Lidé začali vytvářet módu. Móda ovlivňuje lidi kolem nás. Všechny lidi. Móda ovlivňuje planetu. Móda a oblékání vyvolává ve společnosti velké emoce. Móda není ekologicky udržitelná, neboť spotřebovává zbytečně mnoho různých zdrojů. Právě móda se stala výzvou pro žáky 3. ročníku Katedry alternativního a loutkového divadla. Studenti a mladí tvůrci nezávislé scény se rozhodli zkoumat otázku proč a čím móda vyvolává tolik emocí. A sami vytvořili emočně zajímavou dramatizaci mnoha tváří paní Módy. Mnoha typů lidí, bez kterých bychom dnes měli všichni stejné hadry. Guči, Guči, Guči.
Dne 14. března 2025 proběhla premiéra absolventské inscenace 3. ročníku studujícího katedry alternativního a loutkového divadla s názvem Guči Guči Guči v Divadle DISK, které má více než sedmdesátiletou historii. DISK (Divadlo Státní Konzervatoře) se nacházelo v Paláci Unitaria v Karlově ulici, dnešní Divadlo Lucie Bílé. V roce 1993 prostor opouští a absolvenská představení se hrají v Divadle v Celetné. Nový Disk vzniká v prosinci 1998. Celé divadlo je architektonicky komponováno zcela netradičně - jako otevřený prostor, ve kterém se jeviště a hlediště může variabilně měnit podle záměru tvůrců.
Pro tuto inscenaci jsou výrazné emoce základním stavebním kamenem. Studenti se snaží vystihnout tvář módního světa. Móda ovlivňuje, jak se cítíme, jak nás vnímají ostatní, a také zásadním způsobem mění tvář planety, na které žijeme. Každá z postav, které se v inscenaci setkávají na večírku po jisté módní události, nese své vlastní téma. Setkávají se zde například bohyně revoluce s bohem versatility a marketingu. A zároveň osoby různých profesí módního průmyslu.
Studenti se bavili o tom, co je na módě zajímá a jaké mají s módou zážitky. Na základě odpovědí výtvarnice Anastázie přišla s návrhy kostýmů, inspirovanými rozhovory s herci, jejich energií a náturou. Pak se kolem těchto kostýmů budovaly postavy, přiřazovaly se k nim různé atributy, které k módě patří, a snažili se přijít na to, jaké role mají ve světě naší hry. Kdo šaty navrhuje? Kdo je kupuje? A kdo prodává? Herci si pak začali s charaktery hrát a improvizovali, čímž vytvářeli své postavy.
Představení začíná módní přehlídkou, během které se představí postupně všichni účinkující. Postava astronauta, který je bohem inovace a objevu, se zamýšlí nad ultrazvukovým svařováním nylonových mikrovláken, které umožňují vyrábět oblečení bezešvů. Ač se to zdá neuvěřitelné, od kosmonautů ve vesmíru končí tuny textilu ročně. Proto chce vyrábět prádlo pro astronauty a objevovat nové materiály. Herci si v představení vtipnou formou kladou otázky a zamýšlí se nad módou ve smyslu, jak to bude za půlstoletí? Nebo až současné trendy pominou? A stane se nám někdy, že když se za námi někdo na ulici otočí - řekne, že nám to sluší místo toho, aby řekl ´máte na sobě krásný model šatů´?
Dalším tématem jsou návrháři, bojující o úspěch. Jak se jim daří zachytit současnost a vytvářet vlastní kolekce, legendární, nadčasové, žádané. K čemu je módní kritika? Bohužel, ale také zde drogy hrají svojí úlohu. Módní Nestor klade divákům otázky: „Oblékáte se, abyste se cítili dobře? Sebevědomě? Sexy? Aby si vás všichni všimli, nebo abychom zmizeli v davu? Jak přemýšlíme nad svým oblečením? Jak se v něm cítíme? Jak na nás působí trendy, nebo komu kupuje oblečení máma? Zamýšlíme se nad tím, kdo ho vyrobil, nebo kde sešili jednotlivé kusy? Kde potiskli látku? Kde vypěstovali původní surovinu?“
Nakonec nám všem divákům poradil, abychom se oblékali, jak chceme. Je to zábava, je to hra. Dále si kladl otázku, jak přesvědčit zákazníky, aby přišli a koupili. Jak prodat nápady, kde vyhrává jednoduchost. Dnešní mladí návrháři žádají uznání, vyšší platy, lepší pracovní podmínky. Nejde o talent a ostré lokty. Vždyť šaty nejvíce vyniknou v pohybu. Studentům se velice dařilo jednak navazovat kontakt s publikem a evokovat zamyšlení se na dnešním módním světem. Vtipně podaná módní problematika přinesla divákům plno zajímavých otázek, nad kterými se mohou zamýšlet a zauvažovat o módě trochu z jiného pohledu.
Ráda bych zde vyjádřila pohled a zamyšlení nad dnešní módou a módním světem. Lidé musí změnit pohled, aby se módní průmysl stal udržitelným. Základní myšlenkou je kupovat méně oblečení, zato kvalitnější a zároveň nakupovat více starší a použité oblečení. Na myšlenku udržitelnosti musí přistoupit i výrobci. Módní průmysl je totiž jedním z těch, který nejvíce znečišťuje planetu odpadem. Lidé jsou zvyklí oblečení nosit krátce a záhy je vyhazovat. Kroky, které může zákazník udělat pro udržitelnost, jsou vážit si oblečení, které máme a dobře se o něj starat, aby vydrželo. Méně nakupovat a více vybírat. Nemusí jít jen o univerzální a výjimečné kousky, které se nosí občas, ale umění je kombinovat. Vybírat kvalitní zboží, které dlouho vydrží - třeba vybírat v sekáči nebo na Vintage. Podporovat etické značky, které potřebují podporu zákazníků.
Sílícím trendem v současnosti je i pronájem oblečení, a to jak nového, tak z druhé ruky. Minimalismus v módě znamená redukci na to nejnutnější. Jde o zaměření na jednoduché, jasné linie a struktury a vynechání zbytečných výstřelků. Barevná paleta se obvykle redukuje na neutrální a přírodní tóny, kdy důraz je kladen na kvalitu, funkčnost a trvanlivost. Vlastnosti, které jsou v módním průmyslu stále důležitější a otevírají nám nový pohled na módu a vyzývají nás, abychom přehodnotili své spotřební návyky. Vysoce kvalitní materiály jako je pravá kůže, jsou nejen výrazem stylu a dobrého vkusu, ale také udržitelnosti. Čím déle lze výrobek používat, tím nižší je jeho ekologická stopa.
Značka Gucci - Guccio Gucci - světově proslulý italský módní návrhář a obchodník. Zakladatel jedné z dnes nejžádanějších módních značek, dokázal skvěle propojit řemeslnou dovednost módní Itálie s mezinárodními trendy. Jeho značka se brzy proslavila po celém světě. Firmu založil v roce 1921, kdy se nejprve věnovala výrobě koňských postrojů a jemného koženého zboží, zejména sedlářských výrobků a zavazadel. Později začala vyrábět různé módní doplňky jako kabelky, brýle, boty, košile, šátky, kravaty, ale i šperky.
Jméno Gucci samo o sobě evokuje luxus, módu a vysokou kvalitu. Značka se stala symbolem úspěchu, prestiže a elegance. Gucci, je značka s nápaditým a nezaměnitelným stylem. Guci rád vytváří módní kousky, které se odlišují od všech ostatních. Jejich úspěch lze připsat pečlivému navrhování, vysoké kvalitě výrobků a schopnosti udržet se v čele módního průmyslu. Jak sami studenti píší, osobnosmi z módního světa, které se staly inspirací při vytváření osobností našich postav, byli: Karl Lagerfeld, Iris van Herpen, Cristobal Balenciaga, Yohji Yamamoto, Alexander McAueen, Calvin Klein, Ann Wintour, RuPaul, Jackie Onassis, Naomi Campbell, Kate Moss, Shalom Harlow, Carla Bruni, Jason Bolden, Pierre Bergé.
Studentům se velice zdařilo jednak navazovat kontakt s publikem a evokovat zamyšlení se nad dnešním módním světem. Vtipně podaná módní problematika přinesla divákům plno zajímavých otázek, nad kterými se mohou zamýšlet a zauvažovat o módě z trochu jiného pohledu. Jestli vás toto téma nějakým způsobem zaujalo, nebo se o módu zajímáte, jistě budete zvědaví, jak si s tímto tématem studenti poradili. Přijďte se na představení podívat do Divadla Disk. Zároveň zakoupením vstupenek podpoříte i divadlo a budete mít nevšední zážitek z představení.
A mimochodem - guči znamená v japonštině mumlat!
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Alessandra Točoňová | Stylistka celebrit; bohyně nesmrtelnosti, proměny a přizpůsobení se |
Barbora Šošolíková | Zákaznice haute couture; bohyně dědictví a luxusu |
Václav Ponikelský | Everyman; bůh versatility, minimalismu a marketingu; návrhář - marketér |
Ema Brezinová | Heroina; bohyně revoluce a existenční nejistoty; topmodelka |
Ema Lovecká | Kovboj; božstvo vtipu a významu; návrhářka - rebel |
Gagik Cilingaryan | Módní Nestor; božstvo mystéria, historických nánosů a přerodu v něco nového (duch haute couture) |
Jiří Fencl | Astronaut; bůh inovace a objevů; návrhář - vědec |
Karolína Kubešová | Ultimátní Kritička; bohyně ambicí a perfekcionismu |
Vilma Vojtíšková | Víla; bohyně inspirace a módního vývoje; topmodelka |
Zbyněk Kohlík | Investor; bůh statusu, ega a křehkosti |
Režie | Eva Lietavová |
Dramaturgie | Anna Prstková, Patrik Boušek |
Hudba | Matěj Šíma |
Scénografie a kostýmy | Anastasia Atapina |
Grafika | Zdeněk Foukal |
Produkce | Dina Ibragimová, Ctibor Goldefus, Eliška Přichystalová |
Pedagogické vedení | doc. Mgf. Marek Bečka, MgA. Robert Smolík, MgA. Jiřina Vacková, MgA. Jiří Svoboda-Spišák |