až na poutače v korejštině podobně jako noční New York. Také nikdy nespí. Uvažoval jsem co dál, protože například v Tel Avivu jsme v té době hráli už počtvrté a promotéři říkali: „Helejte, je to skvělej projekt, ale už přivezte něco nového“.
Shodou okolností v Soulu právě končila výstava plakátů Alfonse Muchy. Pořadatelé k ní vydali úžasný katalog, kde se kresliči manhwa (což je korejská obdoba japonských komiksů označovaných manga) vyznávali z obdivu k Muchovi. Tehdy při nočních toulkách Soulem mě napadlo vymyslet o tomto umělci výpravný program, svěřil jsem se Tomáši Belkovi, který to vzal jako výbornou myšlenku a hned po návratu do Prahy jsme si spolu sedli a celý víkend jsme promýšleli, jak ten příběh vyprávět.
Jak je to s hudbou v rámci projektu Já, secese?
Málo se ví, že byl Mucha velice talentovaný hudebník a působil dokonce ve sboru s Leošem Janáčkem. Těšilo nás, že můžeme použít skvělou hudbu, která v období jeho života byla velice pestrá, protože v Americe začíná pop music, blues, swing, v našem pojetí samozřejmě elektroswing, protože my se dobovou hudbu snažíme pojmout moderně. Nechceme ho představovat v nějakém encyklopedickém pásmu o výtvarném díle a životě Alfonse Muchy, ale máme ambici přiblížit ho hravou formou zejména mladým lidem, tak, aby mu porozuměli všude na světě. To, že byl výtvarník nám nabízí unikátní vizuální ztvárnění.
Představení show Já, secese se zúčastnila také vnučka Alfonse Muchy Jarmila Mucha Plocková, z díla všech přítomných tvůrců byla nadšená, a neváhala pochválit jejich práci. Jak nám prozradila v osobním rozhovoru, její dědeček byl velmi pokrokový, rozpohybování jeho obrazů by se mu líbilo a z celé show by byl jistě nadšený. Přijďte se tedy i vy na toho zcela ojedinělé dílo, nové vizuální technologie i herecké a taneční výkony podívat. Více informací na webových stránkách divadla hybernia.eu.
Námět | Michal Dvořák, Tomáš Belko |
Scénář | Tomáš Belko, Jan Drbohlav |
Kresba | Alice Slavíček |
Grafika a lettering | David Stegemann, Adéla Šmídová |
Coloring | Zuzana Studená |
Redakce | Boris Hokr |
Technická redakce | Halina Kaslová-Bechyňová |
Vypravěči | Jiří Dvořák, Marek Lambora, Ines Ben Ahmed |
Režie | Michal Dvořák |
Komentáře k článku