Premiéry v Městském divadle Brno

Obal CD Mam´zelle NitoucheMěstské divadlo Brno přichystalo na příští divadelní sezonu šest nových hudebních inscenací. Jde o výběr maximálně pestrý, najde se v něm opereta z 19. století, dva muzikály světového kalibru a polovina premiér bude původních. Jedinou hudební premiérou zbývající části této divadelní sezóny bude 7. června francouzská opereta Mam´zelle Nitouche autorů Florimonda Hervého (hudba), Henri Meilhaca a Alberta Millauda (libreto).

Portrét Florimonda HervéhoJde o tradiční kus, který měl premiéru v roce 1883 v Paříži, v zemích koruny české o sedm let později. Existují dvě francouzské filmové verze (1931, 1954) a dokonce i jedna československá, kterou v roce 1972 natočil Jozef Pálka v hlavních rolích s Martinem Hubou a Mariánem Labudou. Jedná se o veselohru (operetu-vaudeville), odehrávající se ve třech rozdílných prostředích - klášteře, divadle a vojenských kasárnách. Do příběhu se promítl i osud samotného skladatele Florimonda Hervého, který se v mládí rozhodoval mezi varhanami a prkny, která znamenají svět. Nakonec se rozhodl pro divadlo a byl vůbec prvním, kdo otevřel operetní divadlo. Brněnské nastudování bude režírovat Gustav Skála, Dante Alighieri zpodobněný Sandro Botticellim v hlavních rolích budou alternovat Radka Coufalová-Vidlák a Johana Gazdíková, Milan Němec a Igor Ondříček.

Na začátku příští sezóny (18. října 2008) bude uveden dlouho očekávaný první díl magické muzikálové trilogie Božská komedie - Peklo, která je inspirována slavným eposem italského básníka Danta Alighieriho ze 14. století. Dílo je alegorií strastiplné pouti duše do nebe, děj muzikálu je však přesunut do současnosti. Hlavní hrdina trilogie, mladý sochař David, dostane zakázku od aristokrata Sebastiana - má vytvořit sochu jeho překrásné ženy Bee. Z výsledné podoby sochy však Sebastian pozná, že se během práce na soše David do jeho manželky zamiloval. Mapa pekla - opět v podání BotticelihoKdyž posléze Bee vinou Sebastianovy pomsty zemře, David podstoupí cestu peklem, aby ji znovu přivedl k životu. Láska nám sílu k překonání problémů dává, dokáže však překonat i na první pohled nezvratné zákony vesmíru?

Premiéra Pekla byla původně naplánována již na tuto sezónu, poté však byla posunuta na podzim. Bude to téměř čtyřletá pauza, která uplyne od vzniku posledního muzikálu Zdenka Merty a Stanislava Moši, kterým je pohádková Zahrada divů.Původní plakát k divadelnímu představení

A právě na vynikající brněnskou tradici muzikálů nejen pro děti naváže 29. listopadu 2008 pohádkový vokální muzikál Sněhurka a sedm trpaslíků neboli Sněhurka a sedmTET (že by inspirace rovněž vokálním 4TETem Jiřího Korna? David Uličník dříve účinkoval v MdB a jeho bratranec Jakub Uličník je členem muzikálového souboru již téměř dva roky). Půjde o dílo, jehož hudební složka je naplněna pouze zvukem, barvou a intenzitou lidských hlasů bez jakékoli podpory hudebních nástrojů. Autorem muzikálu bude zatím blíže nespecifikovaný kolektiv lidí blízkých MdB či přímo v jeho řadách působících. Jisté je zatím to, že režie se ujme Stano Slovák.

Muzikál Bídníci v pražské GoJa Music Hall v roce 2007 - David Uličník v roli ValjeanaV příštím kalendářním roce se dočkáme dvou premiér světových muzikálů. 7. února to budou Bídníci Claude-Michela Schönberga, Alaina Boublila a Jean-Marca Natela, a to v režii Stanislava Moši a scénickém pojetí Christophera Weyerse. Už se těším na využití technologií, které má hudební scéna k dispozici. Jak dopadnou brněnská nastudování v neodmyslitelném porovnání s pražskými? A jaké bude obsazení? Někteří brněnští herci účinkovali už v muzikálu Bídníci v GoJa Music Hall - např. Robert Jícha jako Enjolras, Jitka Čvančarová jako Fantina, Markéta Sedláčková jako Eponina.Muzikál Evita v pražské Spirále v roce 1998 - Radka Fišarová jako Evita

28. března se potom v Brně představí Evita v režii Pavla Fiebera. Zajímavostí bude fakt, že zažijeme jiné přebásnění - tentokrát uslyšíme verše Michaela Prostějovského. Bude tak úspěšná jako již dva starší muzikály Andrewa Lloyd-Webbera a Tima Rice v MdB Jesus Christ Superstar (viz článek z roku 2005, 2006 a 2007) a Josef a jeho úžasný pestrobarevný plášť (viz článek z roku 2006 z Brna a 2007 z Prahy)? V této insncenaci hostoval Martina Havelka, který hrál hlavní mužskou roli Che.

Obal knihy Singoalla od Viktora RydbergaPosledním titulem celé sezony bude 16. května 2009 mystický muzikál Severská epopej (Singoalla) inspirovaný švédskou mytologií. Podmanivý příběh tragické lásky krásné Singoally a vizionářsky smýšlejícího Erlanda se odehrává kdesi v severním království, v němž vládnou pohanští bohové a kde se mísí rituály starého a nově nastupujícího věku. Singoalla je archetypem věčné milenky, matky, manželky, tvůrkyně, jejímiž nejvyššími hodnotami jsou láska a věrnost. Je rovněž lidskou podobou slunce, lesu, větru nebo jara.

Skladatel Daniel Fikejz zúročil více než deset let spolupráce se švédskými umělci (je autorem čtyř muzikálů ve Švédsku a v Polsku) a v Singoalle propojil rock, jazz, klasické i etnické prvky. Autorem textů je Ivan Huvar, libretistou Rino Brezina (režisér muzikálu Jekyll & Hyde v HDK v Praze) a muzikál bude režírovat Petr Gazdík.

Ilustrační obrázky - Wikipedie, Musicweb, victorian-novels,
fotografie Michal Škvor, text Antonín Krása